Narzędzia analityczne oraz UX

Projektant w swojej pracy staje przed niekiedy trudnym wyzwaniem w postaci wyboru idealnego narzędzia pracy. Takiego, w którym on sam będzie się sprawnie poruszał, ale i takiego, w którym odnajdą się jego klienci. Na rynku powstały i nadal powstają nowe narzędzia, których twórcy cały czas próbują odpowiedzieć na potrzeby twórcy. Chcemy zaprezentować Wam listę podstawowych programów, którymi posługują się projektanci UX oraz UI.

Axure 

Axure to jeden z najpopularniejszych i najstarszych narzędzi służących do tworzenia interaktywnych prototypów stron internetowych oraz aplikacji. Pozwala zarówno na stworzenie prostego, schematycznego szkicu interfejsu, jak i w pełni interaktywnego prototypu, o dużych możliwościach, przeznaczonego pod badania użyteczności z użytkownikami. 

Zastosowanie:

  • Stworzenie warstwy wizualnej dla pomysłów we wczesnych etapach projektu
  • Tworzenie złożonych prototypów (high-fidelity)
  • Projektowanie prostych makiet (low-fidelity)
  • Rysowanie diagramów

HotJar

Hotjar to pakiet narzędzi dla projektantów, analityków i marketerów. Poszczególne funkcjonalności pakietu pogrupowane są w dwa zbiory – przydatnych w analityce (analysis) oraz umożliwiających otrzymanie informacji zwrotnej od użytkowników (feedback).

Zastosowanie:

  • Mapy ciepła (heatmapy) – podstawowe, najczęściej używane narzędzie pakietu. Na widoki przedstawiające poszczególne analizowane podstrony zostają nakładane wizualne dane analityczne obrazujące zachowanie użytkowników w danym miejscu. Monitoringowi poddawane jest przewijanie (scrollowanie) podstrony, rozmieszczenie kliknięć oraz poruszanie się kursora. Zdobytą wiedzę można wykorzystać poprzez zdefiniowane słabych punktów danej strony lub zaplanowanie rozmieszczenia kluczowych elementów interfejsu (w tym przycisków CTA).
  • Rejestracja sesji użytkowników – HotJar umożliwia także nagrywanie ruchów kursora indywidualnego użytkownika podczas sesji na naszej stronie. Obejrzenie serii nagrań pozwala często na zweryfikowanie postawionych wcześniej hipotez badawczych.
  • Lejki sprzedażowe – narzędzie pozwala na wykrycie newralgicznych miejsc, w których ucieka najwięcej użytkowników w trakcie procesu zakupowego (lub innego poddawanego analizie). Dzięki takiej analizie w szybki sposób można zdefiniować, które z podstron wymagają jeszcze większych nakładów pracy i powinny być poprawione w pierwszej kolejności, ponieważ ich obecny stan utrudnia realizację celów biznesowych.
  • Analityka formularzy – po włączeniu analizy na podstronie z formularzem system monitoruje dokładnie zachowanie użytkowników w jego obrębie. Dzięki temu można następnie stwierdzić jaki jest współczynnik osób, które rozpoczęły wypełnienia formularza, lecz go nie skończyły (i określić pola powodujące przerwanie procesu uzupełniania) oraz sprawdzić jaki jest średni czas wypełniania formularza itd.
  • Krótkie ankiety do głosowania (Polls) – narzędzie umożliwia wyświetlenie na stronie ankiety. Pytanie (pytania) może być zadane w formie otwartej lub zamkniętej. Dla modułów z ankietą istnieje możliwość zdefiniowania warunków, kiedy mają zostać wyświetlone (np. po upływie 30 sekund lub podczas próby wyjścia ze strony).
  • Długie ankiety (surveys) – dla chcących zdobyć dane jakościowe HotJar wprowadził możliwość przygotowania rozszerzonych ankiet dla użytkowników danej strony. 
  • Rekrutacja na badania – proste narzędzie umożliwiające wyświetlenie formularza na stronie pod kątem zdobycia grupy badawczej na przygotowywane sesje testów (lub innych badań). 

Morae

Morae jest wszechstronną aplikacją do planowania, przeprowadzania i analizowania badań z użytkownikami. Specjaliści UX najczęściej używają Morae do prowadzenia badań użytecznościowych przy projektach tworzenia lub re-designu stron internetowych oraz aplikacji. Badacz najpierw ustawia parametry, w zależności od celu badania może to być np. przetestowanie nowej nawigacji. 

Zastosowanie:

  • prowadzenie badań użyteczności z użytkownikami
  • prowadzenie grup fokusowych
  • nagrywanie ekranu, dźwięku oraz obrazu z kamery i mikrofonu podczas testów
  • nagrywanie sesji na urządzeniach mobilnych przez kamerę podłączoną do komputera;
  • zdalne oglądanie sesji badań
  • tworzenie raportów z badań

Optimal Workshop

Optimal Workshop to zbiór narzędzi pozwalających na projektowanie oraz optymalizację User Experience stron internetowych.

Zastosowanie:

  • walidacja architektury informacji (odpowiada na pytania gdzie użytkownicy się gubią i dlaczego)
  • tworzenie i projektowanie badań opartych na sortowaniu kart
  • przeprowadzenie badania mającego na celu sprawdzenie, co jest najbardziej interesujące dla użytkownika na danym widoku
  • zbieranie wyników badań jakościowych
  • zaprojektowanie, przeprowadzenie i analizę wyników badań kwestionariuszowych

Sketch

Sketch to program do tworzenia i obróbki grafiki wektorowej, opracowany przez holenderską firmę Bohemian Coding. Sketch często jest używany przez specjalistów UX oraz UI jako narzędzie do tworzenia interfejsów aplikacji oraz stron internetowych. Aplikacja jest dobrze znana i często używana w branży UX ze względu na łatwość obsługi oraz szeroki wachlarz dodatków, tworzony przez aktywną społeczność użytkowników, które dodatkowo rozszerzają możliwości programu. 

Zastosowanie:

  • Tworzenie poszczególnych elementów interfejsu
  • Tworzenie ikon
  • Szkice cyfrowe
  • Moodboardy
  • Prezentacje graficzne

xMind

Aplikacja służąca do tworzenia map powiązań. Z perspektywy projektów UX jej podstawowym wykorzystaniem jest zazwyczaj tworzenie architektury informacji projektowanych interfejsów oraz schematów procesów (use case’ów). 

Zastosowanie:

  • tworzenie architektury informacji
  • tworzenie schematów procesów
  • tworzenie tzw. map myśli (mind maps)

xSort

Krótki opis:

xSort to narzędzie do prowadzenia oraz analizy badań sortowania kart z użytkownikami. Program umożliwia badaczowi przeprowadzenie sortowania kart z badanym użytkownikiem przy jednym komputerze. Badacz ustanawia cele oraz właściwości badania, między innymi czy badanie będzie otwartym, czy zamkniętym sortowaniem kart. Następnie użytkownik dodaje i układa karty na „wirtualnym stole”, używając myszki i klawiatury. xSort nie ogranicza analizy danych do sesji badawczych z poziomu programu. Badacz ma w aplikacji również możliwość interpretacji wyników oraz analizy badań zewnętrznych na przykład tych, które zostały przeprowadzonych za pomocą kartoników.

Zastosowanie:

  • prowadzenie sortowania kart z użytkownikami
  • analiza badań przeprowadzonych używając xSort
  • analiza badań zewnętrznych (prowadzonych np. na papierze)
  • tworzenie raportów z badań
  • generowanie dendrogramu

Nasze publikacje

Ponad dziesięcioletnie doświadczenie w projektowaniu UX przekuwamy także na wiedzę, którą dzielimy się z Wami na naszym blogu i w cyklicznych publikacjach.

Polecane artykuły

`