Narzędzia analityczne oraz UX

Projektant w swojej pracy staje przed niekiedy trudnym wyzwaniem w postaci wyboru idealnego narzędzia pracy. Takiego, w którym on sam będzie się sprawnie poruszał, ale i takiego, w którym odnajdą się jego klienci. Na rynku powstały i nadal powstają nowe narzędzia, których twórcy cały czas próbują odpowiedzieć na potrzeby twórcy. Chcemy zaprezentować Wam listę podstawowych programów, którymi posługują się projektanci UX oraz UI.

Axure

Axure to jeden z najpopularniejszych i najstarszych narzędzi służących do tworzenia interaktywnych prototypów stron internetowych oraz aplikacji. Pozwala zarówno na stworzenie prostego, schematycznego szkicu interfejsu, jak i w pełni interaktywnego prototypu, o dużych możliwościach, przeznaczonego pod badania użyteczności z użytkownikami.

Zastosowanie:

  1. Stworzenie warstwy wizualnej dla pomysłów we wczesnych etapach projektu.
  2. Tworzenie złożonych prototypów (high-fidelity).
  3. Projektowanie prostych makiet (low-fidelity).
  4. Rysowanie diagramów.

Zalety:

  1. nie wymaga umiejętności programistycznych oraz zaawansowanych umiejętności graficznych;
  2. zmniejsza koszty przygotowania makiety;
  3. pozwala na zweryfikowanie zasadności pomysłów oraz zaprezentowanie ich wszystkim interesariuszom;
  4. obsługa w podstawowym zakresie jest prosta;
  5. po nauczeniu się obsługi Axure przejście na używanie innej aplikacji do prototypowania jest łatwiejsze.

Wady:

  1. stosunkowo stara aplikacja (ma ponad 14 lat);
  2. jest programem instalowanym lokalnie na komputerze, co utrudnia pracę na innych maszynach i stanowiskach;

Dostępność:

Aplikacja dostępna jest na platformy Windows oraz MacOS. Wersja podstawowa (Pro) kosztuje $495 za pojedynczą licencję lub $29 miesięcznie w modelu subskrypcyjnym. Wersja rozszerzona o możliwości współpracy (Team) jest droższą o 400 dolarów ($895) przy licencji jednorazowej lub o 20 dolarów przy subskrypcji ($49)

Google Analytics

Google Analytics (GA) jest najczęściej używanym narzędziem do analizy statystyk i konwersji stron internetowych oraz aplikacji mobilnych na platformach Android/iOS. Został stworzony i jest wspierany przez firmę Google.
Proces rozpoczyna się od zebrania danych poprzez śledzenie aktywności użytkowników odwiedzających stronę. Następnie zebrane dane mogą zostać poddane analizie, która ma na celu zidentyfikowanie ulepszeń, dążących do spełnienia celów biznesowych, takich jak np. zwiększenie sprzedaży, generacja leadów, czy odwiedzenie konkretnej podstrony w serwisie.

Zastosowanie:

  1. śledzenie zachowań użytkowników;
  2. mierzenie konwersji względem celów biznesowych;
  3. tworzenie około 80 różnych raportów związanych ze zbieraniem danych, dotyczących ruchu internetowego, rentowności strony internetowej/aplikacji oraz konwersji;
  4. segmentowanie użytkowników według źródła wejścia lub zachowania na stronie internetowej/aplikacji;
  5. integracja z funkcjonalnością Google AdWords;
  6. integracja z aplikacjami e-commerce;
  7. integracja z silnikami CMS (np. WordPress).

Zalety:

  1. dostępny dla każdego posiadającego konto Google;
  2. nie niesie za sobą dodatkowych kosztów dla witryn, które są odwiedzane mniej niż 5 milionów razy miesięcznie;

Dostępność:

Instalacja Google Analytics polega na wklejeniu fragmentu kodu JavaScript na każdej ze stron, które mają być śledzone – jest to zazwyczaj proces prosty do wykonania i krótki.

HotJar

Jest to pakiet narzędzi dla projektantów, analityków i marketerów. Poszczególne funkcjonalności pakietu pogrupowane są w dwa zbiory – przydatnych w analityce (analysis) oraz umożliwiających otrzymanie informacji zwrotnej od użytkowników (feedback).

Zastosowanie:

Narzędzia analityczne z pakietu:

  1. Mapy ciepła (heatmapy) – podstawowe, najczęściej używane narzędzie pakietu. Na widoki przedstawiające poszczególne analizowane podstrony zostają nakładane wizualne dane analityczne obrazujące zachowanie użytkowników w danym miejscu. Monitoringowi poddawane jest przewijanie (scrollowanie) podstrony, rozmieszczenie kliknięć oraz poruszanie się kursora. Zdobytą wiedzę można wykorzystać poprzez zdefiniowane słabych punktów danej strony lub zaplanowanie rozmieszczenia kluczowych elementów interfejsu (w tym przycisków CTA).
  2. Rejestracja sesji użytkowników – HotJar umożliwia także nagrywanie ruchów kursora indywidualnego użytkownika podczas sesji na naszej stronie. Obejrzenie serii nagrań pozwala często na zweryfikowanie postawionych wcześniej hipotez badawczych.
  3. Lejki sprzedażowe – narzędzie pozwala na wykrycie newralgicznych miejsc, w których ucieka najwięcej użytkowników w trakcie procesu zakupowego (lub innego poddawanego analizie). Dzięki takiej analizie w szybki sposób można zdefiniować, które z podstron wymagają jeszcze większych nakładów pracy i powinny być poprawione w pierwszej kolejności, ponieważ ich obecny stan utrudnia realizację celów biznesowych.
  4. Analityka formularzy – po włączeniu analizy na podstronie z formularzem system monitoruje dokładnie zachowanie użytkowników w jego obrębie. Dzięki temu można następnie stwierdzić jaki jest współczynnik osób, które rozpoczęły wypełnienia formularza, lecz go nie skończyły (i określić pola powodujące przerwanie procesu uzupełniania) oraz sprawdzić jaki jest średni czas wypełniania formularza itd.

Narzędzia HotJar służące zdobyciu feedbacku:

  1. Krótkie ankiety do głosowania (Polls) – narzędzie umożliwia wyświetlenie na stronie ankiety. Pytanie (pytania) może być zadane w formie otwartej lub zamkniętej. Dla modułów z ankietą istnieje możliwość zdefiniowania warunków, kiedy mają zostać wyświetlone (np. po upływie 30 sekund lub podczas próby wyjścia ze strony).
  2. Długie ankiety (surveys) – dla chcących zdobyć dane jakościowe HotJar wprowadził możliwość przygotowania rozszerzonych ankiet dla użytkowników danej strony.
  3. Rekrutacja na badania – proste narzędzie umożliwiające wyświetlenie formularza na stronie pod kątem zdobycia grupy badawczej na przygotowywane sesje testów (lub innych badań).

Zalety:

  1. system jest bardzo prosty w obsłudze;
  2. łatwa instalacja i implementacja na stronie.

Dostępność:

Hotjar jest darmowy w bardzo szerokim zakresie (ale tylko do 2 tysięcy odsłon dziennie analizowanej strony). W przypadku większości sytuacji należy dopasować ofertę do konkretnego projektu, jednak koszty, w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań i narzędzi są bardzo atrakcyjne.

Morae

Morae jest wszechstronną aplikacją do planowania, przeprowadzania i analizowania badań z użytkownikami. Specjaliści UX najczęściej używają Morae do prowadzenia badań użytecznościowych przy projektach tworzenia lub re-designu stron internetowych oraz aplikacji. Badacz najpierw ustawia parametry, w zależności od celu badania może to być np. przetestowanie nowej nawigacji.

Zastosowanie:

  1. prowadzenie badań użyteczności z użytkownikami;
  2. prowadzenie grup fokusowych;
  3. nagrywanie ekranu, dźwięku oraz obrazu z kamery i mikrofonu podczas testów;
  4. nagrywanie sesji na urządzeniach mobilnych przez kamerę podłączoną do komputera;
  5. zdalne oglądanie sesji badań;
  6. tworzenie raportów z badań.

Zalety:

  1. posiada wbudowane funkcjonalności, które umożliwiają badaczom nagrywanie zawartości ekranu, obrazu z kamery oraz dźwięku z mikrofonu użytkownika;
  2. funkcja streamowania (przesyłania) sesji badawczej do innego komputera;

Dostępność:

Program Morae jest dostępny wyłącznie na komputery z systemem operacyjnym Windows. Pełną wersję można testować 30 dni. Po zakończeniu okresu próbnego licencja kosztuje €2.233,61 – około 9626 złotych.

Optimal Workshop

Optimal Workshop to zbiór narzędzi pozwalających na projektowanie oraz optymalizację User Experience stron internetowych.

Zastosowanie:

  1. walidacja architektury informacji (odpowiada na pytania gdzie użytkownicy się gubią i dlaczego);
  2. tworzenie i projektowanie badań opartych na sortowaniu kart;
  3. przeprowadzenie badania mającego na celu sprawdzenie, co jest najbardziej interesujące dla użytkownika na danym widoku;
  4. zbieranie wyników badań jakościowych;
  5. zaprojektowanie, przeprowadzenie i analizę wyników badań kwestionariuszowych.

Dostępność:

Optimal Workshop oferuje darmowy dostęp, jednak tylko w bardzo ograniczonym zakresie, który nie wystarczy by efektywnie przeprowadzić badanie. Miesięczna opłata za pakiet to 199$ lub (169$ przy płatności z góry za rok). Istnieje także możliwość wykupienia licencji na jedno badanie za 99$.

Sketch

Sketch to program do tworzenia i obróbki grafiki wektorowej, opracowany przez holenderską firmę Bohemian Coding. Sketch często jest używany przez specjalistów UX oraz UI jako narzędzie do tworzenia interfejsów aplikacji oraz stron internetowych. Aplikacja jest dobrze znana i często używana w branży UX ze względu na łatwość obsługi oraz szeroki wachlarz dodatków, tworzony przez aktywną społeczność użytkowników, które dodatkowo rozszerzają możliwości programu.

Zastosowanie:

  1. Tworzenie poszczególnych elementów interfejsu.
  2. Tworzenie ikon.
  3. Szkice cyfrowe.
  4. Moodboardy.
  5. Prezentacje graficzne.

Zalety:

  1. szerokie możliwości względem tworzenia oraz korzystania z UI kitów i style guide’ów;
  2. natywne wsparcie projektowania na różne typy urządzeń – między innymi wersje “web” oraz wersje mobilne Android i iOS;
  3. zapis zmian w pliku i możliwość powrotu do starszych wersji projektu;
  4. spiera pracę między innymi programami popularnymi wśród społeczności UX, między innymi Adobe Photoshop, Illustrator, Figma i InVision.

Dostępność:

Sketch posiada możliwości testowanie interfejsów na urządzeniach z systemem iOS używając natywnej aplikacji iOS Mirror, dostępnej przez App Store.
W chwili obecnej program dostępny jest wyłącznie na komputery z systemem operacyjnym macOS/OS X. Roczna licencja dla jednego użytkownika kosztuje $99. Niski koszt w porównaniu z innymi (w tym Adobe Photoshop i Illustrator) znacznie zwiększa atrakcyjność programu Sketch.

xMind

Aplikacja służąca do tworzenia map powiązań. Z perspektywy projektów UX jej podstawowym wykorzystaniem jest zazwyczaj tworzenie architektury informacji projektowanych interfejsów oraz schematów procesów (use case’ów).

Zalety:

  1. wyszukiwarka ułatwiająca szybkie odnalezienie pożądanego miejsca na mapie;
  2. przygotowane dokumenty można zabezpieczyć indywidualnym hasłem (w wersji PRO).

Dostępność:

Darmowa wersja programu umożliwia swobodne tworzenie map i eksport do plików graficznych png/jpg. Wersja PLUS (79$) dodatkowo wprowadza możliwość eksportu w formie wektorowej (svg/pdf) oraz w formatach programów Word, Excel, Powerpoint. Najdroższy pakiet (PRO – 99$) pozwala m.in. na dodawanie notatek audio, pokazania mapy w trybie prezentacyjnym, ustawienie hasła oraz skonstruowanie wykresu Gantt’a.

xSort

xSort to narzędzie do prowadzenia oraz analizy badań sortowania kart z użytkownikami. Program umożliwia badaczowi przeprowadzenie sortowania kart z badanym użytkownikiem przy jednym komputerze. Badacz ustanawia cele oraz właściwości badania, między innymi czy badanie będzie otwartym, czy zamkniętym sortowaniem kart. Następnie użytkownik dodaje i układa karty na „wirtualnym stole”, używając myszki i klawiatury. xSort nie ogranicza analizy danych do sesji badawczych z poziomu programu. Badacz ma w aplikacji również możliwość interpretacji wyników oraz analizy badań zewnętrznych na przykład tych, które zostały przeprowadzonych za pomocą kartoników.

Zastosowanie:

  1. prowadzenie sortowania kart z użytkownikami,
  2. analiza badań przeprowadzonych używając xSort,
  3. analiza badań zewnętrznych (prowadzonych np. na papierze),
  4. tworzenie raportów z badań,
  5. generowanie dendrogramu.

Zalety:

  1. wsparcie dla otwartych, półotwartych i zamkniętych badań sortowania kart;
  2. umożliwienie badanym sortowania kart w grupy oraz podgrupy;
  3. moduł statystyczny generuje szczegółowe raporty i tabele;
  4. dane z rozkładem kart każdego użytkownika są zapamiętywane w historii aplikacji.

Dostępność:
xSort jest darmowym programem, działającym na komputerach z systemem operacyjnym macOS/OS X. Program można pobrać przez stronę http://xsortapp.com.

Korzystając z powyższych narzędzi powinno wziąć się pod uwagę możliwości technologiczne samego projektanta oraz klienta. Niekiedy projekt jest dopracowany na najwyższym stopniu, ale niestety kontrahent nie jest w stanie go ocenić ze względu na brak lub utrudniony dostęp. Należy więc z największą uwagą dobierać odpowiednie narzędzia.

Polecane artykuły

`