Bez wątpienia optymalizacja współczynnika konwersji (CRO, Conversion Rate Optimization) jest obszarem budzącym żywe zainteresowanie wśród właścicieli i managerów sklepów internetowych. Tym bardziej, że jak wskazują badanie jedynie 22% firm jest zadowolona z osiągalnego współczynnika konwersji (źródło: Transaction). Czy jednak inwestycja w analityczne działania CRO jest dobrym pomysłem? Może jednak lepiej zainwestować w chociażby wzrost budżetu na generowanie ruchu do sklepu internetowego?
Ile kosztuje słaby współczynnik konwersji?
Nie będzie odkrywczym stwierdzeniem, że współczynnik konwersji wpływa wprost na wysokość przychodu w e-commerce. Niemniej jednak jego niska wartość generuje także straty wizerunkowe.
Dostępne badania wskazują, że 88% internautów nie wrócić do sklepu internetowego jeżeli zetknęli się z jego niewielką użytecznością podczas pierwszej wizyty (źródło: Amazon Web Services), a 44% opowie o swoich złych doświadczeniach on-line swoim znajomym (źródło: Neil Patel). Ponadto ich ocena wiarygodności danego biznesu opiera się w 75% na estetyce interfejsu (źródło: British Computer Society).
Dużym błędem jest także pomijanie roli współczynnika konwersji w pozyskiwaniu ruchu do serwisu e-commerce. Korzystając z kalkulatora wzrostu konwersji można prześledzić jak działania CRO wpłyną na wzrost przychodu, bez konieczności stałego wzrostu budżetów marketingowych.
Pomimo popularności tematu optymalizacji współczynnika konwersji 68% organizacji nie wykorzystuje strategii CRO w swoich działaniach (źródło: CapSumo). Jest to więc szansa na budowanie realnej przewagi konkurencyjnej.
Ile kosztuje dobry współczynnik konwersji?
Bez wątpienia prowadzenie działań optymalizacji konwersji wymaga nakładów finansowych. Niezależnie czy proces CRO prowadzony jest wewnątrz organizacji, czy z wykorzystaniem wsparcia zewnętrznych konsultantów.
Opierając się na danych z USA średnie wydatki na narzędzia wykorzystywane w optymalizacji konwersji wynoszą 2000 USD miesięcznie (źródło: Forbes). Sklepy internetowe z najwyższym współczynnikiem konwersji przeznaczają 5% budżetu marketingowego na działania związane z optymalizacją konwersji (źródło: User Conversion).
Korzyści z optymalizacji konwersji
Na rynku nie brakuje przykładów sklepów internetowych, które dzięki optymalizacji konwersji osiągnęły niebagatelne rezultaty. Działania CRO nie są jednak zarezerwowane wyłącznie dla sklepów internetowych:
- Producent antywirusa McAfee obniżył ilość kontaktów z call center o 90% poprzez przeprojektowanie interfejsu swojego serwisu internetowego (źródło: Pixeline).
- Amerykański tygodnik Time dzięki procesowi CRO wdrożył tzw. infinity scroll, który spowodował spadek współczynnika odrzuceń o 15% (źródło: Poynter).
- Hiszpański oddział banku ING dzięki działaniom optymalizacyjnym również znacząco obniżył liczbę połączeń z call center (źródło: UserZooom).
W prowadzonych przez IDEACTO projektach również notujemy ciekawe rezultaty działań CRO. Dzięki optymalizacji procesu zakupowego, w niemieckim start-upie Vehiculum, nastąpił wzrost liczby leadów oraz powracalności użytkowników o ponad 200%. Natomiast kompleksowy redesign serwisu informacyjnego Nest Banku przyniósł wzrost współczynnika konwersji o prawie 50%.
Badania wskazują, że zwrot z inwestycji (ROI) poczynionych na optymalizację konwersji osiąga średnio 223% (źródło: Outgrow).