Badania z użytkownikami
Prowadzimy badania UX i testy z rzeczywistymi użytkownikami serwisów internetowych. Wykrywamy błędy, wskazujemy rekomendacje, poprawiamy użyteczność.
- Zidentyfikujemy błędy UX w serwisie internetowym
- Rozpoznamy potrzeby rzeczywistych klientów produktu
- Wskażemy obszary optymalizacji konwersji






WWWWitamy!
IDEACTO to agencja UX&CRO z 12-letnim doświadczeniem. Specjalizujemy się w eCommerce. Dotychczas zrealizowaliśmy 400+ projektów i przepracowaliśmy 300 000+ godzin wspólnie z naszymi Klientami. Nasze realizacje wygrywały w konkursach Webstar Festival, Impactor, Efekton.
Z przyjemnością współpracowaliśmy




















Pięć kroków do sukcesu

Wytyczne rekrutacji użytkowników
01
Scenariusz realizacja badania
02
Rekrutacja użytkowników
03
Realizacja badania z użytkownikami
04
Raport z rekomendacjami
04
Kiedy prowadzić badania UX?
Badania UX z użytkownikami są idealnym sposobem na weryfikację zaprojektowanych makiet w procesie tworzenia nowego serwisu lub sklepu internetowego. Badania UX wykorzystujemy również w prowadzonych przez nas projektach redesign serwisów internetowych.
- Istotne podniesienie użyteczności projektowanych rozwiązań
- Znaczne ograniczenie kosztów wdrożenia błędnych rozwiązań
- Weryfikacja projektu z udzialem rzeczywistych użytkowników
W przypadku braku posiadania budżetu do realizacji testów z użytkownikami alternatywą może być audyt UX, który przeprowadzić można szybciej i przy mniejszych nakładach środków. Warto rozważyć takie podejście szczególnie w przypadku kiedy naszym celem jest przeprowadzenie redesignu obecnego rozwiązania lub optymalizacja konwersji.
Raport z badania User Experience zawiera szczegółowe podsumowanie przeprowadzonych testów z użytkownikami. Można w nim znaleźć kluczowe obserwacje zachowania respondentów oraz rekomendacje zmian w badanym serwisie lub aplikacji od naszych specjalistów. Na życzenie klienta do raportu mogą zostać dołączone nagrania audio & video z przeprowadzonych badań.
Zastosowane metody badania użyteczności determinują koszt realizacji projektu i zawsze wyceniany jest on indywidualnie. W przypadku standardowych badań z użytkownikami przede wszystkim na ich koszt wpływa ilość zrekrutowanych użytkowników. Zdecydowanie najdroższą formą prowadzonych badań są badania eyetrackingowe.
Kiedy zainwestować w badania UX z użytkownikami?
Badania UX są bardzo dobrą metodą na weryfikację funkcjonalności serwisu bądź sklepu internetowego w oparciu o rzeczywistych użytkowników. Można je przeprowadzić na etapie projektowania całkowicie nowego rozwiązania – jako jeden z elementów procesu projektowania interfejsu. Pomogą one zweryfikować nową koncepcję serwisu i wpłyną na większe zrozumienie potrzeb klienta.
Testy użyteczności sprawdzają się również przy projektach polegających na przeprojektowaniu (redesignie) obecnego serwisu internetowego lub aplikacji. Pozwalają wskazać kierunek nowego projektu w oparciu o doświadczenia respondentów.
Kolejnym obszarem w którym sprawdzają się testy UX są projekty optymalizacji konwersji (CRO – Conversion Rate Optimization). Dzięki zaangażowaniu w proces rzeczywistych użytkowników systemu możliwe jest zaprojektowanie rozwiązań które w dużym stopniu spełniają ich oczekiwania.
Badania UX – korzyści dla Ciebie
