Architektura informacji polega na budowaniu struktury treści, jej organizowaniu, odpowiednim etykietowaniu i umieszczeniu w adekwatnym kontekście. Jako projektanci UX, zwracamy na nią szczególną uwagę i podczas audytów UX poświęcamy dużo czasu na jej analizę. To kluczowy aspekt, który decyduje o użyteczności strony i o tym, czy użytkownik odnajdzie w sklepie interesujące go treści czy produkty.
Podczas pracy nad AI projektant skupia się przede wszystkim na użytkowniku i jego wygodzie podczas eksploracji sklepu. Dzięki prawidłowo przemyślanej architekturze nawigowanie w sklepie jest jasne i intuicyjne, użytkownicy mogą bez problemu zrealizować zamierzony cel. Architektura informacji dotyczy nie tylko nawigacji czyli menu sklepu, ale także hierarchii treści, nazewnictwa przycisków, zaplanowania systemu wyszukiwania, tworzenia powiązań czyli planowania tzw. przepływu użytkowników. Na bazie naszego doświadczenia przygotowaliśmy zatem 10 najważniejszych punktów, które sprawdzamy podczas audytu sklepów dla naszych Klientów.
Spójność
Architektura informacji musi być spójna i konsekwentna w ramach całego serwisu i pomiędzy wersjami na poszczególne narzędzia (desktop, mobile, tablet). Menu, wyszukiwarka, nagłówki zawsze są umieszczone w tym samym miejscu niezależnie od prezentowanej treści. Wersja mobilna powinna oferować podobne możliwości, co wersja desktopowa (chyba, że istnieje wyraźne uzasadnienie dla wprowadzenia różnic).
Przyciski i linki
Wszystkie przyciski służące wykonaniu ważnych dla użytkownika akcji (np. dodania do koszyka) są wyraźnie odróżnione od innych linków i przycisków (drugorzędnych). Przyciski, linki i inne elementy nawigacyjne kierują do treści, na które wskazują ich etykiety lub zastosowane oznaczenia a etykiety są dla użytkowników zrozumiałe (np. „Przejdź do koszyka”, a nie „Kliknij tutaj”).
Elementy nieaktywne
Elementy (przyciski, możliwości wyboru koloru czy rozmiaru produktu, dostępne opcje itd.), które są nieaktywne zostały wyraźnie oznaczone i są odróżnione od elementów aktywnych.
Bieżące informacje
W sklepie wprowadzono system powiadomień, który informuje użytkownika o stanie systemu (ładowanie, przetwarzanie danych) oraz wykonanych akcjach (np. dodanie do koszyka lub porównywarki), dzięki czemu użytkownik na bieżąco wie, co dzieje się podczas przeglądania sklepu, czy odpowiada na jego akcje.
Wskazanie miejsca w sklepie
Użytkownik na każdej podstronie może stwierdzić, gdzie aktualnie się znajduje. Miejsce to oznaczone jest np. za pomocą tytułu podstrony i tzw. okruszków (breadcrumbs).
Nawigacja
Jest widoczna od razu po wejściu do sklepu. Kategorie są czytelne i zrozumiałe dla użytkowników, można je od siebie odróżnić. Kategorie po rozwinięciu (tzw. nawigacja drugiego stopnia) są zauważalne dla użytkowników, mogą do nich łatwo trafić i zapoznać się z nazwami podkategorii. W wypadku sklepów posiadających kilka produktów w ofercie, nie są one zgrupowane w kategorii, lecz wylistowane w nawigacji, aby użytkownik mógł szybko do nich trafić. Ważne, aby w sklepie nie było kategorii bez produktów.
Kategorie
W wypadku kategorii zawierającej dużą liczbę produktów, została podzielona ona na podkategorie, aby ułatwić przeszukiwanie treści. Klasyfikacja kategorii musi być zrozumiała dla użytkowników, dlatego warto unikać branżowego żargonu (chyba, że jest to sklep specjalistyczni i jego użytkownicy posiadają znajomość branży) oraz niezrozumiałych ikon.
Wyszukiwanie produktów
Użytkownicy mogą przejść do wybranej kategorii produktów na kilka sposobów np. poprzez filtry lub kategorie produktów w sekcji dotyczącej promocji czy nowości. Typy produktów są posortowane według typów klientów, np. według płci czy wieku. W zbliżonych do siebie kategoriach produktów lub na karcie produktu użytkownik powinien mieć możliwość sprawdzenia podobnych produktów.
Czytelność
Sklep nie posiada przytłaczającej ilości kategorii, w których użytkownikowi może być ciężko znaleźć poszukiwany produkt. Główne kategorie są wyróżnione, odznaczają się także produkty w promocji oraz nowości.
Mechanizmy w nawigacji
W wypadku kategorii, które nie posiadają podkategorii, nie stosuje się mechanizmu dropdown ani ikony oznaczającej możliwość rozwinięcia danej kategorii. Użytkownik po kliknięciu na jej nazwę przenoszony jest od razu na listę produktów. Natomiast kategorie, które posiadają rozwiniętą listę podkategorii, działają po najechaniu lub kliknięciu na nazwę i posiadają odpowiedni mechanizm zwijania jej, np. po zjechaniu z listy lub ponownym kliknięciu na nazwę. Jeśli podkategorie widoczne są po najechaniu, ich lista jest na tyle duża, że użytkownik nie zamknie jej przez nieumyślny ruch kursorem.
Zawsze radzimy klientom, aby architektura informacji w ich sklepie była dobrze dopracowana. Warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na zaplanowanie treści, opracowanie hierarchii, przepływu użytkowników i wszystkich aspektów związanych z AI. W przeciwnym razie, jeśli w architekturze informacji sklepu będą błędy, użytkownik szybko się zniechęci, nie znajdzie potrzebnego produktu i finalnie zrezygnuje z zakupów. To kluczowy obszar w momencie projektowania strony, który ma wielki wpływ na jej użyteczność.