• Redakcja IDEACTO

  • | 13.10.2022

Dziś Dzień Ratownictwa Medycznego – święto osób, które często na skraju swojej wytrzymałości niestrudzenie ratują inne życia. Do kawy proponujemy artykuły o porządkach, (nie)dosłowności interfejsów i kłamliwych ankietach. Ponad to wspólnie zastanowimy się czy projektować powinno się dla przyjemności użytkowników i poszukamy narzędzi, które nie będą nas ograniczać.

O porządku w Figmie

Mateusz Jędraszczyk na łamach Product Vision dzieli się zasadami jak dbać o swoje pliki w Figmie, aby jednocześnie ułatwiać życie sobie i innym. Kluczem oczywiście jest konsekwencja.

Metafory, analogie i idiomy w projektowaniu

Jako projektanci często próbujemy sięgać do wcześniejszej wiedzy użytkowników, aby nasze interfejsy szybciej stawały się dla nich zrozumiałe. Z nostalgią wspominamy czasy wszechobecnego skeumorfizmu. Też przegapiliście moment, kiedy ikona dyskietki przestała być metaforą, a zaczęła idiomem? Pozdrawiamy pokolenie Z, a wszystkich zapraszamy do przeczytania artykułu Kristini Szerovay, która zebrała kilka porad na temat tego jakich narzędzi użyć, by prosto prezentować złożone sprawy.

Lista narzędzi bez granic

W naszej branży narzędzia oparte o nieskończoną przestrzeń do pracy (infinite canvas) obecne są od zawsze, a te ułatwiające pracę wielu osób w czasie rzeczywistym stały się w ostatnich czasach praktycznie niezbędne. Arun Venkatesan zebrał je w jednym miejscu. Zachęcamy do zapoznania się z listą, być może znajdziecie na niej coś, co od jutra stanie się przydatne w Waszej codziennej pracy.

Czy ankiety mogą nas okłamać?

Przeprowadzenie ankiety nie zawsze jest dobrym pomysłem. Stephanie Orkuna w tekście na uxdesign.cc opisuje sytuacje, w których wyniki badań kwestionariuszowych mogą tak naprawdę kierować nas w stronę fałszywych wniosków. W swoim tekście Stephanie proponuje również w zamian kilka lepszych rozwiązań.

Przyjemność to nie wszystko

Alex Klein w swojej polemice z klasyczną „piramidą przyjemności” Aarona Waltera zastanawia się czy właśnie owa przyjemność (delight) powinna być na jej szczycie, stanowiąc nadrzędny cel interfejsu. Zamiast tego proponuje umieszczenie w jej miejscu czegoś zdecydowanie ważniejszego, aby zapewnić naszym odbiorcom głębszą wartość i pozytywny wpływ na ich życie.