Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
15/12/2022

Lista kontrolna w UX – czym jest i na czym polega?

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Ponieważ proces audytu jest dość długi i rozbudowany, osoby odpowiedzialne za niego wspomagają się listą kontrolną. Owa lista ułatwia organizację działań i pozwala sprawdzić, czy żaden z założonych etapów audytu nie został pominięty. Checklisty w poszczególnych projektach różnią się od siebie. Każdy zespół dysponuje różnymi zasobami, czasem i potrzebami. Na czym warto się skupić, tworząc listę kontrolną?

Lista kontrola – dlaczego jest potrzebna?

Produkty, które nie są w stanie spełnić sprecyzowanych oczekiwań klientów, nie będą cieszyć się zainteresowaniem. Dotyczy to zarówno rozwiązań fizycznych, dostępnych na półkach sklepowych, ale także tych cyfrowych. Niska jakość aplikacji sprawi, że z dużym prawdopodobieństwem będzie ona szybko odinstalowana. W kolei nieciekawa strona internetowa nie będzie często odwiedzana i stanie się bezużyteczna.

Aby utrzymać najwyższą jakość produktów cyfrowych należy odpowiednio przemyśleć projekt i ocenić, czy wysiłki wkładane w jego realizację przyniosą optymalny skutek. Lista kontrola pomaga upewnić się, że witryna internetowa lub aplikacja mobilna spełnia standardy UX. Stworzenie użytecznego, estetycznego wizualnie i funkcjonalnego interfejsu jest bazą, dzięki której użytkownik będzie mógł w łatwy i bezproblemowy sposób działać w nowym dla siebie środowisku. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że ponownie skorzysta z produktu – wzrasta.

Pamiętaj o kreatywności tworząc listę kontrolną

Lista kontrolna jest swego rodzaju przewodnikiem dla osoby przeprowadzającej audyt. Prowadzi przez poszczególne etapy i stanowi drogowskaz postępowania. Ważne jednak, aby nie wpływała negatywnie na kreatywność pracowników. Należy więc pamiętać, że przemyślenia, powstałe podczas projektowania, również odgrywają znaczącą rolę.

Nie można dopuszczać do sytuacji, w której checklista nieustannie rośnie. Potrzebna jest więc kontrola zasadności zadawanych pytań, a także odrzucenie tych, które z perspektywy sprawdzania projektu są nieistotne. Uaktualnianie listy i zachowanie odpowiedniego poziomu kreatywności pomaga dostosować checklistę do faktycznych wymagań projektowych i eliminuje ryzyko powtarzalności pytań, która prowadzi do rutyny i niższej efektywności badań.

Skupiaj się na poprawności procesu tworzenia checklisty

Tworząc listę kontrolną należy skupić się przede wszystkim na procesie i przemyśleniach własnych. Audytorzy mają świadomość tego, że po sprawdzeniu checklisty nadejdzie moment na przeprowadzenie analizy i stworzenie raportu. Są więc skoncentrowani na udzieleniu odpowiedzi na pytania, pomijając faktyczną ocenę projektu. Przeprowadzając audyt warto więc mieszać pytania otwarte z zamkniętymi, zachowując jednak odpowiednią kolejność. Dzięki temu podczas badań nie zapanuje chaos.

Optymalna lista kontrolna – zalety

Jakie są korzyści ze stosowania listy kontrolnej?

  • szybsze i skuteczniejsze wdrożenie nowych pomysłów oraz pracowników,
  • wykonywanie zadań w odpowiedni sposób,
  • sprawdzanie postępów oraz określenie czasu, który niezbędny jest do zakończenia zadania,
  • ułatwienie kontroli postępów działania,
  • szybsze przypisywanie zadań pracownikom,
  • ułatwienie komunikacji,
  • usprawnienie pracy zespołowej,
  • minimalizacja ryzyka utraty istotnych informacji.

Jak stworzyć optymalną checklistę?

Aby stworzyć wysokiej jakości, przydatną listę kontrolną, należy mieć na uwadze kilka istotnych czynników:

  1. Stosowanie wypunktowań. Warto pamiętać, aby nie tworzyć długich zdań. Lista ma być zwięzła.
  2. Rozpoczynanie zdania od czasownika i zachowywanie formy rozkazującej.
  3. Wypunktowanie czynności do wykonania. Wówczas całość jest czytelna i wyraźna.
  4. Rezygnacja z negacji.
  5. Zwięzłość, unikanie trudnych, długich wyrazów. Istota tkwi w prostocie.
  6. W przypadku tworzenia checklisty dla innego pracownika – dodanie prośby o potwierdzenie wykonania zadania.
  7. Określenie błędów, które nastąpiły przy wykonywaniu zadania i wskazanie kolejnych, które mogą się pojawić.
  8. Ograniczenie liczby podpunktów do niezbędnego minimum.
  9. Wprowadzanie poprawek i stały rozwój checklisty.

Doświadczony pracownik, który regularnie przeprowadza audyty, może skorzystać z checklisty w wersji skróconej, bądź tematycznej. Ponieważ proces weryfikacji poprawności UX oparty jest na procedurach skomputeryzowanych, listę kontrolną można stworzyć w dedykowanych programach. To sprawi, że proces wprowadzania modyfikacji w checklistach będzie szybszy i łatwiejszy. Samo przeniesienie odpowiedzi do raportu również zajmie mniej czasu.

Listy kontrolne nie mogą być jedynym elementem audytu. Warto sprawdzać poprawność wykonania projektu czy przebiegu procesu również innymi sposobami. Dzięki temu możliwe będzie wprowadzenie niezbędnych zmian i upewnienie się, że audyt strony został przeprowadzony prawidłowo. Checklista jest jednak ważnym narzędziem, które pomaga upewnić się, że każdy ważny punkt wzięto pod uwagę. Warto również pamiętać o regularnej aktualizacji listy kontrolnej.

Audyt UX – dlaczego jest tak ważny?

Każdy profesjonalny audytor, który zna się na obszarze użyteczności stron, ma za zadanie ocenić funkcjonalność danego rozwiązania, wskazać ewentualne błędy i elementy do poprawy. Proces analizy, którego częścią jest checklista, pozwala zinterpretować problemy, które może mieć użytkownik podczas korzystania z produktu cyfrowego i ich eliminację.

Audyt UX może przynieść wiele korzyści. Eksperci doskonale rozumieją potrzeby userów, w związku z czym wprowadzone przez nich zmiany są zgodne z dobrymi praktykami projektowania. Specjaliści zwracają uwagę na elementy, które często mogą być pomijane przez projektantów, a stanowią ważny składnik strony, dzięki któremu jest ona spójna. Audyt UX pomaga dokładnie zbadać i ocenić interfejs, a także porównać go do założeń projektowych. Pomoc profesjonalisty z obszaru badania użyteczności może już na początku projektowania wyeliminować nieskuteczne rozwiązania. Dzięki temu pracownicy mogą

zaoszczędzić czas w kolejnych etapach działania. Ponadto eksperci zadbają o najwyższą skuteczność w kwestii optymalizacji produktu pod kątem sprzętu mobilnego.

Chcesz dowiedzieć się nieco więcej o tworzeniu skutecznych stron i sklepów internetowych? Sprawdź nasze pozostałe wpisy blogowe, w których znajdziesz odpowiedzi na wiele pytań. Potrzebujesz profesjonalnej pomocy przy audycie użyteczności? Szukasz znającego się na rzeczy analityka internetowego? Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci osiągnąć sukces!

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference