Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
20/12/2021

Jak stworzyć przyjazny interfejs użytkownika?

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Jedną z największych zagwozdek producentów aplikacji i urządzeń jest zaprojektowanie łatwych w obsłudze rozwiązań, z których każdy będzie mógł skorzystać w wygodny sposób. Jak przedstawiać użytkownikom informacje i jak prowadzić ich przez kolejne etapy działania? Czym jest interfejs i jak optymalnie go zaprojektować?

Czym jest graficzny interfejs użytkownika?

Graficzny interfejs użytkownika (ang. GUI – Graphical User Interface) jest jednym z podstawowych rodzajów interfejsów. Tworzy on graficzną formę prezentacji widoków pulpitu, z menu oraz ikonami, które obrazują obiekty i polecenia, możliwe do wykonania przez odbiorcę. Użytkownik ma za zadanie wskazać, którą czynność program, strona lub aplikacja mobilna ma wykonać w danym czasie, bez specjalistycznej wiedzy na temat specyfiki jego działania „od środka”.

Do komunikacji z komputerem czy smartphonem służy w tym przypadku urządzenie wskazujące. Może być to wskaźnik dotykowy, myszka czy też pióro świetlne. Polecenie, które chciałby wykonać użytkownik, wybierane jest za pomocą kursora widocznego na ekranie. Graficzny interfejs użytkownika to niezwykle ważny element oprogramowania, strony czy innego produktu tego typu. Jeśli nie jest wydajny i intuicyjny – użytkownik prawdopodobnie nie będzie chciał z niego korzystać.

Główne cechy interfejsu użytkownika

Dobry interfejs użytkownika powinien być przede wszystkim dopasowany do oczekiwań i potrzeb grupy docelowej. Należy stworzyć go w oparciu o rzetelne badania, które pomagają w określeniu oczekiwań oraz preferencji klientów. Wszelkie informacje, potrzebne do stworzenia przyjaznego interfejsu użytkownika, pozyskać można stosując odpowiednie metody badawcze – wywiady i obserwacje zachowań osób, używających jego prototyp.

Oczekiwań odnośnie optymalnego interfejsu jest sporo. Czego więc może wymagać użytkownik?

  • intuicyjności – dla odbiorcy ważne jest sprawne posługiwanie się danym produktem. Idealny interfejs użytkownika powinien być prosty w odbiorze i posiadać czytelny, zrozumiały ekran. Niezwykle ważna jest odpowiednia grafika, zachowanie określonych norm, zasad, rozmieszczenia informacji,
  • funkcjonalności – interfejs ma prowadzić z użytkownikiem swego rodzaju dialog, wspierać jego działania, tłumaczyć co aktualnie jest wykonywane i informować o błędach,
  • estetyki – odbiorcy są wzrokowcami i chętniej sięgają do rozwiązań, które odpowiadają im pod kątem wizualnym. Estetyczne rozwiązania postrzegane są jako bardziej użyteczne, 
  • niezawodności – specjaliści pracujący nad interfejsem muszą wiedzieć, ile osób będzie mógł obsłużyć system. Powinien zostać on przetestowany pod kątem poprawności i rzadko ulegać awariom,
  • szybkości – interfejs musi działać sprawnie i szybko – żaden użytkownik nie lubi długo czekać. Warto więc tak go zaprojektować, aby do osiągnięcia celu można było wykonać jak najmniej niezbędnych kroków,
  • responsywności – niezwykle ważnym krokiem jest zadbanie o prawidłowe dopasowywanie się interfejsu użytkownika do ekranu, na którym będzie wyświetlany. Innej wielkości jest ekran laptopa, innej – tabletu, jeszcze innej – smartphonów. Dobry interfejs musi wyświetlać się poprawnie na każdym urządzeniu.

Dla użytkownika najbardziej przyjaznym jest naturalny interfejs użytkownika. Jego celem jest upłynnienie relacji między urządzeniem a człowiekiem i dostosowanie technologii do człowieka – a nie na odwrót. Naturalny interfejs użytkownika wiąże się z wykorzystaniem ludzkich umiejętności i odruchów, np. gestów, słuchu czy głosu. Jest wygodny w obsłudze i intuicyjny. Jego przykładem może być ekran dotykowy, który obsługiwać można poprzez dotyk i przesuwanie palcem obiektów, w postaci plików cyfrowych. Jest to o wiele bardziej naturalne niż używanie myszki czy klawiatury.

Rodzaje interfejsu użytkownika

Interfejs użytkownika, czyli urządzenia wejścia i wyjścia, umożliwiają komunikację bezpośrednią między człowiekiem, a maszyną. Oprócz wymienionego wcześniej graficznego interfejsu użytkownika istnieją również inne jego rodzaje, takie jak:

  • wiersz poleceń (CLI) – urządzenie wejściowe stanowi w tym przypadku klawiatura, a wyjściowe – drukarka lub wyświetlacz,
  • tekstowy interfejs użytkownika (TUI) – urządzeniem wejściowym jest myszka lub klawiatura, z kolei wyjściowym – wyświetlacz w trybie znakowym,
  • interfejs strony internetowej (WUI) – w tym przypadku urządzeniem wejścia i wyjścia jest strona internetowa, którą na danym urządzeniu wyświetla użytkownik,
  • głosowy interfejs użytkownika (VUI) – urządzeniem wejścia jest mikrofon, z kolei wyjścia – głośniki,
  • gestowy interfejs użytkownika – tu urządzeniem wejściowym jest ciało użytkownika, opcjonalnie – przeznaczony do tego celu kontroler. Urządzenie wyjściowe to z kolei wyświetlacz, na którym efekty podjętych działań wyświetlane są w czasie rzeczywistym.

Wybór interfejsu dokonywany jest podczas tworzenia interaktywnych produktów dla użytkowników z określonej grupy docelowej.

Metody projektowania nowoczesnego interfejsu użytkownika

Projektowanie interfejsu użytkownika przebiega zgodnie z metodologią UCD, czyli User Centered Design. Pierwszym jej etapem jest postawienie hipotezy i dokładna jej analiza, a następie realizacja planu wstępnego – szkicu i makiety. Całość wymaga oczywiście weryfikacji, która polega m.in. na przeprowadzeniu badania z użytkownikami. To pozwala na wychwycenie błędów, wyeliminowanie ich i naniesienie poprawek.

Każdy etap projektowania interfejsu wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi. Pracę nad konceptem warto rozpocząć np. od benchmarkingu, czyli analizy konkurencji i rozwiązań, które zdecydowała się zastosować w swoich produktach. Dobrym posunięciem jest również stworzenie person, czyli wizualizację przyszłego klienta i nadać mu konkretne cechy. To pozwoli lepiej dopasować rozwiązanie do odbiorcy.

Etap projektowania to przenoszenie wizji do rzeczywistości. Najszybszym sposobem, aby zobrazować wyobrażenia na temat koncepcji jest paper prototyping, czyli szkic na papierze. To prosta metoda na pokazanie zamysłu oraz kierunku działania i wyłapanie pierwszych uchybień. Kolejną jest już badanie, które należy przeprowadzić z użytkownikami. 

Projektowanie interfejsów użytkownika to kluczowe elementy każdego produktu cyfrowego. To m.in. od tych czynników zależy, jakie odczucia będzie miał użytkownik podczas obcowania z nimi. Jeśli będą one negatywne – z całą pewnością poszuka innego rozwiązania, a jeśli pozytywne – zostanie na dłużej właśnie z Twoim produktem.
Jeśli szukasz pomocy przy projektowaniu UX i UI – skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci znaleźć najlepsze rozwiązania.

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference