Wszystkim Mamom życzymy cudownego i udanego świętowania swojego Dnia a jeśli jutrzejsze święto w żaden sposób Was nie dotyczy, zostawiamy Wam nowy spis artykułów ze świata UX. W dzisiejszym zestawieniu przeczytacie m.in. o efekcie Hawthorne, hierarchii potrzeb Maslowa i ich związku z projektowaniem oraz sprytnych sposobach na sticky menu.
Efekt Hawthorne
Tą nazwą określana jest zmiana zachowania uczestników badania w wyniku świadomości bycia obserwowanymi, co ma zazwyczaj przełożenie na wiarygodność wyników. W artykule opublikowanym przez Nielsen Norman Group czytamy o tym, jakie środki ostrożności można podejmować w projektowaniu i przeprowadzaniu badań oraz jaka metodologia jest rekomendowana w celu uniknięcia wpływu opinii osobistych użytkowników na badanie. W tekście zwrócono uwagę również m.in. na konieczność uwzględnienia kontekstu społeczno-kulturowego osób badanych. Przeczytajcie cały artykuł w celu poznania więcej wniosków i obserwacji.
Hierarchia potrzeb Maslowa a projektowanie
Artykuł na blogu UX Planet podejmuje temat, który co jakiś czas do nas powraca - istota zrozumienia i spełniania oczekiwań i potrzeb użytkowników. Autorka tekstu zwraca uwagę na to, jakie znaczenie ma poznawanie potrzeb i preferencji oraz czy i dlaczego należy uwzględniać emocje i zapewniać użytkownikom pozytywne doświadczenia. W tekście stwierdzono, zupełnie słusznie, że jednym z czynników sukcesu w projektowaniu jest głębokie zrozumienie i troska o użytkowników oraz chęć ciągłego uczenia się projektantów, ale czy coś jeszcze?
Pliki cookies
W artykule opublikowanym na stronie Smashing Magazine przeczytacie o niekoniecznie dobrych praktykach związanych z powiadomieniami dotyczącymi plików cookie i ich niedostępnością dla użytkowników. W tekście zwrócono uwagę na nadużycia związane z nieprawidłowym stosowaniem notyfikacji, które mogą negatywnie wpływać na dostępność stron internetowych. Omawiane są różne problemy: ukrywanie istotnej treści, brak opcji odrzucenia plików cookie oraz ograniczenia dostępu dla użytkowników korzystających z czytników ekranowych.
Sticky menu
Popularny wzorzec projektowania, tzw. sticky menu, czyli menu, które pozostaje widoczne nawet podczas przewijania strony ma swoje zalety i wady. Na blogu Smart Interface Design Patterns omawiane są różne strategie implementacji tego elementu, jak np. umieszczanie go na górze strony, zsuwanie z górnego obszaru lub umieszczanie na stałe na ekranie. Poruszone są również kwestie związane z responsywnością, dostosowywaniem do różnych urządzeń oraz koniecznością opierania tego typu rozwiązania na analizie konkretnych potrzeb i celów strony.
Interfejs przyszłości
Christopher Reardon w swoim tekście prezentuje wizję przyszłości opierającą się na interfejsach, które są w stanie rozpoznać intencje użytkownika i w związku z tym przewidzieć jego potrzeby oraz wskazuje różne technologie i trendy, które przyczyniają się do zwiększenia szans na pomyślność takiego scenariusza. W artykule zostają poruszone kwestie prywatności, etyki, odpowiedzialnego projektowania i potencjału, jaki skrywa się za inteligentnymi interfejsami. Zachęcamy do lektury!