Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
29/11/2018

Słownik pojęć: komunikacja z branżą UX

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Zanim przejdziemy do opisywania praktyk UX, dzielimy się z Wami podstawowymi zwrotami, które regularnie występują w artykułach i komunikacji z branżą UX, a które nie zawsze są oczywiste dla osób z zewnątrz.

Analityka

Zbieranie oraz analiza danych, która ma na celu zidentyfikowanie ulepszeń dążących do spełniania np. celów biznesowych. Najczęściej używaną platformą do analizy stron internetowych lub aplikacji jest Google Analytics.

Architektura informacji/architektura systemu

Organizowanie i etykietowanie struktury strony lub aplikacji w celu optymalizacji nawigacji oraz ułatwienia użytkownikowi dostępu do zawartości.

Breadcrumbs (pol. nawigacja okruszkowa)

Technika nawigacji używana w interfejsach. Umożliwia użytkownikom śledzenie ich aktualnej pozycji, najczęściej umieszczana jest w nagłówku strony.

Drop-off rate

Odsetek sesji, w których użytkownik opuszcza serwis po odwiedzeniu jednej strony bez wchodzenia z nią w interakcję.

Feedback (pol. informacja zwrotna)

W wypadku interfejsu jest to zazwyczaj informacja w formie wizualnej lub tekstowej, która potwierdza akcję użytkownika np. wyświetlany komunikat po dodaniu przedmiotu do koszyka.

Heatmap (pol. mapa cieplna)

Mapa, która w wizualnej formie wskazuje na najczęściej używane rejony interfejsu. Rejony „najgorętsze” (te najczęściej używane) są zazwyczaj przedstawione za pomocą czerwonego koloru, natomiast te „najzimniejsze” (najmniej popularne) – kolorem niebieskim.

Heurystyki

W odniesieniu do UX są to ogólnie przyjęte zasady projektowania (tzw. „dobre praktyki”). Najbardziej popularnymi i najczęściej wykorzystywanymi heurystykami w kontekście badania UX są te opracowane przez Jakoba Nielsena w 1994 r.

Iteracja

Używana najczęściej w kontekście projektowania iteratywnego (ang. iterative design process). Jest to cykliczny proces udoskonalania projektu. Iteracja jest kolejnym krokiem w powtarzającym się procesie cykli.

Konwersja/Współczynnik konwersji

Liczba użytkowników, którzy wykonali pozytywną akcję określoną przez cele biznesowe. W zależności od typu produktu/usługi może to być między innymi kupienie produktu, zapisanie się do newslettera czy ściągnięcie katalogu.

Makieta

Plan/koncepcja rozkładu, pozycji i wyglądu projektowanego interfejsu.

Nagłówek

Górna część strony internetowej lub aplikacji, zazwyczaj zawierająca elementy nawigacji.

Nawigacja

Elementy interfejsu, które umożliwiają użytkownikowi poruszanie się pomiędzy podstronami serwisu lub sekcjami aplikacji.

Newsletter

Cykliczne informacje marketingowe dostarczane do użytkowników w formie e-maili. Najczęściej są to informacje o nowych treściach, produktach lub promocjach.

Ocena ekspercka

Ocena przeprowadzana przez ekspertów użyteczności (najczęściej UX Designerów lub UX Researcherów) na produkcie cyfrowym. Na ocenę ekspercką składa się wiele metod, między innymi wędrówka poznawcza oraz sprawdzenie witryny pod kątem heurystyk użyteczności.

Popup

Wyskakujące okno, które w porównaniu do okna dialogowego, nie musi wymagać odpowiedzi/decyzji użytkownika, może to być np. reklama.

Prototyp

Funkcjonalny (działający) model strony internetowej/aplikacji, który stanowi podstawę do dalszych testów i produkcji.

Scenariusz badania

Plan, który przedstawia krok po kroku, jak badanie będzie wyglądać oraz jakie pytania będą zadawane użytkownikom.

Stopka

Dolna część strony internetowej lub aplikacji, wyświetlana po jej zawartości, na samym końcu strony.

Strona główna

Nazywana również stroną domową lub z angielskiego homepage. Jest to strona ładowana przez przeglądarkę po wpisaniu bezpośredniego adresu URL strony.

System

Strona internetowa lub aplikacja, z którą użytkownik wchodzi w interakcję.

Ścieżka użytkownika

Przedstawienie drogi na stronie internetowej/aplikacji, którą użytkownik musi pokonać, aby zrealizować zamierzony cel. Często prezentowana w formie diagramu.

Współczynnik odrzuceń (ang.drop-off rate)

Odsetek sesji, w których użytkownik opuszcza serwis po odwiedzeniu jednej strony bez wchodzenia z nią w interakcję.

Zespół projektowy

Zespół ludzi współtworzący produkt cyfrowy. Członkami zespołu mogą być między innymi specjaliści UX, project managerowie, programiści, copywriterzy i graficy.

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference