banner
  • Redakcja IDEACTO

  • | 24.11.2021

UX writing coraz częściej pojawia się w dyskusjach o projektowaniu UX. To doskonała technika komunikacji z klientem. Ale czym tak dokładnie jest UX writing? Gdzie i kiedy należy go stosować? Czy przynosi jakiekolwiek korzyści?

Co to jest UX writing?

UX writing to tworzenie treści – tekstów i komunikatów, które kierowane są do użytkowników stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych produktów cyfrowych. Treści te mają na celu zwiększyć ich intuicyjność oraz wpłynąć na pozytywny odbiór.

Często zdarza się, że dana strona internetowa wzbudza w użytkowniku niechęć na tyle silną, że decyduje się on ją opuścić, pomimo, że znajduje się na niej produkt godny zainteresowania. Zadaniem UX writera, który współpracuje z UX designerem, jest niedopuszczanie do takich sytuacji i stworzenie środowiska, w którym klient będzie czuł się swobodnie.

Nazwa UX to skrót od user experience, angielskiego terminu, który oznacza doświadczenie użytkownika. W obecnych czasach coraz częściej korzysta się z nowoczesnych rozwiązań, nic więc dziwnego, że klienci wymagają coraz lepszej jakości usług. Wykwalifikowani UX designerzy i UX writerzy są niezwykle potrzebni – to dzięki ich pracy użytkowanie produktów cyfrowych może być szybkie i przyjemne.

Zapoznając się z tematyką UX z pewnością trafisz na termin microcopy. Choć wiele osób uważa te pojęcia za tożsame – nie do końca można je tak traktować. Dlaczego? Ponieważ microcopy to jeden z kilku elementów UX writingu. To termin, który określa tworzenie jednoznacznych i krótkich komunikatów, komentarzy czy instrukcji. Zaliczają się do nich m.in. treści na formularzach kontaktowych, buttonach, powiadomienia o występującym błędzie oraz call to action. Microcopy jest ważną częścią UX writingu. Zrozumiałe i konkretne komunikaty tworzą bowiem klarowny wizerunek firmy i minimalizują możliwość wprowadzenia w błąd użytkowników.

Na czym polega UX writing?

UX writing to nie tylko tworzenie treści do niemal skończonego rozwiązania cyfrowego. To również uczestniczenie w całym procesie, którym jest projektowanie UX, jego produkcji i rozumienie, na czym dokładnie polega. Od początku projektu powinni w nim uczestniczyć zarówno programiści, UX designerzy, jak i UX writerzy.

UX writing polega na tworzeniu treści przejrzystych, łatwych w odbiorze i jednoznacznie zrozumiałych dla każdego. Trudne, skomplikowane słowa i zdania nie są tu mile widziane. Ponadto, komunikaty, które tworzy UX writer, powinny skłonić odbiorcę do zapoznania się z ofertą lub kupna produktu czy usługi. Strona internetowa lub aplikacja mobilna powinny być intuicyjne, zarówno pod względem wizualnym, jak i treści. Dzięki temu klient nie zrezygnuje i nie zacznie szukać alternatywnych rozwiązań. Jak więc powinien pisać UX writer?

Jasne, zrozumiałe komunikaty

Tekst powinien być zwięzły i prosty. Każde słowo ma tu znaczenie. Należy jednak pamiętać, aby w krótkim komunikacie przekazać wszystkie niezbędne informacje.

W stronie czynnej, nie biernej

UX writing to kierowanie przekazu prosto do odbiorcy – brzmi wówczas naturalnie. Treści należy tworzyć w stronie czynnej – stronę bierną warto stosować w tekstach innego typu.

Zachowanie spójności treści

Niezwykle ważna jest spójność komunikatu. Przykładowo – nie należy zwracać się do odbiorcy w pierwszej i drugiej osobie w jednym zdaniu. Zaburza to odbiór wiadomości, dekoncentruje i spowalnia proces podejmowania decyzji.

Określanie celu komunikatu

Już na początku danej wiadomości dobrze jest poinformować użytkownika o celu, który osiągnie, wykonując daną czynność, a dopiero potem pokazać mu, jak może go osiągnąć.

Stosowanie liczb zamiast wyrazów

Jeśli w danym komunikacie występuje jasno określona liczba – warto napisać ją, stosując cyfry, nie słowa. Sprawia to, że wiadomość jest o wiele bardziej czytelna.

Stopniowanie ilości informacji

Nawał informacyjny to dla użytkowników doskonały powód do ucieczki. Ogrom poleceń, zwłaszcza dla klientów nieobeznanych w danym temacie, może sprawić, iż wystraszą się, że nie podołają wyzwaniu, które stawia im strona lub aplikacja. Szczegóły trzeba wyjawiać stopniowo, powoli, aby czytelnik mógł na spokojnie się z nimi zaznajomić.

Rezygnacja ze ściany tekstu

UX writer powinien zadbać o to, żeby tekst brzmiał dobrze i wyglądał przejrzyście. Użytkownik najczęściej tylko skanuje tekst, poszukując informacji, która go interesuje. Nie ma ochoty przebijać się przez całość – warto ułatwić mu zadanie i podzielić długą treść na krótsze akapity.

Gdzie stosować UX copywriting?

UX writerzy są niezwykle potrzebni przy pracy nad sklepami internetowymi, platformami i aplikacjami mobilnymi, zwłaszcza, jeśli tworzone są w technologiach nowatorskich, których użytkownicy mogą nie znać i nie mieć doświadczenia w korzystaniu z tego typu rozwiązań.

Zasady UX copywritingu są szczególnie ważne przy tworzeniu microcopy, czyli:

  • CTA, czyli „call to action” – jest to jedno z najważniejszych zadań dla UX writera. Skuteczne „call to action” na stronie internetowej lub aplikacji mobilnej ma zachęcać klienta do podjęcia dalszych kroków,
  • informacji o efektach podjętych działań – komunikaty zwrotne o powodzeniu akcji czy błędach powinny być dla użytkownika zrozumiałe i jednoznaczne,
  • formularzy – tekst ten powinien zawierać niezbędne dla użytkownika informacje, które ułatwią mu wypełnienie formularza i maksymalnie skrócą czas trwania tego procesu,
  • buttonów – informacja na przyciskach ma za zadanie ułatwić poruszanie się po stronie lub aplikacji,
  • instrukcji – jasna i zwięzła instrukcja ułatwi klientowi szybkie i bezawaryjne wykonanie zadania.

Konkurencja w poszczególnych branżach weryfikuje nastawienie przedsiębiorstw do klienta. Ci decydują się na skorzystanie z usług firm przyjaznych, które nie stawiają odbiorcy wygórowanych wymagań. Użytkownik nie chce tracić cennego czasu na dotarcie do poszukiwanych podstron czy odnalezienie danych. Jeśli napotyka na problemy – po prostu rezygnuje. Dobry UX copywriting to swego rodzaju ochrona przed ucieczką klienta, przytłoczonego trudnością w obsłudze produktu. A firma może na tym zyskać bardzo dużo.

Zalety stosowania UX writingu

UX writing ma wpłynąć na poprawę użyteczności stron, a także uczynić je prostymi i zrozumiałymi w obsłudze. Ma za zadanie zbudować pozytywną relację między produktem a użytkownikiem. Przekłada się to na pozytywny odbiór całości produktu a nawet marki, czego wynikiem jest wzrost sprzedaży.

Wykwalifikowany UX writer swoją pracą potrafi budować zaufanie do marki, zachęca użytkownika do działania i wpływa na wywołanie w nim pozytywnych emocji, tak potrzebnych w prowadzeniu biznesu. Strona internetowa, aplikacja mobilna czy oprogramowanie to zintegrowana całość, która wymaga dopracowania w każdym calu. UX writing to przysłowiowa kropka nad „i” w całym przedsięwzięciu.

Doświadczony UX writer, który zna wszelkie techniki i tajniki UX writingu, może w nieoceniony sposób wpłynąć na jakość produktu cyfrowego. Nie warto z niego rezygnować – wręcz przeciwnie. Jeśli chcesz, żeby klient do Ciebie wracał – postaw na profesjonalistę, który weźmie sprawy w swoje ręce.

A jeśli szukasz pomocy przy projektowaniu UX i UI – skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci znaleźć najlepsze rozwiązania.