Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


Projektowanie sklepów

W 94% przypadków pierwsze wrażenie użytkownika związane jest z designem a dzięki dobremu UX produktu konwersja na kliencie może wzrosnąć nawet o 400%.

Iluve - sklep internetowy roku w e-Commerce Polska Awards

Projekt został doceniony przez jury konkursu

e-Commerce Polska Awards - iluve.com otrzymało nagrodę za najlepszy design roku wśród małego

e-Commerce.

iluve design of the year aword

Czy warto inwestować w projektowanie?

UX 
w liczbach

91% użytkowników
nie podzieli się negatywnym feedbackiem dotyczącym doświadczeń online i bez słowa przestanie korzystać z danego rozwiązania

Kluczowym elementem biznesu internetowego jest punkt styku pomiędzy klientem a ofertą, czyli sklep internetowy. Na rynku istnieje wiele możliwości uruchomienia sprzedaży online. Można mieć sklep w modelu SaaS, można użyć szablonu, ale można też zainwestować we w pełni dopasowane do potrzeb biznesu rozwiązanie. Każde z podejść ma swoje zalety zależne od skali i modelu prowadzonej działalności.

Niemniej - profesjonalnie zaprojektowany sklep internetowy niesie ze sobą zestaw istotnych korzyści:

  • Zwiększenie konwersji: przemyślany UX sprawia, że sklep jest bardziej intuicyjny i atrakcyjny dla użytkowników. To z kolei prowadzi do zwiększenia liczby odwiedzających dokonujących zakupów.
  • Podniesienie lojalności klientów: pozytywne doświadczenia użytkowników przyczyniają się do budowania lojalności. Klienci, którzy mają dobre wrażenia związane z korzystaniem z witryny, są bardziej skłonni wracać i dokonywać kolejnych zakupów.
  • Redukcja kosztów obsługi klienta: poprawa UX może zmniejszyć liczbę błędów i pytań od klientów, co prowadzi do obniżenia kosztów obsługi klienta. Dla sklepu internetowego oznacza to mniejsze zapotrzebowanie na wsparcie telefoniczne i e-mailowe lub niższy współczynnik zwrotów.
  • Zwiększenie zaufania i wiarygodności: użyteczność i ergonomia sklepu budują zaufanie klientów. Przejrzysta i profesjonalna strona internetowa sprawia, że użytkownicy czują się pewnie i bardziej skłonni są dokonywać zakupów.
  • Ochrona marki: złe doświadczenia użytkownika mogą negatywnie wpłynąć na reputację marki. Inwestycje w UX pomagają w zachowaniu dobrej opinii na rynku.
  • Konkurencyjność: rynek e-commerce jest mocno współzawodniczący, dlatego warto inwestować w UX, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć klientów.
  • Efektywność marketingowa: przemyślany układ funkcjonalny pomaga w zwiększeniu skuteczności kampanii marketingowych. Po pierwsze - użytkownicy zadowoleni z witryny są bardziej skłonni do reagowania na reklamy i oferty promocyjne. Po drugie - sklep z dobrym UX jest wyżej oceniany przez algorytmy wyszukiwarek, co obniża koszty kampanii oraz podnosi pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania.
  • Dostępność: zaprojektowanie sklepu pod kątem osób z niepełnosprawnościami nie tylko umożliwia spełnienie norm regulacyjnych, ale też pozwala poszerzyć grono klientów sklepu.

Podsumowując - inwestowanie w UX sklepu internetowego przekłada się na długoterminowy sukces i wzrost biznesu, poprzez zwiększenie konwersji, lojalności klientów, efektywności operacyjnej oraz ochronę reputacji marki.

Projektowanie zorientowane na biznes

W 95% pierwsze wrażenie użytkownika oparte jest o layout sklepu internetowego. A nawet 70% projektów internetowych upada ze względu na niską użyteczność. Niemal połowa użytkowników jest zirytowana złą optymalizacją projektu e-commerce na urządzeniach mobilnych.

(Źródła: Truelist.co, Userzoom.com, Smallbizgenius.net, UXcam.com)

Trzy kroki do sukcesu

01.

Badanie potrzeb, analiza otoczenia rynkowego oraz definicja wyróżników biznesu klienta pozwala zdefiniować unikalną pozycję sprzedaży (USP)

02.

Bazując na zebranych wytycznych projektujemy sklep, który spełnia założenia biznesowe i wpisuje się w potrzeby klientów

03.

Po uruchomieniu sklepu trwa jego dalsza optymalizacja tak, by móc dopasowywać się do zmieniających się potrzeb klientów oraz otoczenia rynkowego

Jak projektuje się sklep?

Proces projektowania sklepu internetowego obejmuje wiele kroków i działań. Oto ogólny przebieg takiego procesu:

  1. Analiza potrzeb i celów: rozpoczynamy od zrozumienia potrzeb i celów biznesowych sklepu internetowego. Określamy, czego potrzebujemy.
  2. Określenie zakresu projektu: analizę uzupełniamy o systematyzację zakresu projektu w kontekście celów, wymagań oraz ograniczeń danego modelu biznesowego.
  3. Badania rynku i konkurencji: przeprowadzamy badania rynku, aby dogłębnie poznać otoczenie konkurencyjne ("bez przeglądu nie ma poglądu"), specyfikę grup docelowych oraz trendy w branży e-commerce.
  4. Definiowanie UX person: opracowujemy fikcyjne profile Twoich typowych klientów, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i zachowania.
  5. Projektowanie informacji: tworzymy architekturę informacji, czyli strukturę i organizację treści na stronie internetowej.
  6. Tworzenie wireframe'ów: kolejnym krokiem jest stworzenie schematycznych rysunków strony internetowej zwanych w żargonie branżowym wireframe, które określają układ elementów na stronie.
  7. Opracowanie koncepcji wizualnej: równolegle do projektowania funkcjonalności tworzymy koncepcję wizualną sklepu (tzw. look'n'feel) przygotowując co najmniej dwie wersje, by na drodze iteracji wypracować docelowy wygląd interfejsu.
  8. Projektowanie interfejsu użytkownika (UI): mając zamapowaną strukturę całego serwisu (architektura informacji oraz przepływy) i zaprojektowaną zawartość poszczególnych podstron, przystępujemy do projektowania finalnej warstwy wizualnej interfejsu użytkownika dla kluczowych widoków, uwzględniając elementy takie jak kolory, typografia, ikony itp.
  9. Tworzenie prototypów i testy z użytkownikami: kolejnym etapem jest opracowanie interaktywnych prototypów, które pozwalają na przetestowanie interakcji użytkownika z witryną na wybranej grupie badawczej jeszcze przed rozpoczęciem prac wdrożeniowych, co pozwala na bardzo wczesnym etapie wyeliminować większość błędów i w efekcie znacząco obniżyć koszty zmian oraz obniżyć wielkość korzyści utraconych.
  10. Monitorowanie i optymalizacja: regularnie monitorowanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) sklepu internetowego pozwala na sukcesywną optymalizacje sklepu i poprawę jego parametrów biznesowych.

Proces projektowania sklepu internetowego jest złożony i uwarunkowany wieloma aspektami, w związku z powyższym decyzja związana z (prze)projektowaniem aplikacji sklepowej wymaga gruntownej analizy. Dzięki dobrze przeprowadzonemu procesowi, efekty prac potrafią znacząco zwrócić nakłady poniesione na przemyślane projektowanie.

Pokazuj status systemu
Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością
Daj użytkownikowi pełną kontrolę
Trzymaj się standardów i zachowaj spójność
Zapobiegaj błędom
Pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać do pamiętania
Zapewnij elastyczność i efektywność
Dbaj o estetykę i umiar
Zapewnij skuteczną obsługę błędów
Zadbaj o pomoc i dokumentację

Listy kontrolne
(usability checklist)

W trakcie audytu użyteczności stron oprócz heurystyk użyteczności wykorzystujemy również listy kontrolne. Jedną z nich jest nasza publikacja Best Practices for E-commerce zawierająca ponad 200 rekomendacji dla projektowania sklepów internetowych.

a book cover

Zobacz, co klienci mówią o naszej pracy

a man's photo

"Polecamy firmę IDEACTO jako rzetelnego i doświadczonego partnera"

Nowa strona internetowa spotkała się z pozytywnymi opiniami wewnętrznymi i zewnętrznymi, co doprowadziło do wzrostu sprzedaży. Ideacto ustanawia jasne i otwarte kanały komunikacji, aby zapewnić efektywny przepływ pracy. Zespół jest utalentowany w różnych obszarach usług.

"Z pasją podchodzą do projektowania i optymalizacji"

Praca Ideacto spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Zespół zapewnia wysoką jakość pracy i uczciwość w pobieraniu opłat za swoje usługi. Klienci mogą oczekiwać interdyscyplinarnego zespołu, który zadba o odpowiednią realizację wymagań biznesowych.

"Byliśmy zadowoleni z ich pracy na każdym kroku"

Dzięki wysiłkom IDEACTO klient zaobserwował ogromny wzrost liczby potencjalnych klientów, powracających użytkowników i całkowitej liczby użytkowników. Projekt jest bardzo efektowny. Komunikacja i strategia były bardzo skuteczne.

"Największe wrażenie wywarło na mnie to, jak dobrze poradzili sobie z wewnętrznymi warsztatami"

Nagradzana witryna odnotowała 46% wzrost współczynnika konwersji, przekraczając oczekiwania wewnętrznego zespołu. Ideacto jest wydajne i dobrze zorganizowane, co zapewnia płynną pracę. Zespół jest kreatywny i otwarty na uwagi.

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference

Pytania
i odpowiedzi

Jak przebiega audyt użyteczności?

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.

Metody i techniki badawcze w audycie UX strony internetowej

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.

Czy audyt użyteczności wykonywany jest na urządzeniach mobilnych?

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.

Jakie są inne rodzaje audytów?

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.

Dlaczego audyt UX strony internetowej w IDEACTO?

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.

Audyt dostępności WCAG 2.1.

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.

Jakie serwisy internetowe audytujemy najczęściej?

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.

Czy IDEACTO wdraża rekomendacje z audytu UX?

Audyt UX procesu zakupowego obejmuje strona kategorii, strona produktu, koszyk i finalizację zakupów. Audyt UX dodatkowych podstron obejmuje strona główna, strona wyszukiwarki, strona informacyjną.