Projektowanie User Experience to kluczowy element tworzenia stron
internetowych oraz aplikacji mobilnych. Spełnianie potrzeb i oczekiwań
klientów zwiększa ich zadowolenie z produktu cyfrowego oraz pozwala
zatrzymać konsumentów z marką na dłużej. Wprowadzanie innowacyjnych
rozwiązań, które nieustannie pojawiają się na rynku, pozwala tworzyć coraz
lepsze strony i aplikacje. Jakie są najważniejsze trendy UX 2023 i jak je
wykorzystać?
Znaczenie UX w tworzeniu produktów cyfrowych
User Experience Design to projektowanie doświadczeń użytkownika, które ma na celu
zwiększanie satysfakcji z korzystania z produktu. Zadaniem projektantów UX jest stworzenie
przyjaznych i dostępnych dla klienta produktów, usług oraz technologii. Cały proces wymaga
przeprowadzenia badań, prototypowania i testowania.
Doświadczenia użytkowników, jakie wywierają strony internetowe lub aplikacje, mają
ogromny wpływ na sprzedaż produktów i usług. Wymagania użytkowników rosną, dlatego
znajomość trendów UX jest konieczna do zwiększenia ich zaangażowania, a także liczby
konwersji.
Projektowanie UX pozwala uniknąć problemów, z którymi mógłby zmagać się potencjalny
klient. Nieprawidłowe rozmieszczenie elementów na stronie czy nieintuicyjna nawigacja
mogą skutkować frustracją użytkownika, który zrezygnuje z dalszych działań. To z kolei
negatywnie wpłynie na pozycję marki. Przemyślany UX wyczuwa potrzeby usera i na nie
odpowiada. Czyni proces korzystania z produktu przyjemnym, pośrednio zwiększając przy
tym przychody oraz wyniki sprzedażowe przedsiębiorstwa.
Jak powstają trendy UX?
Trendy w projektowaniu UX wyznaczają m.in. marki znane na całym świecie, np. Apple czy
Microsoft. Warto obserwować je po to, aby móc wykorzystać stosowane przez nie
rozwiązania w swoim produkcie. Sukces marketingowy i sprzedażowy czołowych
przedsiębiorców to dowód na to, że spełnianie rosnących oczekiwań konsumentów to
nieodłączny czynnik budowania wiarygodnej marki. Zmieniające się trendy UX to również
wynik modyfikacji w regulacjach prawnych, których należy przestrzegać, aby utrzymać się na
rynku.
Proces projektowania stron internetowych i aplikacji mobilnych - dlaczego warto go przestrzegać
Do głównych celów strony internetowej, zwłaszcza eCommerce, należy rozwój firmy oraz
zwiększenie sprzedaży. Projektowanie UX pomaga wykorzystać sprawdzone rozwiązania,
które przyciągają użytkowników i zwiększają liczbę konwersji.
Proces projektowania stanowi dokumentację wszystkich kroków, które prowadzą do
stworzenia optymalnego produktu cyfrowego. Jego efektem jest profesjonalna strona
internetowa lub aplikacja mobilna, wywierająca pozytywne wrażenie na potencjalnych
klientach i zwiększająca ich zaufanie do marki. Wpływa na zadowolenie użytkowników oraz
zwiększa konwersje.
5 trendów UX, które warto wdrożyć w 2023 roku
Aby pozytywnie wpłynąć na wzrost konwersji na stronie www lub aplikacji mobilnej, należy
stworzyć rozwiązanie, które odpowie na potrzeby klientów. Co warto wziąć pod uwagę w
projektowaniu UX 2023?
1. Sztuczna inteligencja w projektowaniu UX
Sztuczna inteligencja zdążyła już wywrzeć ogromny wpływ na UX, jednak jej możliwości, a
także nieustannie rosnąca liczba narzędzi do projektowania, zrewolucjonizują w 2023 roku
podejście do tworzenia rozwiązań cyfrowych. Automatyzacja procesów twórczych nie tylko
przyspiesza uzyskanie ostatecznej wersji produktu, ale także poprawia jej użyteczność i
zwiększa zadowolenie użytkowników, przyczyniając się do poprawy konwersji. Działania te
mają również na celu otwarcie nowych możliwości projektowania kreatywnego oraz budowę
kolejnych, pozytywnych doświadczeń użytkowników.
2. Inwestowanie w chatboty
Rozwój sztucznej inteligencji sprawił, że wymagania użytkowników nieustannie rosną.
Jednym z elementów strony internetowej lub aplikacji, na które internauci zwracają
szczególną uwagę, są chatboty, służące do komunikacji klienta z biurem obsługi. Userzy nie
lubią „rozmawiać” z maszyną, wymagają więc naturalnych odpowiedzi i odpowiednio
dostosowanego do nich języka. W 2023 roku obszar ten ma znacząco rozwinąć się. Wzrośnie
nie tylko sama liczba chatbotów, ale i jakość ich pracy, dopracowana dzięki sztucznej
inteligencji i uczeniu maszynowemu.
Zmiany uwzględniać będą konwersacje, które zyskają naturalny wydźwięk, poprawę
gramatyki i interpunkcji oraz rozbudowane słownictwo. Zyskując profesjonalną pomoc,
użytkownik poczuje się odpowiednio zadbany – zaufa marce i wróci do niej, pamiętając o
pozytywnych doświadczeniach.
3. Pozytywne doświadczenia na każdym typie urządzeń
To, na co warto zwrócić szczególną uwagę, to projektowanie responsywne. Sprawna obsługa
strony www lub aplikacji mobilnej na laptopie, komputerze stacjonarnym, tablecie i
smartfonie to konieczność. Zadaniem UX Designera jest dbałość o odpowiednią rozdzielczość
ekranów na różnych urządzeniach, a także zapewnienie użytkownikowi wygodnej podróży
po zakamarkach produktu cyfrowego. Musi on więc zwracać uwagę na doświadczenia
klienta, które odczuwa on na każdym urządzeniu.
4. Przyspieszenie ładowania produktów cyfrowych
Szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych obecnie czynników rankingowych
Google. Niemal połowa użytkowników produktu cyfrowego może go opuścić, jeśli ten ładuje
się powyżej 3 sekund. Nawet najmniejsze opóźnienia wiążą się ze spadkiem konwersji nawet
o kilka procent. Odpowiednia konfiguracja obrazków czy redukcja liczby wtyczek to tylko
niektóre pomysły na przyspieszenie szybkości ładowania strony, które mogą zapobiec
ucieczce użytkowników i ich przejściu do konkurencji.
5. Uniwersalność
Zarówno strony internetowe, jak i aplikacje mobilne, powinny być uniwersalne dla każdego
użytkownika, zachowując neutralność wobec płci, rasy czy kultury. Projektant UX musi
dostosować język, treść, ton wypowiedzi, kolorystykę i obrazy do jak największej grupy
potencjalnych klientów. Każdy, kto jest zainteresowany ofertą produktową lub usługą,
powinien z przyjemnością korzystać z landing page’a – to z pewnością przełoży się na wzrost
konwersji.
Podsumowanie
Dostępność narzędzi UX ułatwia i usprawnia stworzenie intuicyjnego, estetycznego produktu
cyfrowego. Warto również wziąć pod uwagę trendy UX 2023, które pozwolą wyróżnić się na
tle konkurencji i przyciągnąć potencjalnych klientów, zwiększyć ich zaangażowanie, a także
swoje przychody.
Chcesz wiedzieć więcej na temat projektowania UX? Sprawdź nasze pozostałe wpisy
blogowe, które przybliżą Ci temat tworzenia produktów cyfrowych. Jeżeli potrzebujesz
profesjonalnej pomocy w zakresie badań użytkowników, analityki internetowej czy audytu
użyteczności, zgłoś się do nas – wspólnie znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.