Realizacja badań użyteczności wpływa na wzrost komfortu korzystania z serwisu internetowego lub aplikacji internetowej, ogranicza popełniane przez użytkowników błędy, upraszcza ścieżki do realizacji celów w serwisie. Wszystko to wpływa na podniesienie współczynnika konwersji oraz obniża współczynnik odrzuceń.
Profesjonalne projektowanie sklepów internetowych zwykle łączy się z realizacją testów z użytkownikami o ile oczywiście budżet projektu na to pozwala.
Realizowane przez nas testy użyteczności stron internetowych rozpoczynamy od stworzenia wytycznych do rekrutacji użytkowników dzięki którym w precyzyjny sposób możemy dobrać użytkowników do prowadzonego projektu. Następnie tworzony jest scenariusz badania UX opisujący kolejne kroki do realizacji w tracie spotkania z użytkownikami. Każdy z tych dokumentów oczywiście konsultowany jest z klientem podczas spotkań projektowych.
Następnie przechodzimy do faktycznej rekrutacji użytkowników na testy użyteczności. Rekrutacja zwykle prowadzona jest w oparciu o nasze własne bazy osób chętnych do udziału w badaniach. W szczególnych przypadkach (np. niestandardowa grupa docelowa) podejmujemy współpracę z wyspecjalizowanymi agencjami rekrutacyjnymi.
Przedostatnim elementem projektu jest faktyczne prowadzenie badań użyteczności czyli spotkanie ze zrekrutowany użytkownikami. W spotkaniu bierze udział moderator prowadzący badanie zgodnie ze scenariuszem oraz dodatkowa osoba notująca zachowanie respondentów. Proces badania nagrywany jest do jego późniejszej analizy.
Testy UX zakończone są opracowaniem raportu zawierającego nasze rekomendacje.
Wyróżniamy wiele badań użyteczności które możemy dopasować do specyfiki realizowanego projektu, dysponowanego budżetu oraz celów które należy osiągnąć.
Oprócz standardowych testów z użytkownikami do dyspozycji mamy również badania eyetrackingowe, czyli śledzenie ruchów gałek ocznych użytkowników podczas korzystania z serwisu internetowego lub aplikacji. Metoda ta jest dość czasochłonna i kosztowna.
Często za to przeprowadzamy wywiady pogłębione IDI (Individual In-depth Interview), które polegają na rozmowie badacza z użytkownikiem na określony temat. Taka forma pozwala na zrozumienie potrzeb użytkownika, jego motywacji oraz opinii o projektowanym rozwiązaniu.
W niektórych projektach stosujemy wywiad kwestionariuszowy dzięki którym możemy poznać opinie wielu użytkowników w krótkim czasie na podstawie wypełnionych przez nich ankiet elektronicznych.
Nasze ponad dwunastoletnie doświadczenie na polskim rynku pozwoliło na zdobycie wszechstronnego doświadczenia w realizacji badań UX w różnych branżach. Dotychczas współpracowaliśmy w tym zakresie m.in. ze sklepami internetowymi (Agito, AVON, Sizeer, Vobis, PWN, TUI), bankami (Bank Pocztowy, Deutsche Bank, Getin Bank, Raiffeisen, PKO) oraz organizacjami z innych branż (Edipresse, Home.pl, Orange, Żabka).
Często uzupełnieniem prowadzonych przez nas badań user experience jest analityka internetowa, która pozwala pogłębić prowadzone badania jakościowe o obserwacje z badań ilościowych.
Zgodnie z badaniami Jacoba Nielsena i Toma Landauera w przypadku jednorodnej grupy docelowej zalecana minimalna ilość badanych to pięć osób. Testy użyteczności prowadzone na każdej kolejnej osobie ponad rekomendowaną ilość badanych stają się mało opłacalne. Warto jednak pamiętać, że w przypadku bardziej skomplikowanej grupy docelowej powyższa rekomendacja dotyczyć będzie każdej podgrupy użytkowników.
Ponad 300.000 przepracowanych godzin

