Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
27/11/2018

4 rodzaje błędów poznawczych, które możesz wykorzystać w pracy UX

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Pamiętasz nas ostatni wpis o 4 rodzajach błędów poznawczych, które najprawdopodobniej popełniasz w pracy UX? Kolejna dobra wiadomość jest taka, że większość błędów ma swoją ciemną i jasną stronę. Wystarczy tylko odpowiednio je wykorzystać w trakcie projektowania. I tak gdy użytkownik:

Otrzymuje za dużo informacji

Możesz wykorzystać tę wiedzę w przypadku dużej ilości danych do przekazania użytkownikowi. Np. poprzez efekt wyższości obrazu nad tekstem (obrazy są zapamiętywane lepiej niż słowa) czy efekt izolacji (obiekty, które w jakiś sposób wyróżniają się z otoczenia) możesz kontrolować jakie informacje są najważniejsze.

Nie umie znaleźć znaczenia

Gdy brakuje znaczenia- nadajemy go samodzielnie. Co zrobić, aby nowy produkt wydał się użytkownikom zrozumiałym? Możesz np. trzymać się magicznej liczby 7. Liczba Millera określa liczbę 7 jako maksymalną ilość nowych informacji, jaką przyswaja człowiek.

Ma za mało czasu

Warto zwrócić się wtedy ku pomniejszeniu opcji wyboru, przy pamiętaniu o efekcie mniej znaczy więcej (opcje prezentowane osobno wydają się bardziej opłacalne niż te, które porównywane ze sobą nawzajem).

Co jeszcze? Zadawaj pytania, na które użytkownicy będą musieli stworzyć odpowiedzi, co przyczyni się do działania efektu generowania (informacje wygenerowane przez nas samych są lepiej zapamiętywane od tych, które odczytujemy z tekstu).

Ma za mało miejsca w pamięci podręcznej

Możesz przekazać wszystkie, najdokładniejsze dane podczas jednej prezentacji produktu. Klient natomiast wyniesie z niej prawdopodobnie jedynie wrażenia z początku i końca twojej wypowiedzi. Jest to nie tylko efekt pierwszeństwa (lepiej zapamiętywane jest to, co odbieramy jako pierwsze- dotyczy informacji) i świeżości (silniej oddziałują informacje, które nadeszły jako ostatnie- dotyczy emocji), ale także wpływ zasady peak-end (doświadczenie oceniane jest w dużej mierze w oparciu o to, jak jednostka czuła się w najważniejszym momencie i na końcu, tutaj, prezentacji).

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference