Trudno jednym zdaniem wytłumaczyć, co się dzieje na dzisiejszej grafice – podpowiedź wyjątkowo znajdziecie pod linkiem. Szukając tekstów do dzisiejszego zestawienia również zarzuciliśmy sieci szeroko: przeczytajcie o wzorcach zmieniających swój charakter w zależności od intencji projektanta; przejrzycie metody zbierania danych oparte o heurystyki oraz testy A/B; sprawdźcie najczęstsze grzechy wyszukiwarek w e-commerce. W wolnej chwili zastanówcie się też nad rolą trendów i popularnych źródeł inspiracji w pracy projektanta.
Deceptive design i wzorce projektowe
Natalia Bienias wspomina proces rezygnacji z pewnej usługi, który wywołał dalekie od doskonałości doświadczenie użytkownika, a przy okazji sugeruje, jak skutecznie tracić zaufanie klientów. Temat zwodniczych wzorców przewija się również w artykule Manika Arory z UXmatters, jednak jest pretekstem do rozważań o koncepcji wzmacniania pozytywnych nawyków użytkowników poprzez przemyślany design. Pozostańcie jeszcze chwilę przy kwestii wspierania użytkowników, bo na blogu firmy Prologic Technologies znajdźcie tekst o elementach UI, które ułatwiają osobom z dysleksją odbiór treści na stronie.
Heurystyki w projektowaniu UX
Euphemia Wong z Interaction Design Foundation podaje przepis na przeprowadzenie oceny UX w oparciu o heurystyki, podpowiadając m.in, jak dostosować analizę do kontekstu badania. A przykład procesu pozyskiwania oraz analizy danych jakościowych i statystycznych znajdziecie w tekście Valentiny Salvii z Glovo, opublikowanym w ramach UX Collective.
Uwagi na temat testów A/B
Wpis Danielle Hasan z Monday.com to krótka relacja z testowania różnych wersji firmowej strony głównej uzupełniona kilkoma wskazówkami pomagającymi zaplanować testy A/B. Przy okazji możecie przypomnieć sobie wybrane zasady stosowane podczas tego typu testów, które Johnathan Dane prezentuje na blogu Unbounce, biorąc na warsztat strony docelowe.
Wyszukiwarki dla stron e-commerce
Na blogu Instytutu Baymard Edward Scott podsumowuje badania 8 typów zapytań stosowanych przez użytkowników w witrynach e-commerce. Autor wylicza najczęstsze błędy sklepów internetowych, wskazuje ich wpływ na zachowania użytkowników oraz sposoby na poprawę obsługi wyszukiwarek i wyróżnienie się na tle konkurencji. Przejrzyjcie też repozytorium przykładowych projektów pola wyszukiwania.
Pragmatyka projektanta
Opublikowany w UX Planet esej Patryka Nawrockiego zwraca uwagę na problemy z perfekcyjnymi i atrakcyjnymi wizualnie interfejsami, których liczne przykłady można znaleźć na platformach pomagających projektantom udostępniać swoje prace. Warto uzupełnić lekturę o przemyślenia Gala Bulki z Monday Design, tłumaczącego m.in. wpływ trendów na decyzje projektowe oraz znaczenie kontekstu w pracy projektanta.