Wyższa Szkoła Bankowa
Redesign

Vehiculum
Redesign

Showroom
Redesign

Eurobank
Redesign

Wittchen
Redesign

Iluve
Redesign

Nest Bank
Redesign

Paradyż
Projektowanie UX/UI

KFC
Projektowanie UX/UI

Agito
Audyty i badania UX

Aluprof
Audyty i badania UX

Avon
Audyty i badania UX

Bank Pocztowy
Audyty i badania UX

BlackPoint
Projektowanie UX/UI

Car Advisor
Projektowanie UX/UI

Carrefour
Projektowanie UX/UI

CRD
Projektowanie UX/UI

Dajar
Audyty i badania UX

Deutsche Bank
Audyty i badania UX

Divante
Projektowanie UX/UI

Enea
Redesign

Estyl
Projektowanie UX/UI

Edipresse
Audyty i badania UX

Erif
Projektowanie UX/UI

Exclusive Apartments
Projektowanie UX/UI

Getin Bank
Audyty i badania UX

Home.pl
Audyty i badania UX

Hotel Platinum
Projektowanie UX/UI

Lumen
Audyty i badania UX

Interferie
Audyty i badania UX

ITdev
Projektowanie UX/UI

Jean Louis David
Projektowanie UX/UI

Kaczmarek Electric
Audyty i badania UX

Kapitan Hak
Projektowanie UX/UI

Kompania Piwowarska
Projektowanie UX/UI

Księgarnia Edukacyjna
Projektowanie UX/UI

Makro
Projektowanie UX/UI

Manta
Projektowanie UX/UI

Lasy Państwowe
Redesign

Max Computers
Projektowanie UX/UI

Maxim Group
Projektowanie UX/UI

Meble.pl
Redesign

Money.pl
Projektowanie UX/UI

Ergo Hestia
Projektowanie UX/UI

Navo
Projektowanie UX/UI

NC+
Redesign

Nestle
Projektowanie UX/UI
Orange
Audyty i badania UX

Pernod Ricard
Projektowanie UX/UI

Pixers
Projektowanie UX/UI

PKO
Audyty i badania UX

Plus
Projektowanie UX/UI

Podaruj Drzewko
Projektowanie UX/UI

Praktiker
Projektowanie UX/UI

PWN
Audyty i badania UX

Raiffeisen
Audyty i badania UX

Recman
Projektowanie UX/UI

Samsung
Projektowanie UX/UI

Santander
Projektowanie UX/UI

Showroom
Redesign

Sizeer
Audyty i badania UX

Solar
Projektowanie UX/UI

MK Cafe
Projektowanie UX/UI

Teva Med
Projektowanie UX/UI

TIM
Projektowanie UX/UI

Transferuj.pl
Projektowanie UX/UI

TUI
Audyty i badania UX

Uwielbiam.pl
Projektowanie UX/UI

Vobis
Audyty i badania UX

YouCanDrive
Projektowanie UX/UI

Żabka
Audyty i badania UX

ZingTravel
Projektowanie UX/UI

Agito
Audyty i badania UX

Aluprof
Audyty i badania UX

Avon
Audyty i badania UX

Bank Pocztowy
Audyty i badania UX

Dajar
Audyty i badania UX

Deutsche Bank
Audyty i badania UX

Edipresse
Audyty i badania UX

Getin Bank
Audyty i badania UX

Home.pl
Audyty i badania UX

Lumen
Audyty i badania UX

Interferie
Audyty i badania UX

Kaczmarek Electric
Audyty i badania UX
Orange
Audyty i badania UX

PKO
Audyty i badania UX

PWN
Audyty i badania UX

Raiffeisen
Audyty i badania UX

Sizeer
Audyty i badania UX

TUI
Audyty i badania UX

Vobis
Audyty i badania UX

Żabka
Audyty i badania UX

Paradyż
Projektowanie UX/UI

KFC
Projektowanie UX/UI

BlackPoint
Projektowanie UX/UI

Car Advisor
Projektowanie UX/UI

Carrefour
Projektowanie UX/UI

CRD
Projektowanie UX/UI

Divante
Projektowanie UX/UI

Estyl
Projektowanie UX/UI

Erif
Projektowanie UX/UI

Exclusive Apartments
Projektowanie UX/UI

Hotel Platinum
Projektowanie UX/UI

ITdev
Projektowanie UX/UI

Jean Louis David
