fbpx

Iluve- kompleksowy proces projektowania e-Commerce

Jak wprowadzić na rynek Polski nową markę, skierowaną zarówno do klientów indywidualnych, jak i specjalistów? Jak zaprojektować platformę e-Commerce, która pokaże całkowicie nową jakość i skradnie serca klientów, w mocno skostniałym, konkurencyjnym otoczeniu?
To właśnie było wyzwanie, jakiego podjęliśmy się budując całkowicie nową markę dla dystrybutora oświetlenia dekoracyjnego, działającego do tej pory wyłącznie w kanale tradycyjnym (głównie B2B).

 
Zobacz case study Iluve na behance.net

O Kliencie

Za iluve.com stoi zespół doświadczonych managerów oraz osób zarządzających dystrybucją hurtową oświetlenia dekoracyjnego w Polsce i Europie. Są to osoby, które swoje pomysły chciały skutecznie transformować do kanału internetowego i w ten sposób wyprzedzić konkurencję. Rozwiązania te miały być nie tylko innowacyjne, ale przede wszystkim użyteczne i intuicyjne dla kupujących.

Pierwsze kroki

Zanim przystąpiliśmy do działań projektowych, zarekomendowaliśmy klientowi wykonanie dokładnej analizy konkurencji w zakresie aktywności internetowej i tradycyjnej. W efekcie przygotowaliśmy rozbudowany raport, zgłębiający rynek oświetlenia w Polsce. Wzięliśmy w nim pod uwagę nie tylko asortyment produktowy, zakres cenowy, kanały promocji, budżety marketingowe poszczególnych konkurentów, ale przede wszystkim postaraliśmy się ustalić jaka jest bariera wejścia na rynek. Bariera w rozumieniu finansowym i wizerunkowym.
Tak zebrany materiał stał się podstawą do podjęcia przez zarząd firmy decyzji o starcie projektu i gigantyczne przedsięwzięcie wprowadzenie nowej marki na rynek – ruszyło.

Warsztaty, badania

Analiza rynkowa połączona z wiedzą zarządu firmy, stała się podstawą do przeprowadzenia serii warsztatów projektowo – biznesowych. Dały nam one podwaliny zarówno do budowy platformy sprzedażowej, jak i do zakładanego kierunku rozwoju oraz czynników sukcesu całego przedsięwzięcia. Aby lepiej poznać oczekiwania klientów przeprowadziliśmy serie badań typu IDI z klientami indywidualnymi jak i projektantami wnętrz, którzy stanowią bardzo ważną grupę wpływającą na decyzje zakupowe wcześniejszej grupy. Powyższe badania wsparte zostały terenowymi ankietami, przeprowadzonymi w całej Polsce z potencjalnymi klientami, którzy odwiedzają sklepy z oświetleniem dekoracyjnym. Tak zebrane dane stały się podstawą do tego, aby przygotować listę niezbędnych informacji, danych jakie muszą pojawić się na karcie produktu, w sklepie, aby klienci czuli się jak w przysłowiowym domu. Zarazem obserwacje z rozmów z klientami, pokazały jak duży wpływ bierność konkurencji w odpowiadaniu na ich potrzeby wpłynęła na to, że w trakcie wyboru konkretnego oświetlenia, źródła światła klienci zaczęli kierować się tylko czynnikiem cenotwórczym. Ta informacja, stała się kluczowa dla nas, ponieważ nakreśliła kierunek rozwoju e-sklepu, który przede wszystkim ma kreować potrzeby klientów, a nie tylko sprzedawać.

 
Naming, branding

Zebrane w wyniku wywiadów z klientami dane, pomogły nam także podejść do procesu tworzenia nazwy dla nowo wprowadzanej marki na rynek. Chcieliśmy bardzo stworzyć na tyle uniwersalną nazwę, aby można było ją łatwo zapamiętać i zarazem łączyć z różnymi dodatkami, przyrostkami. W ten sposób powstała nazwa „iluve”, która dzięki swojej dużej uniwersalności oraz mnogości sposobów czytania, wpływa pozytywnie na postrzeganie i rozwój marki.

