UX Designer to jeden z zawodów, który cieszy się rosnącą popularnością,
zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jego praca jest niezwykle ciekawa i
kreatywna, ale także wymagająca zdobycia wielu niezbędnych umiejętności.
Czym dokładnie zajmuje się projektant UX? Jakie zdolności należy posiadać, aby
nim zostać?
Projektowanie UX – czym jest?
Na początek warto przypomnieć, czym jest projektowanie UX. To zespół działań,
skoncentrowanych na interakcji między użytkownikami, a produktami oraz usługami
cyfrowymi, łączący obszary biznesowe, psychologiczne, badań rynku, technologii oraz
projektowania. Interdyscyplinarność projektowania UX sprawia, że od pracowników
oczekuje się wielu umiejętności.
Historia projektowania UX rozpoczęła się w latach dziewięćdziesiątych, m.in. za sprawą
Donalda Normana, psychologa poznawczego i badacza. Jego dużym zainteresowaniem była
analiza doświadczeń użytkowników z produktem lub usługą, w tym oceną interfejsu, grafiki
czy zawartości merytorycznej strony www/aplikacji mobilnej.
Chcąc zawrzeć w jednej całości elementy, które są istotne dla userów podczas korzystania z
rozwiązań cyfrowych, Donald Norman wymyślił termin „doświadczenie użytkownika”. Od
tamtego czasu projektowanie UX to synonim drogi do sukcesu. Produkty i usługi znajdują i
zatrzymują klientów tylko w momencie, gdy te spełnią wszystkie ich wymagania i
oczekiwania.
UX Designer – czym się zajmuje?
Projektant UX wspiera swoimi działaniami użytkownika końcowego. Bierze pod uwagę jego
odczucia i potrzeby, zarówno podczas projektowania nowego produktu, jak i wprowadzania
zmian w tym już istniejącym. Jest odpowiedzialny za sprawdzenie czy rozwiązanie cyfrowe
spełnia wizję przedsiębiorstwa, pozwoli zwiększyć przychody i zatrzyma klientów na dłużej.
UX Poszukiwacz projektuje zarówno strony internetowe, aplikacje mobilne i
oprogramowanie, jak również usługi z dziedziny np. transportu, edukacji czy bankowości.
Projektowanie UX to dziedzina niezwykle szeroka – wyróżnia się bowiem specjalistów w
różnych obszarach. W jednej, większej organizacji może więc pracować badacz UX, architekt
informacji, tester, strateg, etc. Wszyscy jednak wykonują zadania w ramach projektowania
UX.
Nie ma jednego, uniwersalnego opisu stanowiska UX Designera. Codzienne zadania do
wykonania różnią się w zależności od przedsiębiorstwa i stanowiska. Zazwyczaj od
pracownika oczekuje się:
- umiejętności prowadzenia badań użytkowników,
- tworzenia person,
- budowania architektury informacji,
- projektowania makiet oraz przepływów użytkowników,
- tworzenia prototypów,
- prowadzenia testów z użytkownikami.
UX Designer nie jest zazwyczaj odpowiedzialny stricte za projekt wizualny. Jego praca
koncentruje się przede wszystkim na podróży użytkownika i wdrożeniu sposobów, które
mogą mu tę podróż ułatwić.
UX Designer i UI Designer – czy to te same zawody?
Choć UX Designer utożsamiany jest z UI Designerem, zakres ich pracy różni się znacząco. To
nie specjalista od UX, a UI odpowiedzialny jest za wizualne aspekty produktu cyfrowego.
Zadaniem UX Designera jest dbanie o pozytywne odczucia użytkownika podczas korzystania
ze strony www lub aplikacji mobilnej, poprzez ulepszenie ich funkcjonalności i użyteczności.
Zadania dla UX Designera
UX Designer jest odpowiedzialny za dostarczenie rozwiązań, które spełnią oczekiwania
klientów. W związku z tym musi zrealizować kilka kluczowych zadań.
Badania użytkowników
To pierwszy etap projektowania UX, w którym specjalista otrzymuje polecenie
przeprowadzenia dokładnych badań projektowych. Mogą one obejmować zarówno
czynności prowadzone w terenie, jak i stacjonarnie. To pozwoli uzyskać obraz danej sytuacji i
potrzeb, zarówno użytkowników, jak i zleceniodawcy.
Badaniami są m.in. sprawdzenie oferty na stronie internetowej, wywiad z użytkownikami,
który pozwoli zidentyfikować problemy i kierunek rozwoju, a także analiza działań
konkurencji. Zadania te pozwolą UX Designerowi ustalić funkcje podstawowe, niezbędne do
wdrożenia oraz rozpocząć proces kreowania person. Badania użytkowników umożliwiają
stworzenie zakresu projektu, identyfikacji celów i wyzwań.
Persony użytkowników
Badania użytkowników umożliwiają przejście do kolejnego etapu pracy, którym jest
tworzenie person, czyli wzoru klienta, który pozwoli na poznanie jego potrzeb, oczekiwań
oraz obaw. To z kolei jest niezbędne do zbudowania strategii marketingowej oraz dobór
najlepszej kampanii, która zwróci uwagę potencjalnych kupujących i przekona ich do
skorzystania z oferty.
Architektura informacji
Kolejnym krokiem w pracy UX Poszukiwacza jest stworzenie architektury informacji, czyli
niezbędnych treści oraz ich rozmieszczeniem w produkcie cyfrowym. Jeśli będzie ona
wykonana w sposób przemyślany, pomoże użytkownikowi szybko znaleźć informacje,
których poszukuje.
Przepływy użytkowników
Są to schematy blokowe, które pomagają zwizualizować ścieżkę, którą użytkownik musi
pokonać podczas korzystania ze strony lub aplikacji, od wejścia do interakcji
finalnej. Przydatne jest również stworzenie wzoru pojedynczego ekranu.
Prototypowanie oraz testy
Po wykonaniu poprzednich kroków nadchodzi czas na stworzenie prototypu rozwiązania
cyfrowego oraz przeprowadzenie pierwszych testów. Prototypem jest podstawowa wersja
produktu, umożliwiająca jego przetestowanie na wczesnym etapie. Pomaga wyszukać
wszelkie wady przed wypuszczeniem do użytku wersji końcowej. Jeżeli projekt spełnia
oczekiwania użytkowników – można przejść do etapu tworzenia.
Projekt wizualny
Ten etap wykonywany jest najczęściej przez projektanta interfejsu użytkownika, który
pracuje nad kolorystyką, typografią oraz doborem obrazów, nie ma jednak przeszkód, aby UX
Designer częściowo brał udział przy wizualizacji projektu.
Należy pamiętać, że praca UX Designera nie kończy się wprowadzeniem rozwiązania
cyfrowego na rynek. Z całą pewnością wdrażane będą kolejne udoskonalenia, zmiany,
aktualizacje, badania użytkowników oraz ich analiza wraz z całym zespołem. Projektowanie
UX to proces wielowymiarowy, który łączy współpracę zespołu, koordynację wszelkich
działań oraz tworzenie produktu dla klienta.
UX Designer – niezbędne umiejętności
Zakres działania projektantów UX jest niezwykle zróżnicowani, zatem potencjalny pracownik
powinien wykazywać pełne spektrum umiejętności. Wśród nich wymienić należy
kompetencje w zakresie technicznym i projektowym, a także tworzenia makiet,
prototypowania oraz analizy informacji. Ponadto muszą wykazywać umiejętności zwane miękkimi. Należy do nich łatwość w komunikacji oraz empatia, chęć do szybkiego
rozwiązywania problemów oraz praca w zespole. Niezwykle ważna jest sprawna współpraca
zarówno z klientami, jak i współpracownikami oraz użytkownikami rozwiązań cyfrowych.
UX Designer powinien posiadać rozbudowaną wiedzę w zakresie funkcjonowania danego
biznesu. Bez zrozumienia celów przedsiębiorstwa oraz potrzeb użytkowników trudno będzie
dojść do porozumienia w kwestii stworzenia optymalnej strony internetowej czy aplikacji
mobilnej.
Jeżeli zainteresował Cię temat pracy UX Designera i chcesz poznać więcej tajników jego
pracy, sprawdź nasze pozostałe wpisy blogowe – swoistą bazę wiedzy, która wprowadzi Cię
w świat produktów cyfrowych. Potrzebujesz pomocy profesjonalistów w zakresie badań
użytkowników, analityki internetowej lub audytów użyteczności? Zgłoś się do nas!