banner
  • Marcin Cichoń

  • | 29.08.2022

Value Proposition to jeden z najważniejszych elementów sukcesu Twojego przedsiębiorstwa. Określa on czynniki, które łączą ofertę marki z klientami oraz to, co wyróżnia firmę na tle konkurencji. Nie są to tylko usługi lub produkty, które trafiają do konsumentów. To również komponenty pomagające rozwiązać powstające problemy, w którymi nie potrafią poradzić sobie konkurencji. Dzięki temu klient może wybrać właśnie Ciebie.

Propozycja wartości pozwala optymalnie zarządzać wszystkimi działaniami biznesowymi i marketingowymi.

Value Proposition pomaga w:

  • identyfikacji klienta,
  • definiowaniu potrzeb i problemów konsumentów, do których kierowany jest produkt lub usługa,
  • określeniu najważniejszych cech oferty,
  • sprecyzowaniu sposobu połączenia funkcjonalności z potrzebami klientów,
  • opisaniu, dlaczego poszczególne korzyści są cenne dla konsumenta,
  • określeniu czynników wyróżniających na tle konkurencji.

Value Proposition – jaką ma wartość?

Value Proposition wspiera kierowanie działaniami biznesowymi i marketingowymi, w związku z czym, jeśli nie jest optymalnie określona – może negatywnie wpłynąć na efekt jakichkolwiek działań. Wśród najważniejszych powodów, przez które firma może nie odnieść zamierzonego sukcesu jest to, że nie dostarcza klientom odpowiednich wartości. Być może proponuje rozwiązania, których konsumenci nie chcą kupować, kierują je do nieodpowiednich odbiorców lub nie zaspokajają ich najważniejszych potrzeb.

Jeśli przedsiębiorstwo nie potrafi celnie wyznaczyć propozycji wartości, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie odniesie zamierzonego sukcesu. W wyniku przeprowadzonych na rynku badań okazało się, że większość firm posiada Value Proposition, jednak ponad połowa badanych nie stara się w żaden sposób poprawić tych parametrów, a jedynie kilka procent firm prawidłowo określiła VP. Większość przedsiębiorstw mogłaby więc zwiększyć przychody, jeśli tylko zdecydowałaby się popracować nad optymalizacją Value Proposition.

Czym jest Value Proposition Design?

Value Proposition to określenie fundamentów biznesu, które powstaje w wyniku skrupulatnej analizy wielu czynników. Sam proces projektowania propozycji wartości rozpoczyna się od zrozumienia potrzeb klienta, jego motywacji oraz celów. Każdy element oferty rynkowej powinien być związany z wymaganiami przyszłych konsumentów. Wielowymiarowe VP potrzebne jest do spełnienia potrzeb jednocześnie wielu kupujących – wówczas zaprocentuje to w wynikach sprzedaży.

Oczywiście, kreując ofertę, musisz wziąć pod uwagę działania Twojej konkurencji. Warto więc postawić na innowacyjność i kreatywność oraz skupić się na czynnikach, które pomogą wyróżnić się na tle innych usługodawców. Wprowadzanie ulepszeń musi wynikać z potrzeb klientów. Należy więc dokładnie sprawdzać, czy wprowadzanie zmian faktycznie dostarcza im wartości, których wymagają. Cały proces Value Proposition Design obejmuje projektowanie prototypów, testowanie ich oraz próba znalezienia rozwiązania najwyższej jakości.

Co może przynieść Visual Proposition Design?

Visual Proposition Design może skutkować wieloma cennymi efektami. Jakimi? To zależy od potrzeb Twojego przedsiębiorstwa. Na czym więc powinieneś się skupić?

Upewnij się, co konkretnie niesie wartość dla Twoich klientów 

Value Proposition Design umożliwia stworzenie m.in. atrakcyjnych dla klientów dóbr i usług, które będą chcieli kupować. To podstawowe wyzwanie dla każdej firmy. Projektowanie propozycji wartości umożliwia stworzenie określonych wzorców czynników, które są na rynku sprzedaży wartościowe. Pozwala uzyskać wiedzę na temat skutecznego wprowadzania konkurencyjnych produktów, które spełnią potrzeby i wymagania klientów.

Wykorzystaj potencjał swojego zespołu

Wypracuj z zespołem wspólny język, którym będziecie się posługiwać podczas rozmów i budowania strategii. Pomoże to szybciej skoncentrować się na konkretnych potrzebach klientów.

Nie trać czasu na bezwartościowe pomysły

Value Proposition Design ułatwia przeprowadzanie procesu testowania w celu minimalizacji ryzyka niepowodzenia. Pomoże wprowadzać innowacyjne rozwiązania, zgodne z potrzebami użytkowników. Ponadto umożliwia trafne oszacowanie pomysłów, które mają największą szansę odnieść sukces.

Kto może skorzystać z Value Proposition Design?

Korzyści z projektowania propozycji wartości można czerpać zarówno w momencie, gdy tworzy się coś samodzielnie od podstaw, jak i wówczas, gdy należy się do istniejącej już organizacji. Techniki projektowania propozycji wartości sprawdzą się w obu sytuacjach. Oczywiście, proces będzie przebiegać inaczej w firmie, która dopiero rozpoczyna działalność, a inaczej w przedsiębiorstwie funkcjonującym na rynku jakiś czas.

Nowe przedsięwzięcia – w przypadku osób lub zespołów, które chcą stworzyć nowe wartości i model biznesowy od podstaw. 

Główne wyzwania to:

  • udowodnienie, że Twoje pomysły mogą być wymierne przy ograniczonym budżecie,
  • zarządzanie stopniem zaangażowania inwestorów, 
  • proponowanie nowych pomysłów w momencie, gdy brakuje funduszy na realizację poprzednich założeń.

Możliwościami na odniesienie sukcesu są: szybkie podejmowanie decyzji oraz wykorzystanie potencjału motywacji jako siły napędowej do działania.

Organizacje funkcjonujące – dla zespołów, które istnieją w poszczególnych firmach, a ich celem jest usprawnienie propozycji wartości oraz modeli biznesowych.

Główne wyzwania to:

  • uzyskanie poparcia od kierownictwa oraz dostępu do zasobów.

W tym przypadku warto skorzystać z istniejących już modeli biznesowych, zasobów oraz portfeli wartości.

Czym jest Value Proposition Canva?

Aby stworzyć wartościowe Value Proposition niezbędna jest kanwa modelu biznesowego, czyli plan działania przedsiębiorstwa. To narzędzie wizualne, które ułatwia osiągnięcie sukcesu usługi lub produktu. Pozwala zbadać relacje między czynnikami składowymi, mapą wartości produktu i profilem klienta. Technika ta umożliwia strukturyzację podejścia zarówno do projektowania, jak i testowania, tworzenia oraz zarządzania usługami oraz produktami.

Value Proposition Canva powinna być zastosowana w momencie, gdy zaistnieje potrzeba udoskonalenia oferty produktów lub gdy powstaje zupełnie nowa oferta. Należy jednak pamiętać, że aby móc korzystać z tego narzędzia, należy dokładnie uzupełnić profil klienta dla każdego z segmentów. Każdy z nich przynosi bowiem odmienne korzyści i niesie z sobą inne zadania. Korzystanie z tego narzędzia może pomóc w stworzeniu zupełnie nowych i trafnych spostrzeżeń.

Value Proposition Design to proces, który składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest mapowanie wartości, które pomaga stworzyć obraz bazowy. Jest on wykorzystywany do wprowadzania zmian, które mogą ulepszyć ofertę i dopasować ją do potrzeb klientów. Drugim krokiem jest uzupełnienie mapy, skierowanej do konkretnego segmentu konsumentów, czyli wypisanie cech produktów, które pozytywnie wpływają na użytkownika.

Trzecim krokiem jest skontrolowanie, czy oferowane rozwiązanie spełnia oczekiwania konsumenta oraz sprawdzenie, czy produkt pasuje do rynku oraz modelu biznesowego Twojej działalności. Krok czwarty to porównanie z rozwiązaniami konkurencji oraz uzupełnienie luk oraz niezaspokojonych potrzeb użytkownika.

W etapie piątym skup się na pomysłach, które mogą poprawić produkt i uczynić go jeszcze lepszym na rynku sprzedaży. Następnie sprawdź, czy wprowadzone rozwiązania spełniają wymagania klientów. Powtarzaj wszystkie powyższe czynności, aż pojawi się warta uwagi, konkurencyjna propozycja nowych wartości. Celem Value Proposition Design jest testowanie nowych pomysłów i ich wprowadzanie.

Dzięki VCP będziesz mógł eksperymentować z nowymi propozycjami wartości, które pomogą Ci spełnić oczekiwania klientów, a tym samym – zwiększyć sprzedaż.

Chcesz dowiedzieć się nieco więcej o tym, jakie czynniki mają wpływ na sukces biznesu? Zapoznaj się z pozostałymi wpisami na naszym blogu. Oczekujesz profesjonalnej porady lub pomocy w przeprowadzeniu audytu użyteczności czy projektowaniu UX/UI? Zgłoś się do nas – razem znajdziemy najlepsze rozwiązanie.