 
Projektowanie

Proces projektowania e-sklepu, był jednym z najbardziej skomplikowanych, ponieważ z jednej strony musieliśmy pogodzić mnogość funkcji, które właściciele firmy chcieli umieścić jako wyróżniki biznesowe, a z drugiej zaprojektować rozwiązanie, które będzie spełniać wszystkie oczekiwania każdej grupy klientów. Biorąc pod uwagę, że nikt w Europie przed nami, nie projektował aż tak rozbudowanej i skomplikowanej platformy e-Commerce dla branży oświetleniowej, dlatego też wiele hipotez musieliśmy zweryfikować poprzez dokładną analizę potrzeb grupy docelowej. W związku z tym przyjęliśmy następujące podejście do zbierania danych i informacji o potrzebach grup docelowych:

Analiza desk research– W trakcie prac zebrane zostały raporty nt. branży oświetleniowej, preferencji zakupowych Klientów oraz modelu sprzedaży produktów powiązanych z modelem biznesowym Klienta. Materiały uzupełnione zostały o analizę komentarz, posty oraz ocen Klientów aktualnych sklepów dzięki którym łatwiejsze stało się zrozumienie potrzeb grup docelowych.

Ankiety – Stworzone zostały dwie ankiety z pytaniami, które następnie dystrybuowane były do grup docelowych – klientów końcowych oraz partnerów (architektów i projektantów wnętrz). Grupę badawczą stanowiło około 300 osób na daną grupę. Ankiety zbierane były zarówno w placówkach stacjonarnych partnera klienta, jak i w wersji elektronicznej.

IDI wywiady pogłębione – zebrane informacje w ankietach, stały się podstawą do kolejnego kroku badawczego, a mianowicie pogłębione wywiadów z przedstawicielami grup docelowych (klient końcowy oraz architekt/projektant). Celem tego działania, było wykrycie potrzeb i problemów oraz trendów w zachowaniach użytkowników każdej z grup i zweryfikowanie tez, które zostały postawione pop przeprowadzonych ankietach. W ten sposób przeprowadziliśmy 10 spotkań z reprezentantami każdej z grup.

 
Zebrane we wcześniejszych krokach informacje, stały się podstawą do przeprowadzenia serii warsztatów z klientem, zrealizowanych w oparciu o metodykę Canvas (Business Model Canvas oraz Value Proposition Canvas). W trakcie ich przebiegu przepracowane zostały persony zakupowe oraz najważniejsze funkcje, jakie klient oczekuje aby pojawiły się w platformie, a które ważne są dla jego grupy docelowych. W ten sposób wyznaczone zostały 3 najważniejsze funkcje, które mają odpowiadać potrzebom użytkowników, a które równocześnie budują przewagę konkurencyjną: listy zakupowe,
dedykowana nawigacja dla użytkownika końcowego oraz profesjonalisty; podpowiedzi i ułatwienia dla użytkowników końcowych.

Dla naszego multidyscyplinarnego zespołu UX Designerów, zaprojektowanie platformy o tak innowacyjnych funkcjach oraz odpowiadającego potrzebom wszystkich grup docelowych nie było najprostszym rozwiązaniem. Pierwsze efekty pracy, zostały szybko poddane weryfikacji przez przedstawicieli grup docelowych, którzy to uczestniczyli w badaniach u nas w biurze. Do wykonania mieli serię zadań na makietach lo-fi zaprojektowanych przez nas. W ten sposób udało się uzyskać w niedługim czasie wiarygodne informacje, czy zaprojektowane przez nas makiety są w pełni intuicyjne dla naszych klientów. W ten sposób ograniczyliśmy do minimum ryzyko stworzenia rozwiązania, które nie będzie intuicyjne dla osób odwiedzających projektowaną platformę. Co warte podkreślenia budowaliśmy rozwiązanie, które miało wyprzedzić konkurencję zarówno swoim wyglądem, ale przede wszystkim intuicyjnością obsługi, dlatego też nie było tutaj miejsca na potencjalne niedoróbki. Efekty naszej pracy, krok po kroku można zobaczyć na poniższych makietach.

 

W wyniku tych prac, udało się doszlifować niemal do perfekcji działanie poszczególnych funkcji. Listy zakupowe, które umożliwiają profesjonalistom łatwe dobranie produktów dla klienta końcowego i następnie dystrybucję ich, albo e-mailem; messenger-em lub innym program do komunikacji bezpośredniej. Co ważne, rozwiązanie to jest jednym z najbardziej rozbudowanych na rynku, a przy tym bardzo prostym w obsłudze, zarówno dla klienta zalogowanego jak i niezalogowanego.
Jak pokazały nasze badania ścieżka klienta profesjonalnego oraz indywidualnego jest zgoła odmienna od siebie. Klienci indywidualni szukają oświetlenia dekoracyjnego po pomieszczeniach, natomiast profesjonaliści po funkcjach. Te dwa odmienne światy zostały połączone w jedną całość w belce nawigacyjnej, której jedna sekcja jest przystosowana dla klientów indywidualnych, a druga dla klientów profesjonalnych.
Badani niejednokrotnie podkreślali, że nie znają się na dobrze oświetlenia właściwego do ich pomieszczeń, nie znają proporcji pomiędzy lampą a pomieszczeniem i ciężko im sobie to wszystko wyobrazić. Dlatego też wprowadziliśmy drobne “smaczki”, które budują przewagę konkurencyjną i pokazują przewagę iluve.com nad konkurencją i lepsze zrozumienie potrzeb grup docelowych. Poniżej kilka najważniejszych przykładów:

 
ikony z podpowiedziami – stanowią zbiór porad, opcji konfiguracji, dla użytkowników którzy w ten sposób mogą szybko uzyskać interesujące je informacje, lub zmienić np. kolor produktu; prosty poradnik z przelicznikiem mocy źródeł światła oraz informacje o proporcjach lampy w stosunku do całego pomieszczenia – jest to jedno z tych rozwiązań, którego przygotowanie było jednym z najbardziej rozbudowanych procesów, natomiast klienci sklepu bardzo często w badaniach podkreślali, że potrzebują takiej prezentacji produktu. Proszę dodatkowo zauważyć, że zostało to wszystko przygotowane, z największą starannością, aby zachować np. kształt produktu oraz odpowiednie proporcje.

W efekcie tak wprowadzonych rozwiązań, udało się zaprojektować serwis który odpowiada potrzebom głównej grupy docelowej i buduje nową jakość na rynku sprzedaży oświetlenia w Centralnej Europie, jak i nie całej Europie.

Podsumowanie
Projekt iluve.com, był jednym z najbardziej rozbudowanych i skomplikowanych projektów UX-owych, realizowanych przez nas. Wymagał nie tylko mocno badawczego podejścia do tematu, ale przede wszystkim pełnego wsparcia klienta w jego wejściu na rynek e-Commerce. Trud naszych działań został doceniony przez samego klienta oraz jury konkursu e-Commerce Polska Awards i iluve.com otrzymało nagrodę z tytułu najlepszy design roku, wśród małego e-Commerce. Jest to dla nas mega wyróżnienie, ponieważ pokazuje idealnie, że ogromny wysiłek, trud związany z kolejnymi turami badań, analiz nie poszedł na marne, dzięki temu klienci mogą korzystać z jednej z lepszych platform e-Commerce rynku polskiego.

Polecane artykuły

Nie przegap kolejnego UX Czwartku!
Zapisz się na listę. Obiecujemy nie wysyłać niczego nieciekawego.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę IDEACTO w celu otrzymywania od Spółki informacji marketingowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Administratorem danych osobowych jest IDEACTO Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, 50-038, ul. Kościuszki 14. Podanie danych jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do ich treści, poprawiania ich oraz żądania zaprzestania ich przetwarzania. Polityka Prywatności.*

FreshMail.pl
 
FreshMail.pl
 
Zapisz się na nasz cykliczny Newsletter!
Dołącz do grona naszych odbiorców.
Dwa razy w miesiącu czeka na Ciebie porcja aktualności ze świata UX.
Obiecujemy nie wysyłać niczego nieciekawego.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę IDEACTO w celu otrzymywania od Spółki informacji marketingowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Administratorem danych osobowych jest IDEACTO Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, 50-038, ul. Kościuszki 14. Podanie danych jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do ich treści, poprawiania ich oraz żądania zaprzestania ich przetwarzania. Polityka Prywatności.*

FreshMail.pl
 
Najlepsze praktyki projektowania, gorące newsy z rynku UX/UI i przedpremierowy dostęp do specjalnych publikacji IDEACTO!
Zapisz się na newsletter - otrzymuj tylko wartościowe informacje!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę IDEACTO w celu otrzymywania od Spółki informacji marketingowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Administratorem danych osobowych jest IDEACTO Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, 50-038, ul. Kościuszki 14. Podanie danych jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do ich treści, poprawiania ich oraz żądania zaprzestania ich przetwarzania. Polityka Prywatności.*

FreshMail.pl
 
`