banner
  • Monika Koprowska-Sawzdargo

  • | 11.07.2022

4. Lista produktów, filtry i sortowanie

Sposób prezentacji listingu zależy głównie od założeń projektu. Stosowany jest zarówno widok z siatką kafli, jak i listą ułożonych jeden pod drugim modułów (najczęściej z możliwością ich przełączania). Chcąc zapewnić szybkie ładowania się strony, warto podzielić listę na mniejsze “porcje”. Konieczna jest przy tym możliwość doładowywania kolejnych produktów – przyciskiem lub poprzez automatyczne rozszerzenie listy podczas scrollowania strony (tzw. infinite scroll).

Absolutnym standardem na liście produktów są natomiast filtry. Pośród ich podstawowych atrybutów znajdziesz często: zakres cen, producentów, cechy produktu (np. jego kolor czy rozmiar), ale też oznaczenie promocji. Każdy projekt wymaga indywidualnego przeanalizowania zakresu filtrów, tak żeby optymalnie dopasować ich opcje do asortymentu sklepu.

Pamiętaj:

  • Informuj użytkownika, w którym miejscu witryny właśnie się znajduje – nad listą powinien być umieszczony nagłówek z jednoznaczną nazwą kategorii oraz tzw. okruszki. Ścieżka powrotu przydaje się zwłaszcza, kiedy architektura oparta jest na zagnieżdżonych kategoriach, pozwalając użytkownikowi na przeniesienie się do kategorii nadrzędnej jednym kliknięciem/tapnięciem.
  • Zapewnij możliwość uporządkowania oraz ograniczenia listy produktów zgodnie z preferencjami użytkownika – udostępnij opcje sortowania oraz filtry.
  • Upewnij się, że liczba i zakres filtrów są dostosowane do prezentowanego asortymentu – nie warto nadmiernie rozdrabniać filtrów tworząc bardzo szczegółowe opcje. Może się również zdarzyć, że poszczególne kategorie będą wymagały różnego zestawu filtrów.
  • Zdecyduj, które informacje o produkcie są niezbędne do jego precyzyjnej identyfikacji i umieść w opisach ofert na liście tylko to, co jest ważne z punktu widzenia użytkownika. Popraw rozpoznawalność produktów prezentując (czytelne) miniatury zdjęć.
  • Rozważ udostępnienie opcji dodawania do koszyka z poziomu listy – pozwoli to na sprawną finalizację zakupów, np. gdy użytkownik dobrze zna ofertę i wszedł na stronę sklepu po konkretny produkt

5. Karta produktu

Użytkownik wchodzący na kartę produktu powinien otrzymać informacje, które pozwolą mu zweryfikować, czy jest zainteresowany daną ofertą. Dlatego prezentowany opis powinien zawierać kompletną, szczegółową specyfikację produktu, z uwzględnieniem danych istotnych z punktu widzenia użytkownika. Zwykle opis zawiera cechy produktu (np. wymiary, rodzaj materiału), nazwę producenta oraz możliwe warianty (np. kolor, rozmiar).

Dane te warto uzupełniać poglądowymi zdjęciami, pozwalającym ocenić np. proporcje i rozmiar artykułu, ale też obejrzeć jego detale. 

Pamiętaj

  • Umieść na karcie produktu jego pełną nazwę oraz kod (o ile występuje) – będzie to pomocne, gdy produkty nie mają unikalnych cech pozwalających na ich jednoznaczne zidentyfikowanie.
  • Pokaż ostateczną cenę produktu, a w przypadku naliczenia rabatu uzupełnij ją o informację o cenie wyjściowej oraz wysokości rabatu.
  • Przemyśl umieszczenie na stronie rekomendacji produktów podobnych lub komplementarnych.
  • W wypadku chwilowego braku produktu daje użytkownikowi możliwość otrzymania powiadomienie o powrocie produktu do oferty.
Na stronach produktowych sklepu Nike.com uwagę przykuwają duże wyraźne zdjęcia i animacja prezentująca produkt. Obok użytkownik znajdzie jednak komplet informacji, łącznie z przewodnikiem po rozmiarach, zasadami dostaw czy ocenami produktu.

6. Koszyk

Prezentacja zawartości koszyka, zwłaszcza z umiejętnie podanymi informacjami dodatkowymi (np. o wartości koszyka zapewniającej darmową dostawę), może inspirować niektórych użytkowników do uzupełnienia zakupów. Warto jednak zachować umiar, np. umieszczając na stronie koszyka dodatkowych modułów, np. z rekomendacjami produktów

Umieszczenie przez użytkownika produktów w koszyku nie zawsze jest jednoznaczne z finalizacją zakupów. Porzucone koszyki są częstym zjawiskiem, jednak nie zawsze przyczyną przerwania procesu zakupu są ewidentne błędy w jego obrębie czy obiektywne trudności z przebrnięciem przez skomplikowane formularze (zwłaszcza jeśli na danej stronie e-commerce nie uwzględniono funkcji schowka). Problem warto zidentyfikować przy pomocy narzędzi analityki internetowej oraz prześledzenia zachowań użytkowników.

Pamiętaj:

  • Zapewnij mechanizm zapamiętywania zawartości koszuka pomiędzy wizytami użytkownika na stronie lub jasno informuj o automatycznym wyczyszczenia go po zakończeniu sesji.
  • Pozwól użytkownikowi podjąć ostateczną decyzję o zakupie już w koszyku – udostępnij możliwość usunięcia lub zmiany liczby produktów, ewentualnie  parametrów produktu (np. koloru lub rozmiaru).
  • Pokaż wartość zamówienia w czytelny sposób, z uwzględnieniem przyznanych rabatów oraz wszystkich kosztów. Poinformuj również o możliwych formach płatności.
  • Zapewnij użytkownikowi zarówno łatwy powrót do sklepu, jak i przejście do finalizacji transakcji.
  • Pozwól użytkownikowi przenosić produkty z koszyka do schowka i odwrotnie..

7. Zgody na zbieranie i przetwarzanie danych

Nikogo nie zaskakują obecnie mechanizmy zbierające dane użytkowników zaimplementowane na stronach internetowych. Strona wykorzystująca tylko pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania (wynikające z tzw. uzasadnionego interesu) teoretycznie nie potrzebuje modułu zgody. Jednak stosowny baner ze wspomnianymi zgodami na przetwarzanie danych wita Cię zapewne kilka razy dziennie podczas surfowania w internecie. Mimo powszechnego stosowania systemów zarządzania zgodami na zbieranie informacji o użytkowniku, często nie przykłada się wagi do ich poprawności. Częste jest na przykład przyjmowanie domyślnej zgody użytkownika na stosowanie cookies i podobnych technologii.

Pamiętaj:

  • Moduł z informacją o polityce prywatności lub cookies powinien być łatwy do zauważenia i zamknięcia. 
  • Prośba o wyrażenie zgody powinna być wyświetlana użytkownikowi do momentu jej zamknięcia i nie pokazywana podczas przechodzenia na kolejne podstrony lub podczas następnych wizyt w witrynie. 
  • Ustawienia powinny gwarantować domyślną nieaktywność zgód. Wyjątkiem może być “uzasadniony interes”, jednak i w tym przypadku użytkownik być wyraźnie i jednoznacznie poinformowany o takiej opcji.
  • Wycofanie zgody powinno być maksymalnie uproszczone, na przykład przez zastosowanie odrzucenia wszystkich opcji zbiorczo.