Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO, Conversion Rate Optimization) niewątpliwie wymaga wiedzy z zakresu wdrożenia, obsługi i interpretacji wyników narzędzi analitycznych. Tylko największe serwisy e-commerce będą w stanie całościowo zrealizować proces CRO wewnątrz swojego zespołu (in-house). Większość sklepów i serwisów internetowych będzie musiała sięgnąć po kompetencje zewnętrzne.
Agencje CRO w Polsce
Na polskim rynku w zasadzie nie istnieją agencje specjalizujące się wyłącznie w optymalizacji współczynnika konwersji. Zwykle takie usługi łączone są z innymi komplementarnymi obszarami takimi jak projektowanie czy wdrożenie sklepów internetowych, usługami analityki internetowej czy wreszcie e-marketingiem.
Do wstępnego researchu można wykorzystać ranking serwisu Clutch, który budowany jest na podstawie opinii rzeczywistych klientów występujących w nim agencji. IDEACTO piastuje zaszczytne pierwsze miejsce w kategorii Top Conversion Rate Optimization Services in Poland.
Kompetencje agencji do obsługi procesu CRO
Prowadzenie kompleksowego procesu optymalizacji współczynnika konwersji wymaga kompetencji z różnych obszarów.
- Kompetencje techniczne do wdrożenia popularnych narzędzi wykorzystywanych w CRO takich jak Google Tag Manager Google Analytics, Yandex Metrica, Hot Jar, Crazy EGG, Google Optimize, Optimizely, czy Omniconvert.
- Umiejętności analityczne w celu interpretacji uzyskanych wyników badań zgodnie z metodyką prowadzenia poszczególnych testów.
- Wiedza o projektowaniu funkcjonalnym (User Experience) jako bazy do stawiania hipotez, propozycji wersji alternatywnych do testów wzrostu konwersji oraz zastosowania metod i narzędzi wywodzących się z obszaru UX (audyty użyteczności, badania z użytkownikami).
- Doświadczenie dziedzinowe z pracy nad projektami funkcjonalnymi oraz CRO w różnych branżach; szczególnie w branżach, w których miarą jest współczynnik ROI (e-commerce, fin-tech, start-up).
W IDEACTO dostarczamy kompleksowe usługi w procesach przeprojektowania serwisów i sklepów internetowych. Nasze case study opisują wiele projektów redesignu serwisów e-commerce z wykorzystaniem analityki internetowej i usług z obszaru CRO oraz UX. Warto zobaczy case-study redesign Wyższa Szkoła Bankowa, Showroom, Estyl, Vehiculum (wzrost ilości leadów o prawie 230%), Eurobank, Nest Bank (wzrost współczynnika konwersji o prawie 50%).
Checklista współpracy z agencją CRO
Przed rozpoczęciem współpracy z agencją CRO warto zadać kilka pytań będących podstawą do dokonania rzetelnego wyboru wykonawcy usług optymalizacji współczynnika konwersji.
- Jakie jest doświadczenie agencji ze współpracy w branżach, dla których miarą sukcesu jest współczynnik konwersji (CVR), czy współczynnik zwrotu z inwestycji (ROI)?
- Jakie jest doświadczenie pracownika (zespołu) agencji odpowiedzialnej za projekt optymalizacji współczynnika konwersji?
- Jakimi wynikami projektów optymalizacji konwersji (np. projekty CRO, projekty obejmujące redesign serwisów internetowych) może pochwalić się agencja?
- Jakie narzędzia wykorzystuje agencja w procesie CRO i w jakich projektach były one wykorzystywane?
- Czy agencja oprócz typowych technik CRO (Click tracking, A/B testing) wykorzystuje również techniki wywodzące się z projektów UX (audyty użyteczności, badania z użytkownikami etc.)?
- Czy agencja oprócz kompetencji analitycznych CRO posiada także kompetencje projektowania funkcjonalnego (UX) w celu wykreowania najlepszych rezultatów alternatywnych wersji interfejsu?