Jeżeli jesteś, tak jak my, nastawiony na bycie najlepszą wersją UXowca, to musisz wiedzieć, że na samych staraniach się nie kończy! Każdy z nas, zarówno w życiu prywatnym, jak i profesjonalnym, ulega tzw. pułapkom myślenia. Inaczej, bardziej fachowo mówiąc, są to błędy poznawcze, czyli sposoby nieracjonalnego spostrzegania rzeczywistości, które odbiegają, często znacząco, od prawdy.
Poniżej przedstawiamy 4 rodzaje błędów poznawczych, które najprawdopodobniej popełniasz w pracy UX. Dobra wiadomość jest taka, że świadomość owych błędów pozwoli Ci na szybsze ich dostrzeganie i ograniczanie wpływu na wyniki Twojej pracy. Zatem, zaczynajmy!
Otrzymujesz za dużo informacji
W takim wypadku nasz umysł wybiera szczątki informacji, których kurczowo się trzyma, a które w taki lub inny sposób mogą okazać się przydatne. Często są to informacje potwierdzające nasze wcześniejsze założenia i tak możesz łatwo ulec #1 efektowi potwierdzenia (wybierasz informacje, które potwierdzają twoje wcześniejsze hipotezy, niezależnie od prawdziwości tych informacji).
Informacjom brakuje znaczenia
Np. w historii opowiadanej przez badanego brakuje pewnych części, więc uzupełniasz brakujące wspomnienia informacjami, które dobrze pasują do całego logicznego ciągu opowiadania, a niekoniecznie padły z ust badanego, co jest niczym innym jak #2 konfabulacji (naturalnie uzupełniasz braki wiedzy).
Masz za mało czasu
Przy każdym nowym bodźcu nasz umysł musi działać szybko. I tak właśnie, dzięki uproszczeniom zaoszczędzasz sporo czasu. Dlatego pracując z użytkownikami, którzy gubią się w twojej aplikacji prędzej przypiszesz nieuważność czy brak inteligencji, niż fakt, że aplikacja nie ma logicznego porządku, więc łatwo jest się w niej pogubić. Jest to #3 podstawowy błąd atrybucji (wyjaśniasz zachowanie obserwowanej osoby w kategorii jej cech, przy jednoczesnym niedocenianiu wpływów zewnętrznych).
Brakuje miejsca w pamięci podręcznej
Nasz mózg nie jest w stanie zapisać wszystkiego na dysku twardym. Dlatego zachowuje jedynie te informacje, które najprawdopodobniej okażą się przydatne w przyszłości. Łatwiej jest zwrócić uwagę na pozytywne aspekty feedbacku i to właśnie je zapisać w pamięci. Ten fenomen nazywany jest #4 zanikaniem afektu (szybciej zapominasz o informacjach dotyczących negatywnych emocji niż o tych związanych z przyjemnymi emocjami).