Sam etap projektowania UX jest bardzo złożony. Mimo iż klienci bardziej czekają na efekt wizualny, niż na wyniki testów, to należy do niego podejść równie metodycznie. Projektowanie funkcjonalne składa się z kilku etapów, które właściwie zrealizowane pozwolą stworzyć narzędzie dedykowane końcowemu użytkownikowi.
Zawartość
Na początku należy zastanowić się, jakie elementy muszą znaleźć się na stronie. Gdy zostanie stworzona ich lista należy zaznaczyć, które z nich są najważniejsze zarówno dla firmy, jak i użytkowników. Tego typu elementami mogą być np.: zakładka kontakt, przekierowanie do profili w social media, promocje, wyróżnione produkty etc.
Szkic
Jak sama nazwa wskazuje jest to etap projektu, w którym używać będzie się kartki i ołówka lub tablicy. Celem jest wygenerowanie dużej ilości pomysłów, określających w jaki sposób wcześniej wypisane elementy powinny układać się na projektowanej stronie. Następnie wszystkie pomysły lub najlepsze z nich należy przedstawić współpracownikom i w taki sposób przekonać się, czy zaproponowane rozwiązania są czytelne i użyteczne. Z wybranych pomysłów w późniejszych etapach powstanie finalna wersja strony.
Szkielet
Szkielet strony, czyli inaczej projekt funkcjonalny, pokazuje rozłożenie na stronie elementów, nawigacji oraz interakcji. Jest to przedstawienie o wiele bardziej ustrukturyzowane i ułożone niż szkic, nadal jednak nie posiada grafiki (kolorów, zdjęć, czcionek etc.). Szkielet strony powinien być jak najbardziej zbliżony do finalnego projektu.
W szkielecie muszą znajdować się:
- Tekst. Najlepiej, jeśli będą to prawdziwe i finalne treści, które chce się umieścić na stronie. Dzięki temu będzie można lepiej dopasować nie tylko wielkość elementów, ale także ułożyć je w sposób logiczny względem treści. Jeśli nie jest możliwe wstawienie prawdziwych treści, projektant wstawi w dane pole treść „Lorem Ipsum…”.
- Zakładki nawigacji. Podobnie jak treści, również zakładki powinny być prawdziwe i finalnie zaakceptowane.
- Tabele, wykresy, etc. Wszystkie dodatkowe elementy również powinny być rzeczywiste. Używanie prawdziwych treści i elementów jest tak ważne, ponieważ pozwala dobrze dopasować do nich szkielet strony. Stworzenie szkieletu, a następnie dopasowywanie do niego treści jest o wiele trudniejsze, zajmuje o wiele więcej czasu i często wymaga wprowadzania wielu zmian.
Projekt funkcjonalny to jednak nie tylko sam szkielet, ale także jego opis. Jest on niezbędny, aby lepiej zrozumieć sposób w jaki dana strona ma się zachowywać i dlaczego zdecydowano się na dane rozwiązania. Opis powinien zawierać m.in.:
- cele osoby, która wchodzi na stronę
- cele biznesowe
- punkty wejścia i wyjścia użytkowników
- opis działania poszczególnych elementów
- uargumentowanie decyzji projektowych
Prototyp
Prototyp najłatwiej można wyjaśnić jako szkic, na który nałożono interakcję, co oznacza, że jest on „klikalny”. Dzięki temu można zwizualizować np. przejścia pomiędzy stronami, popupy czy zmienianie się poszczególnych elementów. Prototyp nie tylko pozwala na pokazanie w jaki sposób będzie funkcjonować strona, ale także można na nim przeprowadzić badania i sprawdzić, czy zaproponowane rozwiązania rzeczywiście są dla użytkowników zrozumiałe i najbardziej optymalne. Jeśli podczas testowania okaże się, że użytkownicy wskażą błędy w projekcie, ich poprawienie będzie o wiele łatwiejsze i tańsze na typ etapie, niż gdyby trzeba było modyfikować istniejącą już w pełni stronę.
Przy tworzeniu prototypu warto jednak pamiętać, żeby skupić się jedynie na najważniejszych funkcjonalnościach, aby nie rozdrabniać się na nieistotne szczegóły, co mogłoby doprowadzić do znacznego wydłużenia prac.
Proces projektowania funkcjonalnego kończy powstanie prototypu, który finalnie zostaje przedstawiony klientowi. Jak można zauważyć bardzo ważny jest etap eksploracji przed, kiedy tworzone są pierwsze szkice i koncepcje.