Kolejna odsłona naszych checklist. Tym razem związana z procesem projektowania. Chcemy podzielić się z Wami pytaniami, które my stawiamy sobie na każdym z etapów: przed, w trakcie tworzenia konkretnych rozwiązań.
Przed projektowaniem:
- Czy został określony cel projektu?
Powinien być w miarę możliwości precyzyjnie określony. - Czy określono kryteria sukcesu projektu (np. zwiększenie konwersji o 0,5%)?
Warto zadbać, by kryteria sukcesu były przede wszystkim mierzalne i możliwe do osiągnięcia. Nie powinno zakładać się zbyt dużych wymogów, co do projektu, albo założyć, że oczekiwany współczynnik (np. konwersja) będzie rosła w miarę upływu czasu. - Czy zostały określone wytyczne projektu związane z biznesem?
Przed rozpoczęciem projektu swoje oczekiwania wobec niego powinny wyrazić wszystkie działy i osoby, których będą dotykały (bezpośrednio oraz pośrednio) efekty realizacji.
- Czy zostały określone ograniczenia technologiczne?
Jeżeli takowe występują powinny być przekazane osobom, które będą odpowiedzialne za projektowanie. - Na jakie rozdzielczości powinny zostać przygotowane makiety?
- Czy zostały określone główne wady obecnego rozwiązania (jeżeli takowe istnieją)?
- Czy, jeżeli budżet na to pozwala, to zaplanowano etap badawczy/analityczny?
Każde zadanie oparte o projektowanie warto poprzedzić etapem analizy danych lub badań, z którego może wyniknąć potrzeba zmiany, doprecyzowania lub dodania celów projektowych.
- Czy określono osoby, które oceniają i akceptują wyniki projektu?
- Czy określono, kto i na jakich etapach będzie pracował przy projekcie?
Tutaj także ewentualne określenie relacji między agencją a klientem tj. zakresu obowiązków poszczególnych podmiotów. - Czy zdecydowano i opisano z jaką dokładnością mają zostać przygotowane makiety?
Do wyboru lo-fi (niska szczegółowość) / mid-fi (zadbanie o wygląd layoutu, bez większych interakcji) / hi-fi (wysoka szczegółowość, zarówno pod względem interakcji, jak i wizualnym – zgodności z Guidelines). - Czy ustalono deadline projektu?
Oraz w szczególnych przypadkach deadline’y pośrednie na dostarczenie efektów poszczególnych etapów.
Zebranie materiałów:
- Czy sprawdzono archiwa na potrzeby weryfikacji obecności w nich danych/plików mogących przydać się w kontekście tego projektu?
- Czy zebrano z narzędzi analitycznych dane ilościowe pod kątem projektu?|
Nawet jeżeli nie zaplanowano etapu analitycznego warto zebrać dane, by móc się nimi podeprzeć w razie powstania wątpliwości podczas projektowania. - Jak wyglądają podobne realizacje w serwisach konkurencji?
- Jak wyglądają podobne realizacje w serwisach spoza branży?
Inspiracji warto szukać także poza branżą. - Jakie zachowania, konwencje lub oczekiwania mogli przynieść ze sobą użytkownicy, którzy mieli do czynienia z podobnymi realizacjami np. u konkurencji?
Projektowanie:
- Czy poszczególne elementy projektowanego interfejsu są zgodne z wytycznymi, tzw. design guidelines?
Stopień trzymania się standardów powinien być największy przy makietach hi-fi, w przypadku lo-fi projektant powinien co najmniej wziąć pod uwagę odpowiednie gridy i rozmiary fontów. - Czy tam, gdzie to możliwe wykorzystano elementy interfejsu wcześniej już zaprojektowane (i wykorzystane w innych miejscach serwisu)?
Pomoże to powracającym użytkownikom na szybkie i łatwe wykonywanie powtarzających się czynności. - Czy przewidziano wszystkie możliwe sytuacje, w których użytkownik może napotkać błędy i zaprojektowano możliwości szybkiego ich rozwiązania?
- Czy elementy interfejsu służące do wykonania najważniejszych akcji są wyróżnione (i widać wyraźną różnicę między nimi a elementami służącymi do wykonania akcji pobocznych)?
- Czy przewidziano, że odbiorcami projektowanego interfejsu będą użytkownicy o różnym poziomie umiejętności?
Nie każdy użytkownik internetu posiada takie same kompetencje i doświadczenie w posługiwaniu się interfejsami, dlatego warto o tym pamiętać podczas projektowania. - Czy zadbano o odpowiednie rozmieszczenie elementów, aby wizualnie sprawiały wrażenie odpowiednio pogrupowanych tematycznie?
- Czy przewidziano możliwość ewentualnej rozbudowy projektowanego widoku o nowe elementy w późniejszych czasie (np. dodanie kolejnych pakietów, modułów itd.)?
- Czy pojawiające się komunikaty i alerty są zrozumiałe (pod względem treści) i czytelne (wizualnie) dla użytkownika?
- Czy zaprojektowane formularze zawierają tylko niezbędne pola?
- Czy przy formularzach została zaprojektowana odpowiednia walidacja ze zrozumiałymi komunikatami o błędach?
- Czy wszystkie informacje i elementy wymagające weryfikacji prawnej zostały przeanalizowane?
Etap projektowania jest etapem weryfikującym założenia, które przyświecały. To właśnie na tym etapie, po przepracowaniu celu narzędzia, zdefiniowania grup docelowych, niekiedy zrealizowaniu badań z użytkownikami projektant analizuje wyniki swojej dotychczasowej pracy i nakreśla rozwiązania. W tym procesie również istotne jest postawienie sobie kluczowych pytań, które usprawnią tworzenie koncepcji.