Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
1/1/1970

Microcopy i UX writing – o co w tym chodzi?

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Doświadczenie użytkownika, czyli UX (ang. User Experience) do dostosowanie produktów
cyfrowych do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Dotyczy zarówno obsługi i struktury strony
www lub aplikacji mobilnej, a także jej treści. Dopasowanie do usera odpowiedniego
przekazu to domena UX writingu. Czym dokładnie jest i dlaczego jest tak potrzebny?

UX writing i microcopy – czym są?

UX writing to kreowanie treści dla użytkowników rozwiązania cyfrowego. Przygotowane
teksty mają być zrozumiałe, czytelne i pomagać klientom w wykonywaniu zadań, np.
kontaktu telefonicznego, rezerwacji wizyty czy też zakupu produktu. Z UX writingiem łączy
się pojęcie microcopy, czyli zwięzłych treści, które publikowane są na stronie www. Należą
do nich m.in. krótkie instrukcje, komunikaty oraz komentarze, wspierające użytkowników w
obsłudze produktu cyfrowego.

Dlaczego UX writing jest potrzebny?

UX writing to jeden z najważniejszych elementów User Experience, którego pominięcie może
skutkować niepowodzeniem całego projektu. Sposób komunikacji oraz wszystkie treści mają
ogromny wpływ na doświadczenia klientów podczas użytkowania aplikacji bądź też strony,
co ma bezpośredni wpływ na sukces przedsięwzięcia. Konsument, który napotyka na
trudności prawdopodobnie szybko przerwie działania, przechodząc do oferty konkurencji.
Czy UX writer i copywriter zajmują się tymi samymi zadaniami?
Podstawowymi rodzajami treści, które znajdują się na każdej stronie www, są macrocopy
oraz microcopy. Macrocopy to dłuższa forma pisemna, m.in. szczegółowe instrukcje, umowy,
opisy kategorii lub produktów. Za ich stworzenie odpowiedzialny jest najczęściej copywriter.
Z kolei do microcopy, czyli form krótszych, zaliczane są CTA (ang. call-to-action, czyli
wezwanie do działania) oraz inne przyciski, FAQ, treści w aplikacjach mobilnych, paski
menu, formularze czy też komunikaty o błędach. Tworzeniem tego typu treści zajmuje się
UX writer.
Kreator treści UX tworzy zupełnie innego rodzaju niż macrocopy przekaz, którego cel różni
się od wyników pracy content writera. Do jego zadań należy wsparcie klienta, korzystającego
już z produktu lub usługi, zapewniając mu pozytywne doświadczenia. Content writer

natomiast zdobywa klientów, przedstawiając im historie marki, produktów etc., z
wykorzystaniem języka korzyści. Jego rolą jest niejako pozyskanie konsumentów.
UX writing – zasady tworzenia treści
Optymalny UX writing opiera się na prostym, zrozumiałym języku, zwięzłym przekazie i
przydatności, czyli na pomocy użytkownikom w ich drodze konsumenckiej. Tworzony jest na
podstawie określonych zasad, którymi są:
 stawianie na odbiorców – tekst, który tworzy UX writer, kierowany jest do
konkretnej grupy użytkowników, dlatego język przekazu musi być przemyślany i
odpowiednio dobrany,

  • proste i zrozumiałe treści – twórca musi mieć pewność, że jego komunikat zostanie dobrze zrozumiany, musi więc być jak najprostszy. Trudne i niejasne pojęcia nie znajdują tu zastosowania. Odbiorca oczekuje jasnych i konkretnych porad, aby jak najszybciej zrealizować zadania,
  • krótkie komunikaty – przekaz powinien być konkretny i krótki, dlatego rezygnacja z nadmiaru słów jest wskazana. Całość ma być użyteczna i pomocna,
  • czytelność – kluczem do sukcesu jest szybkość czytania i prostota w odbiorze. Proste i logiczne zdania z pewnością bardziej pomogą użytkownikowi niż te wielokrotnie złożone. Koniecznością są trafne nagłówki oraz podział treści, którą warto wypunktować, co przyciągnie wzrok czytelnika,
  • spójność treści z marką – komunikaty i inne treści należy utrzymać w jednym stylu, zgodnym ze sposobem komunikacji marki.

Profesjonalny UX writer musi zwrócić uwagę na to, czy najważniejsze informacje trafiają do
użytkowników szybko. Konsument chce znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie w jak
najkrótszym czasie. Musi więc wiedzieć, jaki będzie skutek np. kliknięcia w dany przycisk.
Jeśli wydarzy się coś innego niż to, czego oczekiwali, mogą zrezygnować z dalszych działań.
Co ważne, większość użytkowników to wzrokowcy – ich uwagę przyciągają m.in. ciekawe
infografiki. Szybciej znajdą w nich potrzebne informacje niż w długiej i mało interesującej
wizualnie ścianie tekstu. Oczywiście, dobór odpowiednich słów jest kluczowy. Może mieć
pozytywny wpływ na wzrost konwersji, a co za tym idzie – zysku.

Dlaczego warto połączyć moce UX i SEO?

Ogromnym wsparciem dla UX writingu jest SEO. Obszary te w połączeniu tworzą SXO, czyli
optymalizację doświadczeń użytkowników. UX wywiera coraz większy wpływ na Google,
dlatego im lepiej prezentuje się strona (zarówno pod kątem wizualnym, treści jak i
użyteczności), tym większa jest szansa na uzyskanie wymiernych dla przedsiębiorstwa
efektów.

Nawet najlepiej dopracowany obszar SEO nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli klient
źle poczuje się na danej stronie www czy w aplikacji mobilnej. Być może trafi na rozwiązanie
szybko, ale negatywne doświadczenia przekonają go do dalszych poszukiwań i skorzystania z
oferty konkurencji. Z kolei niedbałość w kwestii SEO, mimo dołożenia wszelkich starań w
obszar UX, nie pozwoli konsumentowi na szybkie odnalezienie produktu cyfrowego. Mało
kto decyduje się na przeglądanie kilkunastu stron wyników wyszukiwania. SXO jest więc
odpowiedzią na wszystkie potrzeby klientów.

Podsumowanie

Optymalny UX writing oraz trafne microcopy to droga do sukcesu każdego projektu
rozwiązania cyfrowego. Dotarcie do klienta, stosując odpowiedni przekaz, wpływa na jego
pozytywne doświadczenia ze stroną internetową czy aplikacją mobilną. To z kolei przekłada
się na wzrost konwersji i zysku przedsiębiorstwa.
Jeżeli zainteresował Cię temat User Experience i chcesz dowiedzieć się nieco więcej o tym,
jak tworzyć produkty cyfrowe – wejdź na naszego bloga i zapoznaj się z innymi artykułami,
które przyniosą Ci odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Potrzebujesz profesjonalnej pomocy
i doradztwa w zakresie analityki internetowej czy badania z użytkownikami? A może
zdecydowałeś się na redesign strony internetowej? Zgłoś się do nas – wspólnie znajdziemy
najlepsze rozwiązanie!

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference