banner
  • Redakcja IDEACTO

  • | 18.07.2022

Testowanie partyzanckie to nieformalna i dość szybka metoda testowania różnych pomysłów, otrzymywania informacji zwrotnych, a także wyszukiwania błędów w doświadczeniach użytkowników. Można wykonać je praktycznie wszędzie – zarówno na ulicy, jak i w kawiarni czy restauracji. Idealną grupą badawczą jest 8-10 osób, których testowanie trwa kilka minut na każdego testowanego. Na czym dokładnie polegają?

Testowanie partyzanckie jako jedyna metoda badawcza?

Należy pamiętać, że partyzanckie testowanie nie może być jedyną alternatywą dla testowania formalnego. Co prawda, jest to sposób na uzyskanie wartościowych informacji zwrotnych, jednak bardziej wymierne będą badania pełne. Ponadto testowanie partyzanckie nie jest na tyle dokładne, by mogła to być jedyna metoda badawcza.

Warto mieć świadomość, że testy partyzanckie mogą nie być skuteczne w każdym przypadku. Ich przydatność zależna jest od dobrego przygotowania i sposobu, w jaki badania UX są wykonywane. Jeśli będą przeprowadzone poprawnie – będą mieć ogromną wartość, a jeśli nie – badacz straci jedynie swój czas.

Korzyści z testowania partyzanckiego

Jakie są główne zalety testów partyzanckich?

  • Możliwość szybkiego przemieszczania się w celu wyszukania kolejnych testowanych,
  • niski koszt wykonania testów, zwłaszcza, jeśli budżet jest ograniczony,
  • możliwość weryfikacji wcześniejszych założeń,
  • sposób identyfikacji obszarów, które wymagają głębszych badań,
  • optymalna metoda działania w przypadku wykonywania małych iteracji.

Ograniczenia związane z testowaniem partyzanckim

Jak każda metoda badawcza, również testowanie partyzanckie związane jest z pewnymi ograniczeniami. Są to:

  • krótki czas spędzony z uczestnikami, przez co uzyskane informacje mogą nie być dokładne,
  • problemy z przekonaniem interesariuszy do wniosków, które powstają podczas badań,
  • uczestnicy badań mogą nie być użytkownikami produktu.

Jak przeprowadzić testy partyzanckie?

Aby testy partyzanckie przebiegły pomyślnie, należy odpowiednio się do nic przygotować i stworzyć strategię działania.

Wyznacz cel

Zadaj pytanie najpierw sobie – dlaczego chcesz wykonać badania tego rodzaju, jakie informacje chcesz uzyskać. Test ten trwa zaledwie kilka minut, musisz wiedzieć dokładnie, na jakie pytania mają odpowiedzieć uczestnicy.

Zachęć uczestników do wzięcia udziału w badaniach

Jako że grupę badawczą mają stanowić osoby Ci obce – musisz w jakiś sposób zachęcić ich do udziału w teście. Masz zaledwie chwilę na to, aby przedstawić im swój produkt. Dobrym pomysłem jest podjęcie próby rozmowy w kawiarni, gdzie ludzie nie spieszą się i prawdopodobnie będą w stanie poświęcić Ci chwilę. Zastanów się więc, jak przekonać ich do rozmowy.

Postaw na kilka lokalizacji

W jednym miejscu może być ciężko zebrać różnorodną grupę do przeprowadzenia badań. Zmieniaj więc lokalizację – zwiększy to prawdopodobieństwo, że spotkasz ludzi o różnych zainteresowaniach, priorytetach i celach. Zróżnicowanie grup badawczych wpłynie na wynik przeprowadzonych testów i da bardziej wymierne wyniki. Zadawaj pytania ludziom w różnym wieku, płci, o różnej kulturze.

Poinformuj uczestników o swoich potrzebach

Nawet jeśli dostajesz od użytkowników subtelne znaki zrozumienia tematu nie zakładaj, że wiedzą oni, co tak naprawdę się dzieje. Musisz określić im kim jesteś i jakie są priorytety Twoich współpracowników. Przedstaw swoją osobę jako profesjonalistę i zachęć ich do pomocy.

Szukaj osoby, która nie jest w pośpiechu

Nie podejmuj próby rozmowy z kimś, kto wyraźnie się spieszy – kończy wizytę w kawiarni, restauracji lub jakimkolwiek innym miejscu. Jeśli nie będziecie mogli dokończyć badania na spokojnie – nie będzie ono miało sensu.

Miej ze sobą osobę towarzyszącą

Podczas poszukiwania osób chętnych do rozmowy warto mieć przy sobie wspólnika. Razem sporządzicie dokładniejsze notatki. Może on wspomóc Cię w poszukiwaniu informacji.

Notuj informacje

Najprostszym sposobem notowania danych, uzyskanych przez uczestników testów, jest notowanie na kartce papieru. Spisz wszystkie informacje, które chcesz uzyskać – będzie to bardzo pomocne podczas całego procesu. Przygotuj sekcje, które Cię interesują, m.in. płeć, wiek, praca jaką wykonują, pochodzenie, miejsce zamieszkania itp.

Miej przy sobie gotową wersję strony internetowej lub aplikacji mobilnej, aby zaprezentować ją użytkownikowi – może mieć ona formę wydrukowaną lub być w formie prototypu.

Stwórz scenariusz

Tworzenie scenariusza będzie bardzo pomocne, zarówno dla Ciebie, tak i dla uczestnika. Dobrze byłoby, aby był on prosty i zrozumiały dla obu stron. Określ zadania, które użytkownik będzie musiał wykonać i sprawdź, które z nich są naprawdę ważne. Przedstaw mu problem i nie podpowiadaj rozwiązań.

Postaw na słuchanie

Nie wprowadzaj zbędnych dyskusji, słuchaj! Nie kieruj użytkowników na działania, które mają wykonać, niech sami podejmują decyzję. Tylko wtedy badania będą wiarygodne – bo tego właśnie potrzebujesz.

Zbierz grupę odpowiedniej wielkości

Postaraj się znaleźć możliwie dużą grupę osób testowanych. Optymalna ich liczba to 8-10. Zabierze to stosunkowo niewiele czasu, a wyniki mogą być wymierne.

Nie przekraczaj wyznaczonego czasu

Nie zabieraj użytkownikom więcej czasu, niż jest to potrzebne. Zaplanuj scenariusze tak, abyś mógł zmieścić się w wyznaczonym terminie. Jeśli go przekroczysz, możesz nie uzyskać odpowiedzi od tylu uczestników, z którymi założyłeś przeprowadzenie wywiadu.

Analizuj

W momencie, gdy skończyłeś przeprowadzać wszystkie testy z użytkownikami, otrzymałeś kilka kartek z cennymi informacjami. Przejrzyj je możliwie jak najszybciej, aby na świeżo wyciągnąć wszelkie niezbędne dane. Pogrupuj je zgodnie ze scenariuszem i wyszukaj najczęściej pojawiające się motywy. Masz już względny zarys tego, co sądzą o stronie internetowej lub aplikacji mobilnej jej przyszli użytkownicy.

Przedstaw wyniki badań

 W momencie, gdy zbierzesz dane i odpowiednio je pogrupujesz, zidentyfikuj wzorce użytkowania, a następnie podziel się wiedzą z zespołem. Pamiętaj, że informacje należy przekazywać na różne sposoby, w zależności od tego z kim rozmawiasz – z interesariuszem, projektantem, programistą etc.

Sprawdzanie użyteczności odpowiedzi testowania partyzanckiego

Testy partyzanckie nie mogą stanowić podstawy badań użytkowników. Formalna część jest więc koniecznością. Jeśli jednak nie dysponujesz odpowiednim budżetem – jest to podstawa do określenia potrzeb klientów i ich wymagań. Zastanów się, czy testy tego typu pasują do produktu, który zamierzasz przedstawić potencjalnym użytkownikom. Jest duże prawdopodobieństwo, że nie znajdziesz osób, które będą odpowiadały Twoim wymaganiom. Postępuj więc rozważnie i roztropnie, aby nie stracić cennego czasu.

Nie zapomnij o określeniu jasnego celu swoich działań. Zastanów się nad dokładnym planem, czyli prezentacją produktu, scenariuszami, które zamierzasz wykorzystać, pytaniami, które planujesz zadać, przygotowaniem do tworzenia notatek. Znajdź osobę, która będzie mogła pomóc Ci przeprowadzić działania. Wyszukaj najlepsze lokalizacje, osoby, które prawdopodobnie udzielą najlepszych odpowiedzi.

Co ważne, nie zadawaj pytań każdemu, kogo spotkasz. Zastanów się, kto będzie mógł spełnić Twoje oczekiwania. Sprawdź, czy uczestnicy testu dysponują odpowiednią ilością czasu. Nie działaj w pośpiechu.

W tym przypadku spontaniczne działania nie są odpowiednie. Przygotuj się więc i stwórz jak najlepszy scenariusz. Miej na uwadze czas, który będziesz musiał poświęcić na badania. Następnie podejmij się trudnego zadania analizy odpowiedzi, które uzyskasz. Zastanawiaj się nad kwestiami, które pojawiały się najczęściej u osób przepytywanych.

Testy partyzanckie są często uznawane za niepotrzebne. Jeśli jednak ktoś dopiero zaczyna prowadzić firmę i nie dysponuje dużym budżetem – jest to odpowiednie rozwiązanie dla niego. Oczywiście, jeśli tylko ma plan na to, jak przeprowadzić badania.

Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej o tym, jak ulepszać swoje produkty cyfrowe – zapoznaj się z naszą bazą wiedzy. Chcesz zasięgnąć profesjonalnej porady? Skontaktuj się z nami!