banner
  • Redakcja IDEACTO

  • | 10.12.2020

Gdyby teksty do dzisiejszego zestawienia wybrał bot, pewnie poczytalibyście o raporcie z badania polskich chatbotów, problemach z uczeniem (się) sztucznej inteligencji oraz wykorzystaniu botów w dobie zdalnej komunikacji. Do tego próbka trendów projektowych na 2021 rok i garść porad na temat tworzenia skutecznego microcopy. Świętujemy Dzień Bota.

Robot na kozetce

Na portalu poświęconym sztucznej inteligencji polecamy tekst Macieja Chojnowskiego. Autor opowiada krótko, jak i dlaczego dane wpływają na jakość inteligentnych systemów oraz opisuje metody usuwania uprzedzeń z działań (ro)botów.

Dla szerszego obrazu warto też zajrzeć na stronę psychiatry robotów, dr Joanne Pransky, która od lat tłumaczy światu, w jaki sposób ludzie i roboty wzajemnie na siebie wpływają.

Czy Polacy potrzebują chatbotów?

Podobno internauci w naszym kraju nie zawsze są skorzy do konwersacji z robotem. Artykuł Michała Duszczyka przywołuje dane z opublikowanego niedawno badania nad chatbotami w kilku wybranych branżach. Dowiecie się m.in., w jakich sytuacjach użytkownik najczęściej korzysta z tej formy komunikacji oraz co może go do tego motywować. Raport wspominany w tekście można pobrać na stronie agencji Symetria.

Roboty budujące relacje z użytkownikami

Nieprzekonanym polecamy artykuł Bojany Vojnovic, w którym autorka przekonuje, że warto inwestować w sztuczną inteligencję do nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z klientami. Tekst prezentuje przykłady wykorzystania chatbotów i krótko wyjaśnia potencjalne korzyści płynące z interakcji człowieka z botem.

Wskazówki na temat microcopy

Skoro o komunikowaniu się mowa, zajrzyjcie do tekstu Yusufa Odukoya z agencji Branditechture poświęconego tworzeniu microcopy. Oprócz kilku ogólnych uwag porządkujących informacje na temat komunikacji w obrębie interfejsu, autor prezentuje też listę 7 prostych, ale praktycznych wskazówek dla projektantów.

Trendy na 2021 rok z perspektywy użytkowników

Na koniec nieco odchodzimy od tematu dzisiejszego święta. Zbliża się koniec roku, więc najwyższy czas na analizy trendów w projektowaniu przez kolejne 12 miesięcy. We wpisie na blogu Prototypr.io Alex Zlatkus proponuje przyjęcie perspektywy użytkownika wskazując 4 obszary, na które warto zwrócić szczególną uwagę projektując interfejs (nie tylko w 2021 roku).