Stworzenie optymalnego landing page to prosty sposób do osiągnięcia celów
biznesowych, takich jak nawiązanie kontaktu z klientami, zdobycie informacji na ich
temat, sprzedaż usług lub towarów. Warto więc dokładnie przemyśleć jego projekt i
przede wszystkim zastanowić się, w jakim dokładnie celu ma powstać. Na czym należy
się skupić tworząc profesjonalny landing page?
Landing page – co to jest i do czego służy?
Landing page to strona internetowa (zwana również stroną docelową), tworzona w celu
prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych. Otwiera się ona w momencie, gdy
użytkownik kliknie np. w wynik wyszukiwania Google lub link e-maila marketingowego.
Dobrze zaprojektowany landing page zwiększa skuteczność kampanii, gdyż ułatwia proces
przedstawiania oferty. Służy przyciągnięciu uwagi userów, prezentując im najważniejsze
informacje o usługach lub o produkcie.
Zadaniem landing page jest realizacja wyznaczonego celu. Często jest nim sprzedaż, ale
także nawiązanie kontaktu z klientem, promowanie wydarzenia, pobranie ebooka czy też
dodanie użytkownika do listy newsletterowej. Landing page projektowany jest dla
konkretnego adresata, dlatego jego treść powinna być dostosowana właśnie do niego.
Landing page a strona główna – czym się różnią?
Strona główna różni się od landing page’a zakresem opcji, usług lub produktów. Ta pierwsza
zawiera zazwyczaj całe spektrum danych, linki do mediów społecznościowych, blogów,
mnóstwo zakładek. Użytkownik spędza tu sporo czasu, poznając zakamarki witryny. Landing
page z kolei stworzony jest do zbierania leadów, czyli danych o użytkownikach, którzy
odwiedzają stronę. Wyróżnia się prostym, przejrzystym wyglądem, niebanalnym designem
oraz zawierającą jedynie niezbędne informacje treścią.
7 najważniejszych aspektów projektowania landing page
Aby stworzyć efektywny landing page warto poznać zasady UX, na których opiera się sukces
biznesowy każdej witryny internetowej. Na czym należy się skupić, projektując stronę
docelową?
Prosty desing
Rolą landing page’a jest zachęcenie odbiorcy do wykonania konkretnej czynności. Nie może
on być rozpraszany natłokiem elementów i długimi tekstami. Tu najważniejsze są konkrety,
zwięzłe opisy i korzyści, związane z wykonaniem akcji. Landing page ma maksymalnie
przyciągnąć uwagę usera do swojej zawartości. Całkowicie zbędne jest tu np. menu.
Potencjalny klient ma skupić się na jednej rzeczy, co pozwoli mu szybciej podjąć decyzję o
dalszych krokach.
Optymalny rozkład elementów witryny
Jednym z najważniejszych elementów strony, na który w pierwszej kolejności zwraca uwagę
użytkownik, jest nagłówek. Musi on więc w jasny i klarowny sposób przedstawiać po krótce
ofertę. To miejsce, w którym należy zawrzeć opis produktu oraz korzyści, które z niego
płyną.
Kolejną kwestią jest pozostała treść na stronie. Ważne, aby była zrozumiała dla każdego
odbiorcy. Proste komunikaty i wyróżnienie zalet, płynących z oferty, to klucz do sukcesu.
Klient musi dokładnie wiedzieć, z jakiej usługi może skorzystać. Warto więc zastosować
wypunktowania i wyróżnienia, które przyciągną wzrok czytelnika.
Skuteczne CTA
Elementem strony docelowej, który łączy użytkownika z ofertą lub produktem, jest call-to-
action. W związku z tym musi on być widoczny, co zachęci klientów do kliknięcia. Treść na
przycisku musi być zrozumiała i związana z celem landing page’a. Nie powinna być jednak
zbyt neutralna, a dopasowana do oferty. „Wyślij” brzmi nieco ogólnikowo – znacznie
skuteczniejszy może być komunikat o treści „Pobierz darmowy ebook” lub „Sprawdź wersję
demo”. CTA należy umieścić zarówno na górze strony, jak i między akapitami.
Aspekty wizualne
Pierwsze wrażenie wywierane jest w zaledwie kilka sekund, dlatego wygląd strony powinien
być estetyczny i przemyślany. Najważniejsza jest jednak prezentacja samej oferty, dlatego
istotne jest zachowanie umiaru i względnej prostoty. Dużą rolę odgrywają m.in. kolory, które
mogą wzbudzać pozytywne odczucia. Warto więc przemyśleć dobór barw i palety
kolorystycznej.
Kolejnym ważnym aspektem jest czytelność landing page. Wybór odpowiedniej wielkości
czcionki, odstępów, pogrubienie najważniejszych elementów oraz nagłówków pomaga
użytkownikom szybciej dotrzeć do najważniejszych informacji. Należy dobierać fonty i
czcionki tak, aby przyciągały uwagę czytelników, zachęcając ich do podjęcia akcji.
Język korzyści
Podkreślenie korzyści, wynikającej ze skorzystania z oferty, może przekonać klienta to
podjęcia akcji. Warto pamiętać, kim może być potencjalny klient i stworzyć ofertę
dopasowaną do danej grupy odbiorców. Ważne jest wzbudzenie w użytkowniku
określonych potrzeb i motywacji. Nic nie przekonuje konsumentów do skorzystania z usług
lub produktów tak, jak zyski, które mogą osiągnąć.
Zastosowanie landing page w praktyce
Landing page to doskonałe wsparcie dla kampanii mailingowych, które może skutecznie
zachęcić potencjalnego klienta do wykonania oczekiwanych akcji. Warto przypomnieć, że
główną rolą strony docelowej jest generowanie leadów – zbieranie danych klientów, którzy
mogą być zainteresowani produktem lub usługą. Wykorzystywana jest również do
zachęcania do zapisów na webinary lub szkolenia.
Landing page ma za zadanie zaprezentować konkretne rozwiązanie, oferowane przez firmę.
Te same informacje przedstawione np. na stronie głównej mogłyby nie przyciągać
oczekiwanej uwagi, w związku z czym prawdopodobieństwo rezygnacji z usługi wzrosłoby.
Strona docelowa jest więc idealnym rozwiązaniem w momencie, gdy maksymalne skupienie
użytkownika jest kluczowe do osiągnięcia wyznaczonego celu.
Strona docelowa – ile kosztuje jej stworzenie?
Koszt stworzenia skutecznego landing page zależny jest od oczekiwań klienta. Im bardziej ma
być rozbudowany i kreatywny, z tym wyższą ceną należy się liczyć. Koszt związany jest
również z doświadczenia usługodawcy oraz etapów pracy, które będzie musiał wykonać.
Wprowadzenie zmian z pewnością będzie nieco tańsze niż projektowanie rozwiązania od
podszewki.
Wysokość końcowych wydatków wynika m.in. z rodzaju materiałów, które będzie zawierać
strona docelowa. Należą do nich np. rozbudowane formularze, filmy video lub efektowne
animacje. Najczęściej jednak to prosty, estetyczny landing page cieszy się większym
zainteresowaniem użytkowników niż długo ładująca się, mocno rozbudowana witryna.
Trzeba mieć na uwadze, że pierwszy projekt landing page zazwyczaj nie będzie tym
ostatecznym. Z pewnością w późniejszym czasie potrzebne będzie wprowadzenie zmian,
które również kosztują. Dobrą praktyką jest więc stworzenie kilku stosunkowo prostych
wariantów witryny, zamiast inwestowania dużych pieniędzy w jedno, niepewne rozwiązanie.
Skuteczność landing page – jak ją zbadać?
Landing page tworzony jest do realizacji celów biznesowych, dlatego też należy sprawdzać
jego efektywność. Służą do tego specjalistycznie narzędzia, głównie Google Analytics, który
pozwala badać skuteczność strony na różnych płaszczyznach. Umożliwia on m.in. analizę
zachowania odbiorców oraz sprawdzenie źródła odwiedzin. Sprawdzenie, które elementy
przykuwają uwagę użytkowników, a które są przez nich pomijane pozwalają zweryfikować,
czy landing page wymaga przebudowy czy też nie.
Analiza efektywności strony docelowej pozwala wprowadzić niezbędne do uzyskania wzrostu
efektów zmiany. Świadomość tego, czy userzy trafili na witrynę na urządzeniach
stacjonarnych czy mobilnych oraz w jakie konkretnie dni i godziny ma miejsce największy
ruch umożliwia ulokowanie budżetu tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne. Z Google
Analytics należy korzystać codziennie – tylko wtedy możliwe jest uzyskanie wymiernych
danych.
Podsumowanie
Wyżej wymienione elementy landing page’a są niezbędnego do tego, aby strona spełniała
określone funkcje. Zarówno treść, jak i zdjęcia oraz filmy to środek przekazu, umożliwiający
klientowi zrozumienie oferty. Do bezpośredniego kontaktu z firmą zachęcają przyciski CTA,
na które warto zwrócić szczególną uwagę.
Zainteresował Cię temat tworzenia skutecznych landing page’y? Chcesz poznać tajniki
projektowania sklepów internetowych? Interesuje Cię tematyka wykorzystania zasad UX w
planowaniu działań marketingowych? Sprawdź nasze pozostałe wpisy blogowe. Jeżeli
potrzebujesz pomocy profesjonalistów przy audytach użyteczności, badaniach z
użytkownikami czy też redesignu rozwiązań cyfrowych – skontaktuj się z nami!