Agencja interaktywna Ideacto przeprowadziła badania użyteczności trzech popularnych platform sklepowych.
W czerwcu 2011 Ideacto przetestowało użyteczność nowych masek sklepów internetowych oferowanych przez Home.pl, IAI-Shop.com i Sote.pl. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem eyetrackera, użyczonego przez firmę Eyetracking.pl. W każdym indywidualnym badaniu brał udział jeden ochotnik lub ochotniczka oraz osoba prowadząca. Zadaniem osoby prowadzącej było wprowadzenie uczestników i uczestniczki w badanie oraz monitorowanie pomiaru. Średni czas badania wynosił około 20 minut. W badaniach wzięło udział osiem osób intensywnie korzystających z Internetu. Wśród uczestników i uczestniczek znalazły się trzy kobiety i pięciu mężczyzn. Z ośmiu badanych wszystkie dokonywały regularnych zakupów przez Internet.
Celem badania było wykrycie problemów i błędów związanych z użytecznością poszczególnych masek sklepów. Zastosowanie eyetrackingu pozwoliło zaobserwować, na jakie elementy użytkownicy i użytkowniczki skupiają uwagę, oraz które części serwisu są przez nich pomijane.
Wybrane wnioski dla poszczególnych platform
Home.pl
Prosty i przejrzysty układ strony sprawiał, że osoby badane nie miały problemu z poruszaniem się po sklepie i znalezieniem interesujących ich funkcji (np. newsletter). Jedynymi przyciskami akcji na liście produktów były przyciski „dodaj do koszyka” – brakowało akcji przejścia do karty produktu (do karty produktu można było przejść po kliknięciu w zdjęcie). Komunikaty na stronie były niezauważalne – nie odróżniały się wizualnie od reszty strony, dlatego nie skupiały uwagi osób badanych.
IAI-Shop.com
Duża liczba elementów na stronie utrudniała skanowanie strony wzrokiem i wyszukiwanie istotnych informacji (np. menu produktowe i newsletter). Brak rozróżnienia graficznego ważnych elementów potęgował ten efekt. Proces zamówienia zawierał niespodziewany krok „potwierdzenie danych”, który dezorientował osoby badane. Myślały one, że zamówienie zostało złożone i wychodziły ze strony. Tymczasem był to krok pośredni przed właściwym zamówieniem towaru – część osób kończyła zadanie przed złożeniem zamówienia. Strona z potwierdzeniem zamówienia była trudna do skanowania wzrokiem, brakowało wizualnego wartościowania treści.
SOTE
Prosta graficznie strona i odznaczające się menu główne ułatwiało użytkownikom i użytkowniczkom poruszanie się po stronie. Strona z podsumowaniem była oszczędna w treści, dzięki czemu osoby badane bez wysiłku zaznajamiały się z zamieszczonymi tam informacjami. Na liście z produktami brakowało przycisków akcji, lecz osoby badane bez większych problemów przechodziły do karty produktu klikając na zdjęcie produktu. Rozkład wizualny koszyka z formularzem zamówienia nie wspierał naturalnego skanowania wzrokiem. Osoby badane musiały poświęcić chwilę na zorientowania się, które pola muszą wypełnić. Wypełnianie formularza nie sprawiało jednak problemów.
Głównym celem badań było sprawdzenie ścieżki zakupowej i nawigacji po sklepach. Sytuacja badawcza i zadaniowy charakter testu ogranicza trafność badania - pozwala wskazać błędy z jakimi mogą spotkać się osoby korzystające ze sklepów, ale nie pozwala przewidzieć jak duża grupa klientów będzie miała podobne problemy. Pomimo zauważonych błędów warto zwrócić uwagę, że badane były testowe maski sklepów. Każdy właściciel może dowolnie zmieniać wygląd sklepu z panelu administracyjnego. Duży wpływ na efektywność nawigacji i wydajność procesu zakupowego ma dostosowanie sklepu do rodzaju produktu, jego kategoryzacji i wybranej strategii sprzedaży.
Badanie testowych sklepów pozwoliło zaobserwować błędy, z jakimi mogą zetknąć się użytkownicy w trakcie zakupów online. Wybraliśmy maski gotowych sklepów, które częściowo można samodzielnie modyfikować. Dzięki wprowadzeniu niewielkich zmian można uniknąć wielu napotkanych przez nas problemów. Zachęcam do badania własnych sklepów oraz testowania nowych rozwiązań, które mogą polepszyć ich użyteczność. - Tomek Tomalik, User Experience Designer w Ideacto.