Planem każdego przedsiębiorcy jest maksymalny rozwój firmy i osiągnięcie jak
najwyższych dochodów. Osiągnąć sukces mogą tylko Ci, którzy obiorą najlepszą ścieżkę
działania. Planując strategię marketingową należy w szczególności zadbać o optymalny UX.
Dlaczego odgrywa on tak istotną rolę i czemu należy poświęcić mu czas?
Czym jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa to dokument, na którym opierają się niemal wszystkie praktyki
biznesowe. Stanowi ona pisaną podstawę do funkcjonowania firmy i zrozumienia jej celów,
bowiem znajdują się w niej najważniejsze dane, niezbędne to wprowadzania działań z
zakresu marketingu.
Czym jest User Experience?
UX nieodłącznie związane jest z działaniami w obszarze marketingu. Pojęcie powstało już w
latach 70. XX wieku, jednak z biegiem czasu, wraz ze zmianami na rynku i koniecznością
wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, zasady UX design zmieniły się diametralne. Cel jest
jednak ten sam – uzyskać zadowolenie klienta i zwiększyć sprzedaż.
Osobą odpowiedzialną za stworzenie jest m.in. projektant UX, który stara się stworzyć
optymalny design strony. Dba o rozmieszczenie poszczególnych elementów w produkcie
cyfrowym, tworzy ścieżkę klienta i prowadzi go do finalizacji transakcji. UX designer
odpowiedzialny jest również za użyteczność, architekturę informacji oraz wydajność
opracowywanego rozwiązania.
Specjalista na tym stanowisku musi zwracać uwagę na odczucia i emocje użytkowników.
Sprawdza również, czy rozwiązanie spełnia ich potrzeby i wskazuje drogę do osiągnięcia jak
najlepszego rezultatu. Dobiera narzędzia i pracuje nad stroną lub aplikacją, dopasowując ją
do założeń.
Znaczenie UX w marketingu
Każdy użytkownikami sprzętów, takich jak laptopy czy smartfony, który korzysta z usług
sklepów internetowych czy aplikacji, wymaga coraz więcej – więcej cennych informacji,
prostoty użytkowania i ciekawego desingu. Obecnie marketing ma dużo wspólnego z User
Experience. Dlaczego?
Wszystkie działania powinny być skupione są na dostarczaniu użytecznych i jakościowych
treści, intuicyjnych rozwiązań i przykuwającej wzrok estetyki wykonania. Zasady te
wykorzystywane są zarówno na etapie projektowania aplikacji lub stron, jak również
tworzenia strategii marketingowych, komunikacyjnych i kampanii.
Praktyki UX, które warto zastosować
Najlepiej rokujące strony internetowe i aplikacje mobilne posiadają pewne elementy, które
przekonują użytkowników do korzystania właśnie z ich rozwiązań. Dobrze więc wprowadzić
do nich kilka praktyk UX, które z pewnością wpłyną na jakość produktów cyfrowych,
skuteczność marketingu i wzrost sprzedaży.
Przykucie uwagi klienta
Użytkownik aplikacji mobilnych i stron internetowych niezwykle ceni sobie szybkość
uzyskiwania informacji. Skupienie klienta jest bardzo ulotne, dlatego warto jak najszybciej
pokazać mu rozwiązanie. Pierwsze wrażenie, dotyczące produktu cyfrowego, wywierane jest
w ułamkach sekund. Należy zaprojektować rozwiązanie tak, aby natychmiastowo przykuć
uwagę usera, np. ciekawą grafiką.
Uproszczenie działania
Dobrą praktyką jest redukcja możliwości działań do wykonania, czyli zaprojektowanie
jednego ekranu dla jednej czynności, co upraszcza poruszanie się po stronie. Warto zwrócić
uwagę na aspekt wizualny, który przyciągnie wzrok użytkownika kolorem, animacją, etc., co
wpłynie na wzrost wskaźnika konwersji.
Klarowne CTA
Wezwanie do działania, czyli call to action, to element, który kolekcjonuje konwersje. Musi
więc być widoczny dla użytkownika. Warto postawić na wyróżniający się tekst lub/i kolor
przycisku. Klient musi wiedzieć, gdzie należy kliknąć, aby przejść do dalszych działań. Ważne,
aby user wiedział, że może dokonać konwersji w każdym momencie przeglądania.
Wprowadzanie jak najmniejszej ilości danych
Użytkownicy cenią prostotę i szybkość realizacji podejmowanych zadań. Wypełnianie
szczegółowych formularzy może skutecznie zniechęcić do kontynuowania działań. Ponadto w
przypadku aplikacji mobilnych czynność ta jest wyjątkowo niewygodna. Dobrze więc
zaoferować klientom możliwość ekspresowego logowania (np. przez konto na Gmail lub sieci
społecznościowe), autouzupełnianie adresu, listę rozwijana w przypadku podawania wieku.
Im łatwiej, tym lepiej.
Intuicyjna nawigacja
Zrozumiała i prosta w obsłudze nawigacja to klucz do sukcesu. Skomplikowane do znalezienia
informacje są częstą przyczyną utraty klientów. Warto pomóc użytkownikom skierować się
w poszczególne części landing page’a. Jeśli klient nie ma problemu z obsługą produktu
cyfrowego, z pewnością na nim pozostanie.
Cechy idealnego UX Marketingu
Skuteczność UX w marketingu zależy od kilku ważnych czynników, którymi są:
- Przydatność. Wskazywanie produktów, które mogą spełnić potrzeby i oczekiwania klienta.
- Użyteczność. Prostota obsługi i klarowność kampanii bądź prezentowanego produktu.
- Namierzalność. Dotarcie do potencjalnych konsumentów w jak najszybszym czasie. Dbałość o zrozumiały przekaz informacji.
- Emocjonalność. Stworzenie kampanii, która przyciągnie uwagę klienta estetyką, kolorystyką. Wbudzenie potrzeby zakupu.
- Dostępność. Otwarte wyjście do każdego klienta, bez względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania i pochodzenia.
- Spójność. Realizowane wyznaczonych wartości i sposobu komunikacji.
- Wiarygodność. Zachowanie transparentności i uczciwości w prowadzeniu działań.
Wymienione wyżej elementy z punktu widzenia klienta są niezwykle istotne. Trzeba więc
pamiętać o każdym z nich i umiejętnie je połączyć. Projektant UX musi więc skupić się na
kilku niezbędnych etapach pracy, którymi są:
- badania użytkowników,
- tworzenie dokładnych prototypów rozwiązań cyfrowych, które błyskawicznie wskazują kierunek rozwoju, w którym należy podążać. Projekt może być oczywiście zilustrowany na kartce, jednak obecnie dostępnych jest wiele narzędzi do prototypowania, przyspieszające i ułatwiające pracę. Pozwalają one wykreować pełną wizualizację rozwiązania,
- projektowanie interakcji, stworzenie opisu sposobu użytkowania strony lub aplikacji. Należy stworzyć mapę drogi na poszczególnych ekranach, a także zarysy rozwiązania w różnych stylach wizualnych,
- testowanie produktu cyfrowego,
- analiza rozwiązania, która zobrazuje jakość jego działania i pomoże go rozwijać.
Dlaczego UX odkrywa tak ważną rolę w marketingu?
Doświadczenie UX to nieodzowne wsparcie w budowaniu grupy użytkowników i klientów.
Wielu z nich podchodzi do procesu zakupowego bardzo emocjonalnie, postrzegając produkty
czy usługi w sposób pozytywny lub negatywny. Jeśli więc doświadczenie zetknięcia z
produktem pozostawi negatywne wrażenie, potencjalny konsument zrezygnuje z usług na
korzyść rozwiązania, które wywołało w nim uczucia pozytywne. Efektywny UX wpływa na
zainteresowanie konsumenta, przywiązanie do marki i podejmowanie decyzji o zakupie.
Przemyślany i wysoki jakościowo UX przynosi ogromne korzyści marketingowe. Przyczynia
się do przyjemnych zakupów, zwiększenia poziomu sprzedaży i zdobywaniu klientów,
którzy pozostaną z marką na dłużej. Ponadto optymalny UX u konkurencji sprawia, że
wymagający konsument oczekuje coraz to lepszych wrażeń z interakcji, dlatego też należy
dokładnie przyglądać się rynkowi i wprowadzać innowacyjne rozwiązania, dopasowane do
aktualnych potrzeb.
Zainteresował Cię temat User Experience w marketingu i chcesz dowiedzieć się więcej?
Wejdź na naszego bloga, gdzie systematycznie publikujemy artykuły z mnóstwem cennej
wiedzy o istotności praktyk biznesowych i funkcjonowaniu produktów cyfrowych.
Potrzebujesz pomocy z zakresu audytu strony, projektowania UX/UI czy analityki
internetowej? Zgłoś się do nas – wspólnie opracujemy wysokiej jakości rozwiązanie!