Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
28/5/2020

Jak dzięki danym przekonać klienta do projektowania funkcjonalnego (UX)

Illustration of, laptop, notebook, person reading

IDEACTO działa na rynku od ponad dekady. Pierwotnie i potocznie działania związane z projektowaniem funkcjonalnym kojarzone były przez klientów z szeroko rozumianym projektowaniem graficznym i raczej wiązane były z warstwą estetyczną, a niżeli z aspektami stricte biznesowymi. Szczęśliwie dzięki latom edukacji i rozwoju rynku dziś klienci mają większą wiedzę o wartościach, jakie dostarcza UX. Niemniej wciąż jednak kwestia tego, jak przekłada się projektowanie funkcjonalne na parametry biznesowe nie jest czytelna dla klientów.

Wychodząc z tego założenia przygotowaliśmy tekst, w którym zbieramy różne dane oraz statystyki z obszaru UX, które mają na celu wzmocnić argumentację i tym samym ułatwić przekonanie klienta do przeznaczania odpowiedniego budżetu na prace w tym obszarze. Zestawienie przykładów bazuje na efektach prac osiąganych przez IDEACTO oraz z szeroko zakrojonej analizy informacji dostępnych online.

By ułatwić korzystanie z tego dokumentu uporządkowaliśmy zestawienie dzieląc je na poszczególne etapy współpracy z klientem. Dzięki temu łatwiej powinno być znaleźć adekwatne argumenty tak, by móc przekonać klienta o skuteczności szeroko rozumianego projektowania funkcjonalnego zorientowanego na użytkownika oraz rozumienie rynku oraz jego potrzeb.

Pierwsze kroki

  • w 94% przypadków pierwsze wrażenie użytkownika związane jest z designem. To ważne informacja dla inwestorów, ponieważ
  • 75% oceny użytkowników na temat wiarygodności danej strony powstaje na podstawie estetyki. Można to połączyć z faktem, iż
  • ok. 70% biznesów online upada ze względu na słaby UX. Stwierdzenie wydaje się słuszne, biorąc pod uwagę, że
  • 21% aplikacji mobilnych stworzonych w 2018 zostało uruchomionych jedynie raz. Z drugiej strony
  • o 400% może wzrosnąć konwersja na użytkowniku, jeśli strona lub aplikacja oferują wysoki poziom UX. Co więcej,
  • zł wydany na szeroko rozumiane projektowanie UX zwraca się 100x. Prawdopodobnie dlatego
  • 7 na 10 CEO uważa, że dobry UX jest konkurencyjnym wyróżnikiem marki

Gdy aplikacja już powstaje

  • 50% czasu developerów może być tracone na poprawianie błędów, których dałoby się uniknąć, gdyby aplikacje były dobrze zaprojektowane na początku procesu. Dodatkowo
  • 10-krotnie droższe jest poprawianie błędów na etapie developmentu niż na etapie projektowania. Ta wartość rośnie aż
  • 100x, gdy błędy poprawiane są na działającej i opublikowanej aplikacji. Mimo to,
  • tylko 55% firm deklaruje korzystanie z testów użyteczności na jakimkolwiek etapie wdrażania projektu. Zaskakujące, zwłaszcza, że
  • 85% problemów związanych z designem i założeniami funkcjonalnymi można zidentyfikować podczas testów na grupie zaledwie 5-7 osób. Ponadto
  • 79% użytkowników utrzymuje, że najwyższy priorytet na stronie czy w aplikacji ma ogólna jej użyteczność

Gdy aplikacja już istnieje

  • aż 32% firm dowiaduje się o problemach z działaniem aplikacji od użytkowników końcowych. Ale z drugiej strony
  • ok. 91% użytkowników nie podzieli się negatywnym feedbackiem dotyczącym doświadczeń online i bez słowa przestanie korzystać z danego rozwiązania. Dlatego tak ważna jest optymalizacja UX, która może
  • o 46% podnieść współczynnik konwersji i o 60% obniżyć współczynnik odrzuceń (Nest Bank) lub
  • o 231% zwiększyć powracalność użytkowników przy jednoczesnym wzroście liczby leadów o 226% (Vehiculum). Inny przykład pokazuje, jak można
  • o 90% obniżyć liczbę telefonów do pomocy technicznej poprzez redesign interfejsu (McAfee; z takim samym problemem zmierzył się kiedyś hiszpański oddział ING – tam testowanie AI pozwoliło zmniejszyć obciążenie call center). Dzięki testowaniu można również
  • o 300 mln dolarów zwiększyć sprzedaż optymalizując CTA (Amazon). Te przykłady potwierdzają zdanie
  • 74% firm, które twierdzą, że UX jest niezbędny w zwiększaniu sprzedaży. Prowadzi nas to do odpowiadania na realne potrzeby użytkownika, gdzie
  • 94% z nich nie ufa przestarzałym stronom, a także
  • niemal połowę z nich frustrują strony źle zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, a
  • ponad 50% użytkowników twierdzi, że raczej nie będą korzystać z usług firm, które nie używają responsywnych wersji mobilnych. Dokładając do tego
  • niemal 70% użytkowników, którzy wolą kupić produkt lub usługę przez stronę mobile-friendly niż u konkurencji (nawet, jeśli cena jest wyższa). skoro
  • ponad 60% czasu online kupujący spędzają na urządzeniach mobilnych. Jeśli dodamy do tego
  • 88% kupujących online, którzy twierdzą, że nie wrócą na stronę marki, jeżeli doświadczyli złego UX

Okazuje się, że optymalizacja serwisów i sklepów internetowych jest niezmiernie ważna w kontekście sukcesu całego biznesu oraz generowania zysków. Wiedzą o tym doskonale, m.in.

  • ESPN, które zwiększyło dochód o 35% wyłącznie poprzez redesign strony głównej
  • Airbnb, które w dobrze przemyślanym UX widzi powód przejścia od firmy na skraju bankructwa do spółki wartej miliony (w 2018 wartość to 38 miliardów dolarów)
  • amerykański Time zanotował spadek współczynnika odrzuceń o 15% po wprowadzeniu modyfikacji funkcjonalnych w serwisie
  • o 13% wzrósł dochód Walmart ze sprzedaży on-line dzięki przeprowadzeniu testów UX i wprowadzeniu niezbędnych zmian na karcie produktu
  • Evernote odnotował wzrost retencji użytkowników o 15% dzięki implementacji nowych funkcjonalności na podstawie wyników z badań UX
  • Zbiór danych obejmujący 74 testy A/B pokazuje średni wzrost KPI o 0,2% w porównaniu ze statystycznie istotnymi eksperymentami. W studium przypadku dało to zwrot z inwestycji na poziomie 129%.

Powyższe statystyki jasno pokazują, jak niezbędny dla sukcesu rynkowego rozwiązań cyfrowych jest dobrze przemyślany UX. Pełni on także krytyczną rolę optymalizacji rozwiązań już istniejących. Pozornie wydawać się może, że projektowanie funkcjonalne koncentruje się wyłącznie na warstwie graficznej jednak de facto jego istotą jest dobre zrozumienia potrzeb rynkowych oraz potrzeb użytkownika a następnie odpowiedni zaimplementowanie ich w produkcie cyfrowy. Finalnie działania te przekładają się na kluczowe parametry biznesowe i często mogą stanowić o sukcesie projektu biznesowego (lub jego porażce). Dlatego też tak istotne jest podkreślanie korzyści płynących z szeroko rozumianego projektowanie funkcjonalnego zwanego także UX designem. Jak widać po powyższym zestawieniu – liczby mówią same za siebie.

Źródła danych w artykule:
Truelist.co
Userzoom.com
Smallbizgenius.net
UXcam.com
Uxeria.com

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference