Google Analytics to jedno z najlepszych narzędzi do badania ruchu, rynku oraz skuteczności kampanii marketingowych. Może jednak służyć również do śledzenia wskaźników, które podpowiedzą co zrobić, aby ulepszyć UX produktu cyfrowego. Jak dane Google Analytics wpływają na możliwości rozwojowe stron internetowych lub aplikacji?
Google Analytics – niezbędne narzędzie analityka internetowego
Dlaczego warto zainteresować się narzędziem, jakim jest Google Analytics? Przede wszystkim – ma ogromne możliwości badawcze. Pozwala nie tylko śledzić działania e-commerce, co upraszcza optymalizację procesów i zwiększenie liczby transakcji, ale także na obserwację interakcji userów, które nie byłyby widoczne w innych narzędziach. Ułatwia dokładne poznanie użytkowników i ich potrzeb, sprawdzenie poprawności działania poszczególnych elementów i wskazanie tych, które można ulepszyć. No i oczywiście – jest darmowy.
Google Analytics a User Experience
Rolą User Experience nie do końca jest sama estetyka. To przede wszystkim możliwość stworzenia rozwiązań, które będą dla użytkowników wygodne i pozwolą uzyskać większe konwersje. Ocenić to można liczbowo. W momencie, gdy UX ma umożliwić eliminację problemów biznesowych, wyróżnić można 4 etapy działania:
- wyszukanie problemu,
- analiza,
- opracowanie rozwiązania,
- ocena wyników.
Zarówno w 1, jak i 4 etapie niezwykle istotne są dane ilościowe, pozyskane właśnie z Google Analytics. Analiza lejka konwersji pozwoli ocenić na którym etapie użytkownicy m.in. rezygnują z zakupów – czy jest to etap koszyka, czy też może wyboru metody płatności. Dzięki temu wiadomo na czym należy się skupić, co poprawić, a co przynosi największe korzyści.
Google Analytics – w jaki sposób może wpłynąć na poprawę serwisów?
UX i konwersje są z sobą powiązane, w związku z czym wiadome jest, że nawet najlepiej wykonane kampanie marketingowe nie sprawią, iż klientów przybędzie w momencie, gdy UX nie będzie odpowiadał oczekiwaniom użytkowników.
Najważniejsze dla każdej strony internetowej lub aplikacji mobilnej są wysokie współczynniki konwersji. Nie da się tego osiągnąć, jeśli użytkownik nie odczuwa pozytywnych emocji podczas zapoznawania się z produktem. Klienci bywają niecierpliwi, dlatego muszą mieć możliwość szybkiego osiągania swoich celów i założeń. Jeśli doświadczenie związane z korzystaniem z produktu cyfrowego będzie przyjemne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że konsument powróci ponownie i zrealizuje kolejne zamierzenia.
Google Analytics – na co zwrócić uwagę?
Dzięki możliwości śledzenia kluczowych wskaźników projektanci UX mogą precyzyjnie określić zachowanie użytkowników od ich wejścia na stronę do momentu samej konwersji, czyli zakupu produktu czy też skorzystania z usługi. Należy jednak pamiętać, że do oceny projektu nie wystarczy tylko jeden wskaźnik. Warto przeprowadzać również inne badania, np. z udziałem użytkowników lub audyt użyteczności.
Jest kilka szczególnie ważnych raportów Google Analytics, na które należy zwrócić uwagę. Wśród nich znajdują się:
- raport przepływu zachowań – służy on do sprawdzenia ścieżki użytkowników, tzn. strony, na którą wchodzą na początku, aż do ostatniej, zanim opuszczą stronę. Jeśli userzy próbują kilka razy przechodzić przez poszczególne strony można uznać, że nie do końca wiedzą, jak poruszać się po platformie,
- dane demograficzne – pozwalają sprawdzić odwiedzaną witrynę, uwzględniając płeć, grupy wiekowe, podobieństwa, segmenty rynkowe, co umożliwia stworzenie persony,
- nowi oraz powracający użytkownicy – dzięki tym raportom można dowiedzieć się jaki typ klientów odwiedza stronę oraz jakie działania marketingowe przynoszą największe korzyści. Ukazują zarówno nowych konsumentów, jak i tych, którzy pojawili się w serwisie po raz kolejny, czyli ilu z nich wróciło ponownie. Informacje te pozyskiwane są dzięki CookieId. Nie jest to jednak najdokładniejsze źródło danych, bowiem po wyczyszczeniu plików cookie użytkownik, który już odwiedził stronę, widoczny jest jako nowy,
- rodzaj urządzenia – dla Google Analytics najważniejsze są urządzenia mobilne, desktopowe oraz tablety. W raporcie można więc zauważyć rozkład wizyt na tego rodzaju urządzeniach. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie zmian w obszarach, które należy dostosować do konkretnego typu urządzeń bądź rozmiaru ekranu,
- uśredniona liczba stron na sesję – umożliwia określenie liczby stron, które – podczas jednej sesji – wyświetlają użytkownicy strony. Zależy to oczywiście od ścieżki konwersji, typu witryny oraz modelu biznesowego,
- współczynnik odrzuceń – pomoże to znaleźć zarówno witryny z najniższymi, jak również z najwyższymi współczynnikami odrzuceń. Informacje te można pozyskać poprzez sprawdzenie interakcji (lub jej braku) na stronie. Raport pozwala wskazać strony o słabszej skuteczności oraz na czym warto się skupić, aby je zoptymalizować,
- średni czas spędzony na stronie – pozwala sprawdzić ile czasu spędzają użytkownicy na poszczególnych stronach, na których są dłużej, a na których krócej. Zdarza się, że krótszy czas średni spędzony nie oznacza, że użytkownikowi nie podoba się witryna, a to, że szybko znalazł informacje, których szukał.
Google Analytics – historia i zmiany
Google Analytics to narzędzie, które funkcjonuje na rynku od 2006 roku, jednak dopiero w 2012 roku stało się niezastąpione do analityki internetowej. Przed długi czas usługa ta rozwijała się, jednak w pewnym momencie stała się niewystarczająca. W 2020 roku nadszedł więc czas na zmiany. Google powiadomiło użytkowników o nowej wersji.
Modyfikacje wprowadzono m.in. w technologii. Stare rozwiązanie nie funkcjonowało optymalnie w obszarze aplikacji mobilnych, a te stają się coraz bardziej popularne. Usprawnienia były więc koniecznością. Kolejnym powodem były zmieniające się potrzeby użytkowników. Jeszcze kilka lat temu internetowi userzy korzystali głównie z komputerów. Obecnie większość wyszukuje oferty na urządzeniach mobilnych, jednak nadal finalizują transakcje na urządzeniach stacjonarnych. Różnica ta staje się jednak coraz mniejsza.
Wprowadzenie modyfikacji związane jest również ochroną danych osobowych, która ogranicza możliwości poznania użytkowników i zaprezentowania przed nimi ofert personalizowanych. Ponadto użytkownicy często sami blokują oni możliwość śledzenia, co dodatkowo utrudnia przeprowadzenie badań. Zmiany były więc koniecznością.
Google Analytics 4 – na czym polega działanie nowej wersji?
Tak samo, jak w przypadku poprzednich wersji, główną rolą Google Analytics 4 jest kontrola skuteczności strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Inaczej jednak wygląda sposób mierzenia danych. Nowe narzędzie jest o wiele bardziej elastyczne, dokładne i uniwersalne. Stara wersja funkcjonowała dzięki mierzalności sesji, tzn. wizyt na stronie. W przeciwieństwie do poprzednich wariantów, nowe rozwiązanie skupia się na użytkownikach i aspektach z nimi związanych.
Google Analytics 4 skoncentrowane jest na użytkowniku, co stanowi swego rodzaju innowację przy nieustanne wprowadzanych trendach biznesowych. Dzięki niemu łatwiej jest zrozumieć potrzeby użytkowników oraz analizować ich interakcje oraz zachowania, które przejawiają w stosunku do produktu. To z kolei prowadzi do mierzalności wszystkich elementów relacji.
Google Analytics 4 – u kogo sprawdzi się najlepiej?
Każdy, kto prowadzi swój biznes w sieci chciałby wiedzieć, czy jego działania odnoszą zamierzony skutek. Do lipca 2023 roku przedsiębiorcy mogą korzystać ze starej wersji narzędzia, jednak po tej dacie Google Analytics 3 nie będzie już kolekcjonować danych, zostanie również usunięty. Warto więc zadbać o terminową migrację do nowej wersji. Jeśli więc właściciel strony nie korzystał do tej pory z Google Analytics – dobrze, aby zaczął pracować już na najnowszym rozwiązaniu.
Zmiany, wprowadzone w Google Analytics mogą wydawać się trudne do zrozumienia, dlatego początkowo warto skorzystać z pomocy specjalisty. Zmiany były jednak niezbędne i pozwalają wyeliminować problemy, które występowały w starszej wersji. Jeśli chcesz zasięgnąć opinii analityków internetowych lub poprawić UX swojej strony z wykorzystaniem odpowiednich do tego narzędzi – skontaktuj się z nami.