Projektowanie UX/UI

Kapitan Hak
Projektowanie UX/UI

Kompania Piwowarska
Projektowanie UX/UI

Księgarnia Edukacyjna
Projektowanie UX/UI

Makro
Projektowanie UX/UI

Max Computers
Projektowanie UX/UI

Maxim Group
Projektowanie UX/UI

Money.pl
Projektowanie UX/UI

Navo
Projektowanie UX/UI

Nestle
Projektowanie UX/UI

Pernod Ricard
Projektowanie UX/UI

Pixers
Projektowanie UX/UI

Plus
Projektowanie UX/UI

Podaruj Drzewko
Projektowanie UX/UI

Praktiker
Projektowanie UX/UI

Recman
Projektowanie UX/UI

Samsung
Projektowanie UX/UI

Santander
Projektowanie UX/UI

Solar
Projektowanie UX/UI

MK Cafe
Projektowanie UX/UI

Teva Med
Projektowanie UX/UI

TIM
Projektowanie UX/UI

Transferuj.pl
Projektowanie UX/UI

Uwielbiam.pl
Projektowanie UX/UI

YouCanDrive
Projektowanie UX/UI

ZingTravel
Projektowanie UX/UI
Aleksandra Jarośkiewicz
Board Member, CD Projekt RED StoreBez problemów, bez zbędnych spotkań, tylko briefy i rekomendacje. Nagle wszystko było gotowe do przetestowania i uruchomienia.
Pet Care Agency
CEO, Pet Care Agency„Platforma klienta spotkała się z pozytywnym odbiorem i dzięki IDEACTO odnotowuje stały wzrost biznesowy. Efektywna realizacja projektu przez IDEACTO spełniła wymagania klienta podczas rozwoju. „

Rafał Winnik
CEO, Zaven„IDEACTO było gotowe do natychmiastowego rozpoczęcia pracy nad naszym projektem. Ich projektant po prostu robił wszystko dobrze. Nadal pracują nad naszym projektem, ale ich dotychczasowy dorobek skłonił klienta do podjęcia decyzji o przedłużeniu współpracy.
Alexandra Ardelean
Resource Planning Specialist, Monterail„Klient chwalił nienaganne umiejętności projektowe IDEACTO. Poszli o krok dalej, aby przekroczyć cele biznesowe klienta. Będąc wykwalifikowanym partnerem, nabyli kompetentne umiejętności komunikacyjne w całym projekcie.”

Mateusz Kubiczek
CEO, The Software House„Nasz klient jest niezwykle zadowolony z wykonanej dla niego pracy przez IDEACTO. Cieszymy się, że mogliśmy z nimi współpracować, bo współpraca przebiegła bezproblemowo, komunikacja była świetna i bardzo szybko odpowiadali na wszelkie pytania.”

Maciej Serafin
CMO, edrone„80% klientów, którzy wzięli udział w warsztatach IDEACTO poleciłoby go swojemu współpracownikowi, ponieważ zwiększyło to ich wiedzę w zakresie kompetencji UX”

Bartosz Dziendziel
Marketing Director, Nest Bank„Nasza nowa witryna odnotowała 46% wzrost współczynnika konwersji, przekraczając oczekiwania wewnętrznego zespołu. IDEACTO jest wydajnym i dobrze zorganizowanym zespołem.”

Delfina Kaczałko
Deputy Marketing Director, Euro Bank„Nowa strona internetowa spotkała się z pozytywnymi opiniami i doprowadziła do wzrostu sprzedaży. IDEACT ustanawia jasne i otwarte kanały komunikacji, aby zapewnić efektywny przepływ pracy. Zespół jest utalentowany w różnych branżach.”

Maciej Gałkiewicz
CEO, Ragnarson„Dzięki wysiłkom IDEACTO klient zauważył ogromny wzrost liczby potencjalnych klientów, powracających użytkowników i całkowitej liczby użytkowników. Projekt jest bardzo efektowny. Komunikacja i strategia były bardzo skuteczne.”

Marek Kich
CEO, X-Coding IT Studio„IDEACTO zapewnia wyniki zgodne z potrzebami klientów. Ich bezpośredni styl komunikacji sprzyja wzajemnemu zrozumieniu. Pozostają przyjaznym i elastycznym przez cały okres trwania partnerstwa”

Shimon Mikus
Head of Region, Westphalia Automotive„Naprawdę pasjonują się przebudową, odświeżaniem i audytowaniem witryn internetowych. Zespół zapewnia wysoką jakość pracy i zachowuje uczciwość. Klienci mogą oczekiwać zespołu, który ma wiele talentów, który dba o to, aby ich praca spełniała oczekiwania.”
User Experience to postrzeganie i odczucia użytkownika towarzyszące mu podczas korzystania z produktu, usługi lub systemu. Badania UX z kolei to część procesu projektowania, które zorientowane jest na użytkownika i pozwala poznać jego doświadczenia związane z danym produktem. Badania UX podzielić można na bezpośrednie i zdalne, moderowane i niemoderowane, produktowe i kontekstowe, z użytkownikami i eksperckie, ilościowe i jakościowe czy też formalne i nieformalne.
Celem badań User Experience (UX) jest optymalizacja użyteczności produktu – strony internetowej, system lub aplikacji mobilnej. Niezbędna do tego jest wiedza o oczekiwaniach, potrzebach oraz zachowaniu użytkowników z grupy docelowej. Dobrze przemyślane badania UX pozwalają tę wiedzę zdobyć.
Badania UX mogą pomóc w:
- zwiększeniu konwersji na stronie,
- ulepszeniu nawigacji na stronie,
- obniżeniu współczynnika odrzuceń,
- odnalezieniu błędów w produkcie cyfrowym,
- wykluczeniu problemów z użytecznością
- skróceniu czasu, który potrzebny jest na zrealizowanie celu użytkownika,
- zdefiniowaniu typowych zachowań użytkowników,
- uzyskaniu opinii o tym, jak użytkownicy odbierają dany produkt lub usługę,
Test użyteczności warto przeprowadzić, aby poznać użytkowników, ich zachowania i potrzeby. To wiedza elementarna – powinien posiadać ją każdy, kto zdecydował się na prowadzenie biznesu w Internecie.
Badania UX można podzielić na jakościowe oraz ilościowe. Efektem badań jakościowych są przede wszystkim obserwacje i komentarze. Jest to doskonałe uzupełnienie analiz ilościowych, które uzyskać można m. in. dzięki danym z Google Analytics.
Liczby pomagają zrozumieć, gdzie występuję problem (na przykład na etapie płatności). Dane jakościowe umożliwiają natomiast odnalezienie powodów, dlaczego tak się dzieje. Pomagają szerzej spojrzeć na problemy UX, na które często ciężko wpaść samodzielnie.
Badania User Experience mają związek z kolejnymi działaniami agencji kreatywnej, tworzeniem lejka sprzedażowego oraz ulepszania produktu. Po analizie wyników projektanci zyskują nowe wnioski, dotyczące produktu, który tworzą. Pełny raport z tych badań pomaga w dokładnym sprawdzeniu mocnych i słabych stron projektu.
Każdy szczegół, wynikający z wniosków to szansa dla deweloperów, product ownerów, marketingowców, content writerów, grafików czy project managerów na zrozumienie, czego oczekuje użytkownik. Warto pamiętać, że kluczem do sukcesu badań UX są dobrze zaprojektowane testy.
Badania User Experience mają związek z kolejnymi działaniami agencji kreatywnej, tworzeniem lejka sprzedażowego oraz ulepszania produktu. Po analizie wyników projektanci zyskują nowe wnioski, dotyczące produktu, który tworzą. Pełny raport z tych badań pomaga w dokładnym sprawdzeniu mocnych i słabych stron projektu.
Każdy szczegół, wynikający z wniosków to szansa dla deweloperów, product ownerów, marketingowców, content writerów, grafików czy project managerów na zrozumienie, czego oczekuje użytkownik. Warto pamiętać, że kluczem do sukcesu badań UX są dobrze zaprojektowane testy.