Optymalizacja procesu zakupowego Vehiculum.de

Klient

Szukając nowej firmy samochodowej w 2014 roku, Lukas Steinhilber stanął w obliczu zagadki. Szybko stało się jasne: rynek leasingowy jest wyjątkowo nieprzejrzysty i kompletnie offlinowy. Razem ze swoim długoletnim przyjacielem Melchiorem Bauerem oraz Guy’em Mollere, były CTO Brands4Friends oraz T-Labs, założył w 2015 roku VEHICULUM - startup powołany do życia z myślą zrewolucjonizowania leasingu samochodowego.

Konfigurator samochodu

Przeprojektowanie konfiguratora wyboru samochodów to projekt, od którego zaczęliśmy naszą współpracę z Vehiculum. Naszymi celami było zunifikowanie istniejących dwóch lejków w jeden z mocnym nastawieniem na mobile.


Wcześniejsze rozwiązanie nie było zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, a projekt procesu konfiguracji (wybierz samochód wg budżetu / wybierz samochód wg typu) okazał się zbyt skomplikowany dla klientów Vehiculum.


Biorąc pod uwagę te problemy Vehiculum zgłosiło się do nas w sprawie poprawienia UX konfiguratora.

Rozwiązanie

Konfigurator wyboru samochodu to kluczowy element lejka zakupowego naszego klienta. Podchodząc do jego redesignu przeanalizowaliśmy dane analityczne oraz porozmawialiśmy zarówno z ich klientami jak również zespołem marketingu i sprzedaży, który posiadał niesamowicie cenną wiedzę z procesu offline.


Biorąc pod uwagę feedback klientów oraz zespołu sprzedażowego postawiliśmy sobie 3 główne cele przed redesignem:

  1. Dostosowanie konfiguratora pod różne urządzenia - 50% ruchu pochodziło z urządzeń mobilnych.

  2. Połączenie funneli konfiguracji w jeden - podział budżet vs typ samochodu okazał się problematyczny dla klientów.

  3. Możliwość wyboru samochodu na podstawie kilku wybranych czynników - we wcześniejszej wersji klienci musieli wybrać wszystkie parametry, aby zobaczyć ofertę samochodu co często było dla nich frustrujące.

Wybór samochodu

Po testach, uruchomieniu oraz przeanalizowaniu nowego lejka przeszliśmy do całkowicie nowego projektu - możliwości wyboru samochodu przez filtrowanie zawężone (od brandu, przez model do konfiguracji).


Pomysł na ten proces pojawił się podczas badań i wywiadów z klientami oraz pracownikami Vehiculum przeprowadzonymi do poprzedniego projektu. Udało nam się przekonać klienta do tego podejścia dzięki któremu użytkownicy wchodzący na stronę Vehiculum w poszukiwaniu swojego wymarzonego samochodu mogą w sposób szybszy i dużo bardziej bezpośredni przejść do oferty.

Rozwiązanie

Nasze rozwiązanie sprowadziło się do jednego celu - umożliwienie odnalezienia konkretnego modelu modelu samochodu w najlepszej dla klienta konfiguracji.


W tym projekcie dodaliśmy prosty proces - ścieżkę, który prowadzi użytkownika od najszerszej kategorii do najwęższej ułatwiając podjęcie decyzji (marka > model >konfiguracja). Wcześniej klienci musieli przechodzić przez proces konfiguracji lub przeszukiwać ofertę samodzielnie.

Efekty wprowadzonych zmian

226%

wzrost ilości leadów

231%

wzrost powracających użytkowników

256%

wzrost użytkowników mobilnych