Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
24/2/2022

Prototypowanie UX – Uniknij 6 błędów przy projektowaniu produktów cyfrowych

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Obecnie na rynku dostępne są różnorodne rozwiązania – aplikacje, systemy, programy. Jak więc wyróżnić się z tłumu? Cena może nie być wystarczająca, za to jakość – owszem. Sprawę ułatwia optymalny UX, UI, które pomagają zbudować lojalność użytkowników. Dlaczego warto zwracać uwagę na doświadczenie klientów?

Co to jest prototypowanie UX?

Jednym z warunków koniecznych do spełnienia podczas tworzenia aplikacji w świecie technologii jest pozytywne doświadczenie. W obecnym świecie funkcjonowanie bez aplikacji jest niemalże niemożliwe. O tym, czy dana aplikacja jest w stanie wyróżnić się na rynku decydują emocje użytkowników i doświadczenia, jakie towarzyszą im podczas kontaktu z produktem.

Prototypowanie UX/UI ma za zadanie odwzorować aplikację, która zawiera treści, animacje oraz interakcje. Dzięki temu można przedstawić klientowi nowe funkcjonalności bądź też sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy są w stanie poradzić sobie z nową aplikacją. Co to jest prototyp UX? To jeden z najważniejszych elementów, który umożliwia szybkie wykrycie i naprawę błędów jeszcze przed wdrożeniem rozwiązania. Wskazuje miejsca, które należy poprawić oraz informacje, w jaki sposób przyszli użytkownicy chcieliby korzystać z produktu.

Jakie są rodzaje prototypów UX?

Paper prototyping

Prototypowanie warto rozpocząć od działań maksymalnie prostych. Pozwoli to zaoszczędzić pieniądze i czas. Wystarczy wziąć papier i ołówek oraz naszkicować wstępny pomysł. To doskonała metoda na opracowanie pierwszej wersji produktu i jej funkcjonalności.

Paper prototyping to stworzenie szkicu koncepcji ekranów, z uwzględnieniem najważniejszych elementów.

W trakcie prototypowania tego typu należy założyć, jakie funkcjonalności powinna posiadać aplikacja, aby mogła stanowić spójną całość. Rozwiązanie to jest najtańszym i najszybszym sposobem weryfikacji trafności pomysłu i sprawdzeniem jego użyteczności oraz prostoty obsługi. Na tym etapie aspekty wizualne nie są najważniejsze. Nie należy skupiać się na grafikach czy kolorach. Celem paper prototypingu jest jak najszybsze przedstawienie funkcjonalności tworzonej aplikacji, aby móc wyznaczyć kierunek dalszych działań.

Makiety Low Fidelity 

W momencie, kiedy wiadomo już, jak ma wyglądać produkt ostateczny, koncepcję papierową należy przenieść na niskiej złożoności makiety UX. Stanowi to kolejny krok do ostatecznej wersji produktu. Tego typu makieta ma postać interfejsu, na którym znajdują się proste elementy, ułożone według planu, z wyłączeniem szaty graficznej. Przedstawia funkcjonalności i elementy – jednak nadal nie jest tu najważniejszy wygląd ostateczny.

Makieta może być prezentowana metodą stateczną – specjalista znający działanie systemu może manualnie zmieniać elementy i sprawdzać, w której wersji rozwiązanie sprawdza się najlepiej. Wszystko ma bowiem używać przyszły odbiorca – kluczowe jest więc zaprojektowanie funkcjonalności w taki sposób, żeby obsługa systemu nie stanowiła dla niego problemu.

Makiety High Fidelity 

Po stworzeniu założeń aplikacji, stworzeniu zarysu budowy i określeniu działania – można przejść do kreacji prototypu interaktywnego, który stanowi odwzorowanie produktu finalnego. Na tym etapie makieta zawiera wybrane grafiki, kolorystykę, animację oraz fonty. Możliwe jest również przetestowanie ścieżek użytkowników i wychwycenie błędów.

Oczywiście – nie jest to jeszcze wersja ostateczna. Wybór ścieżek użytkownika musi być przemyślany, prosty dla odbiorcy. To etap, w którym warto zastanowić się, czy elementów na stronie nie jest zbyt dużo i czy nie wprowadzają zbędnego zamieszania. Produkt ma przede wszystkim spełniać założenia użytkowe, funkcjonalne i biznesowe.

Czy prototypowanie UX jest niezbędne w Twoim biznesie?

Główną zaletą tworzenia prototypów jest możliwość sprawdzenia projektu interfejsu przez klienta zanim ostateczny produkt trafi do użytkowania. Już na etapie tworzenia zarysów na papierze wszystkie elementy można szybko zmienić i dopasować je w sposób, który będzie spójny i przemyślany. Później jest to już trudniejsze – kosztochłonne i czasochłonne. Proces projektowania UX jest potrzebny także z perspektywy programistów. Dzięki temu są oni w stanie szybko wyobrazić sobie wygląd i funkcjonalności produktu.

Kiedy tworzenie prototypu UX nie ma większego sensu? Wówczas, gdy aplikacje mają być z założenia bardzo proste lub kiedy już istniejące systemy mają być jedynie lekko zmodyfikowane. Jeśli funkcjonalność produktu jest optymalna, a drobne elementy wymagają jedynie dopieszczenia – tworzenie makiet jest niepotrzebne.

Korzyści, jakie daje prototypowanie UX

Prototypowanie UX to przede wszystkim nieodzowna pomoc w stworzeniu wizualizacji projektu, ale to oczywiście nie wszystko. Pozwala to sprawdzić poprawność założeń biznesowych i zestawić wyobrażenia całości systemu z oczekiwaniami, jakie mają wobec niego klienci.

Ponadto:

  • jest to oszczędność czasu i pieniędzy, które należałoby zainwestować w wykonywanie kolejnych modyfikacji gotowego produktu,
  • błyskawiczna informacja od przyszłych klientów, którzy będą korzystać z końcowego produktu,
  • działania te stanowią pomoc w jak najdokładniejszym zaplanowaniu pracy, określeniu czasu, potrzebnego do realizacji zlecenia i szybka wycena kosztów.
  • Prototypowanie UX to wiadomość dla programistów, którzy dzięki temu mogą zrozumieć istotę systemu,
  • to możliwość szybkiego odnalezienia błędów, co przyczynia się do zmniejszenia ilości poprawek w późniejszych etapach działania…
  • …a także minimalizacja ryzyka wystąpienia błędów w ogóle – a błędy te mogą zniechęcać przyszłych użytkowników do korzystania z produktu.

6 błędów, na które narażony jest Twój biznes bez prototypowania UX

Prototypowanie UX wykazuje wiele zalet. Jeśli masz wątpliwości, czy zdecydować się na to rozwiązanie – sprawdź, co może się stać w momencie, gdy z niego zrezygnujesz:

  • odstąpienie od prototypu może utrudnić projektantom uzgodnienie kierunku działania, w związku z czym w przyszłości zbyt wiele czasu może być poświęconego na tworzenie elementów, które prowadzą w niewłaściwym kierunku,
  • prototypowanie jest nieocenioną pomocą w trakcie weryfikacji pomysłów lub odnajdywania problemów, które potencjalni użytkownicy mogą odkryć podczas korzystania z aplikacji. W późniejszych etapach może być to utrudnione, a także – może zabierać zbyt dużo czasu oraz kosztów,
  • element ten może pomóc również projektantom – to szybka informacja zwrotna od współpracowników lub całego zespołu,
  • brak prototypu stanowi utrudnienie w przedstawieniu pomysłów i wyjaśnieniu interakcji w sposób intuicyjny,
  • prowadzenie biznesu bez prototypowania aplikacji i rozwiązań stanowi przeszkodę w przemyśleniach, dotyczących szczegółów interakcji. W związku z tym odnalezienie atrakcyjnego, optymalnego wyjścia jest utrudnione,
  • ciężko wyobrazić sobie, jak opracowane rozwiązania działa w prawdziwym produkcie. Znacznie prostsze jest to w momencie, kiedy opracowana jest wstępna wersja danej aplikacji lub systemu.

Jeśli Twoja firma zajmuje się produkcją rozwiązań dla klientów – zwróć uwagę na ich doświadczenie. Zadowolenie użytkowników jest najważniejsze – jeśli go zabraknie, znajdą coś innego, coś – co przyciągnie ich na dłużej. Odpowiedni prototyp UX to doskonała droga do sukcesu. 

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference